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"TV Monitor": Satellit überholt in Deutschland das Kabel

 

Der Satellitenbetreiber SES Astra hat sich am Mittwoch bei einer Presseveranstaltung in Unterföhring zu "Deutschlands neuer Nummer 1 beim TV-Empfang" erklärt. Insgesamt 17,5 Millionen Haushalte greifen nach Angaben des Unternehmens auf Satellitenausstrahlungen zurück und haben damit den bisherigen Platzhirschen Kabel (17,3 Millionen) überflügelt.

 

Während die Zahl der Satellitenhaushalte im vergangenen Jahr um 900 000 geklettert sei, habe das Kabel im gleichen Maße verloren und nimmt damit nicht länger die Spitzenposition bei den in Deutschland genutzten Empfangswegen ein. Das geht aus der vorgestellten Marktstudie "[Du kannst diesen Link erst sehen, wenn du Angemeldet oder Registriert bist.Hier Registrieren] Monitor 2011" hervor, die SES Astra beim Marktforschungsinstitut TNS Infratest in Auftrag gegeben hat.

 

Für die Untersuchung wurden im November und Dezember 2011 deutschlandweit 6 000 Interviews geführt. Aus den Hochrechnungen ergibt sich außerdem, dass das digitale terrestrische [Du kannst diesen Link erst sehen, wenn du Angemeldet oder Registriert bist.Hier Registrieren] (DVB-T) als Hauptlieferant für Fernsehen in deutschen Haushalten an Zuspruch eingebüßt hat. Es kommt mit einem Minus von 180 000 auf eine Reichweite von 1,8 Millionen Haushalte. Internetbasiertes Fernsehen ([Du kannst diesen Link erst sehen, wenn du Angemeldet oder Registriert bist.Hier Registrieren]) kletterte im Verlauf des vergangenen Jahres um 330 000 auf 1,3 Millionen Haushalte und überwand damit erstmals die Millionenschwelle.

 

Analogabschaltung: 1,8 Millionen Haushalte müssen noch handeln

Astra-Deutschlandchef Wolfgang Elsäßer sprach von einem phänomalen Ergebnis. Die Reichweite des Satelliten sei damit innerhalb von zwei Jahren um mehr als 1,3 Millionen Haushalte gestiegen. Offenkundig wüssten die Zuschauer die Vorteile des vielfältigen Programmangebots und des grundsätzlich kostenlosen Empfangs gegenüber dem Wettbewerb zu schätzen. Elsäßer verwies auf derzeit mehr als 260 deutschsprachige Programme, die Haushalte ohne monatliche Anschlusskosten empfangen können, 37 davon im hochauflösenden Standard HDTV. Tatsächlich fallen für einige der Angebote allerdings zusätzliche Pay-TV-Gebühren an.

 

Zur bevorstehenden Abschaltung des analogen Satellitenfernsehens erklärte der Astra-Manager, noch 1,8 Millionen Haushalte müssten handeln. Zwar belaufe sich der Digitalisierungsgrad via Satellit auf Höhe 90 Prozent. Allerdings hätten damit lediglich 15,8 Millionen der insgesamt 17,6 Millionen Haushalte die Umrüstung ihrer Empfangsanlage bereits vollständig abgeschlossen.

 

Immerhin zeige die innerhalb der vergangenen zwölf Monate erfolgte Umrüstung von insgesamt 1,2 Millionen Haushalten, dass das Thema bei den Zuschauern angekommen sei. Die verbleibenden Haushalte hätten nur noch knapp drei Monate Zeit, auf digitalen Satellitenempfang umzustellen. Allerdings wüssten die meisten Haushalte, dass sie handeln müssen: 85 Prozent kennen laut "TV Monitor" den Abschalttermin 30. April 2012. Auch im Kabel stieg der Trend zum digitalen TV-Empfang, bewegt sich allerdings mit 46 Prozent noch auf deutlich niedrigerem Niveau.

 

Zuschauer wünschen sich mehr Auswahl an HD-Kanälen

Hoch im Kurs steht auch in Deutschland weiterhin das Thema hochauflösender TV-Empfang, das Elsäßer als "TV-Trend Nummer eins und wichtigsten Treiber der Digitalisierung" bezeichnete. Allein 5,9 Millionen und damit rund ein Drittel aller Satelliten-Haushalte würden inzwischen in HD-Qualität ihr Fernsehprogramm empfangen.

 

Eine ebenfalls am Mittwoch in Unterföhring vorgestellte Begleitumfrage von TNS Infratest gelangte zu dem Ergebnis, dass 20 Prozent aller deutschen Haushalte innerhalb der nächsten zwölf Monate die Anschaffung eines HD-Receivers planen. 18 Prozent wollen sich einen neuen Flachbildschirm zulegen. Den Kauf eines Geräts mit digitaler Aufnahmefunktion (PVR) fassen elf Prozent ins Auge.

 

68 Prozent der Zuschauer, die bereits HD nutzen, wünschen sich erwartungsgemäß mehr Programme in HD-Qualität. 66 Prozent gaben außerdem zu Protokoll, dass sie HD-Programme "viel lieber" schauen als Programme in herkömmlicher Qualität. HDTV spielt für diese Gruppe inzwischen auch eine wichtige Rolle bei der Programmauswahl. 36 Prozent gaben an, dass sie bei Sendern darauf achten, ob sie in HD ausgestrahlt werden. 29 Prozent können sich vorstellen, einen Sender seltener zu nutzen, wenn er nicht in HD ausstrahlt.

 

Die wichtigsten Ergebnisse des "TV Monitor 2011" von TNS Infratest:TV-Empfang in Deutschland (gesamt)


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TV Monitor" Satelliet haalt in Duitsland kabel in

 

De satelliet exploitant SES Astra heeft ingestemd op woensdag tijdens een persevenement in Unterföhring "nieuwe nummer van Duitsland 1 in de TV-dekking." 17,5 miljoen huishoudens vallen volgens het bedrijf terug op satelliet-uitzendingen en dus de huidige top honden Kabel (17,3 miljoen) hebben overtroffen.

 

Terwijl het aantal satelliet-huishoudens in het afgelopen jaar gestegen met 900 000, hebben verloren de kabel in dezelfde mate en dus duurt niet langer een leidende positie in de te ontvangen paden gebruikt in Duitsland. Dit volgt uit de gepresenteerde studie van de markt "[u kunt op deze link te zien alleen als u of Join Me bist.Hier Register] Monitor 2011" toont aan dat SES Astra heeft op de markt onderzoeksinstituut TNS in orde is.

 

Voor het onderzoek in november en december 2011 werden in Duitsland 6.000 interviews. Van de extrapolatie is ook duidelijk dat de digitale terrestrische [u kunt op deze link te zien alleen als u of Join Me bist.Hier Register] heeft verloren (DVB-T) als de belangrijkste leverancier van TV-huishoudens in Duitsland in populariteit. Het wordt geleverd met een verlies van 180 000 tot een bereik van 1,8 miljoen huishoudens. Op internet gebaseerde televisie ([u kunt op deze link te zien alleen als u of Join Me bist.Hier Register]) klom in het afgelopen jaar met 330 000 tot 1,3 miljoen huishoudens en overwon de eerste keer dat de miljoen drempel.

 

Analoge uitschakeling: 1,8 miljoen huishoudens nog steeds om op te treden

ASTRA Duitsland CEO Wolfgang Elsaesser sprak van een phänomalen resultaat. Het bereik van de satelliet gestegen tot binnen twee jaar met meer dan 1,3 miljoen huishoudens. Het is duidelijk dat het publiek kende de voordelen van de verschillende programma's beschikbaar zijn en in principe vrije ontvangst te waarderen op de concurrentie. Elsaesser ontvangen wees op dit moment meer dan 260 Duitstalige programma's, huishoudens zonder maandelijkse abonnementskosten, 37 van hen in een hoge resolutie HDTV-standaard. Eigenlijk vallen voor een deel van de aanbiedingen, echter extra betaal-TV-kosten.

 

Voor de komende sluiting van analoge televisie zei dat de satelliet Astra-manager, zou meer dan 1,8 miljoen huishoudens te handelen. Hoewel de mate van digitalisering bedroeg via de satelliet op een hoogte van 90 procent. Dit zou echter slechts 15,8 miljoen van de in totaal van 17,6 miljoen huishoudens voltooide de omzetting van hun ontvangende systeem is al voltooid.

 

In elk geval de laatste wijziging voorgedaan binnen de twaalf maanden een totaal van 1,2 miljoen huishoudens, dat het onderwerp was aangekomen bij het publiek. De overige huishoudens had slechts ongeveer drie maanden om te zetten naar digitale satellietontvangst. Echter, de meeste huishoudens weten dat ze nodig hebben om op te treden: 85 procent, volgens de "TV-monitor" de 30ste Abschalttermin weten April 2012. Zelfs in de kabel, de trend om meer digitale TV-ontvangst, maar beweegt met 46 procent nog steeds op een veel lager niveau.

 

Kijkers willen meer keuze aan HD-kanalen

Is ook erg populair in Duitsland te bespreken de kwestie van high-definition TV-ontvangst, de Elzassers als "tv-trend nummer een en de belangrijkste aanjager van digitalisering" genoemd. Slechts 5,9 miljoen, of ongeveer een derde van alle satelliet-huishoudens zou nu ontvangen hun TV in HD-kwaliteit.

 

Een goed gepresenteerd op woensdag in Unterföhring bijbehorende enquête van TNS concludeerde dat 20 procent van alle Duitse huishoudens van plan in de komende twaalf maanden tot een HD-ontvanger te kopen. 18 procent wil een nieuwe flatscreen te krijgen. De aanschaf van een apparaat met een digitale opname (PVR) samen te vatten elf procent in het oog.

 

68 procent van de kijkers die al gebruik van de HD verlangen, zoals verwacht, meer programma's in HD-kwaliteit. 66 procent ook verslag uit over de plaat dat ze HD-programma's "veel beter" uit dan de traditionele programma's in kwaliteit. HDTV deze groep speelt nu een belangrijke rol in het selectieprogramma. 36 procent gaf aan dat zij betalen voor zenders te zien of ze worden uitgezonden in HD. 29 procent kan bedenken om een ​​station te gebruiken minder vaak als hij niet uitzendt in HD.

 

De belangrijkste resultaten van "TV Monitor 2011" door TNS: TV-ontvangst in Duitsland (totaal)

Geplaatst: (aangepast)

Duitsland heeft natuurlijk flink wat FTA kwaliteit, kwaliteit qua inhoud en uitzendwijze.

En binnenkort (begin April) nog 10 FTA HD zenders erbij, o.a. Phoenix HD.

 

 

Het is duidelijk dat het publiek de voordelen kent van de verschillende programma's beschikbaar zijn en in principe vrije ontvangst te waarderen op de concurrentie. Op dit moment meer dan 260 Duitstalige programma's, huishoudens zonder maandelijkse abonnementskosten, waarvan 37 van hen in

hoge resolutie HDTV-standaard.

aangepast door Snoopy
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ANGA: Kabelfernsehen bleibt Deutschlands wichtigster TV-Empfangsweg

Der Kabelanschluss ist auch 2012 mit mehr als 18 Millionen Fernsehhaushalten der reichweitenstärkste Empfangsweg. Die Erhebungen des in der deutschen Fernsehforschung führenden Marktforschers GfK weisen im AGF-Fernsehpanel zum 1. Januar 2012 einen Anteil des Kabels bei den Empfangswegen in Höhe von 48,6 % aus. Auf Platz 2 folgt mit 47,4 % der Satellitendirektempfang. Damit bleibt nach einem Bericht der ANGA - Verband Deutscher Kabelnetzbetreiber e.V. auch zu Beginn des laufenden Jahres die Rangfolge bestehen, die der Digitalisierungsbericht 2011 der Medienanstalten aufgezeigt hat.

 

ANGA-Präsident Thomas Braun: „Trotz des stetig wachsenden Wettbewerbs haben unsere Mitgliedsunternehmen ihre Führungsrolle bei der TV-Versorgung mit mehr als 18 Millionen Fernsehhaushalten auch im vergangenen Jahr behauptet. Bei der für die interaktive Fernsehzukunft besonders wichtigen Verbindung aus TV-Angeboten und Breitbandinternet über einen einheitlichen Anschluss ist der Abstand zu DSL-TV und zum Satellitendirektempfang in 2011 weiter gewachsen. Mit mehr als 3,5 Millionen Haushalten, die sowohl TV- als auch Internetkunden sind, führen die Kabelunternehmen in dieser Königsdisziplin der interaktiven Medienwelt völlig unangefochten. Wer dagegen allein auf Fernsehen setzt, fährt unseres Erachtens auf einer Einbahnstraße, die irgendwann in der Sackgasse enden wird.“

 

Im Vergleich der Empfangswege ist dem ANGA-Bericht zufolge zudem zu beachten, dass der Satellitendirektempfang und der terrestrische Antennenempfang nur vordergründig für die Bürger gratis erscheinen: In Wirklichkeit geben allein ARD und ZDF laut ANGA pro Jahr mehr als 60 Millionen Euro für die Satellitenausstrahlung und mehr als 240 Millionen Euro für die terrestrische Verbreitung ihrer Fernseh- und Hörfunkprogramme aus.

 

Dies führe zu einer Wettbewerbsverzerrung zu Lasten der Kabelnetzbetreiber, die entweder deutlich weniger oder sogar gar keine Zahlungen für den Programmtransport erhielten. Umgekehrt fließen ARD und ZDF laut ANGA aus den Endkundenumsätzen der Kabelnetzbetreiber erhebliche urheber- und leistungsschutzrechtliche Vergütungen zu. ANGA-Präsident Braun: „Die Programmveranstalter sollten den verschwenderischen Einsatz von Rundfunkgebühren konsequent eindämmen und sich stattdessen fair und angemessen an den Infrastrukturkosten aller konkurrierenden Netzbetreiber beteiligen.“ www.anga.de

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

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Duitse publieke omroep betaald per jaar de volgende bedragen voor de distributie via de verschillenden wegen_

 

satelliet 61.000.000 euro

dvb-t 155.000.000 euro

kabel 69.000.000

 

Maar met de bijdrage van 69.000.000 euro voor de doorgifte via kabel gaan zij dus stoppen. Kabelaars niet blij. Tarief voor kabel omhoog. Meer mensen over naar satelliet.

 

Oh bijna vergeten: meer hdtv voor mensen in de buurlanden erbij :)

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

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Da's 3,50 Euro per Duitser dus ....

maar dan spreek je over zo een 12 volle transponders met ongeveer 25

nationale zenders (zonder de comm.)

Als je dat terug rekent voor nederland is een euro per inwoner

meer als genoeg.

geeft ook weer een negatieve kijk op CD

  • Moderator
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Pukje, geen appels met peren vergelijken.

Het gaat hier om transponderhuur.

Dat zijn dus de kosten om een zwart beeld op je scherm weer te geven.

 

De programma's die vertoond worden kosten ook geld.

 

Verder zou Canaal Digitaal rond 1 miljoen klanten hebben.

De kosten moeten dus door veel minder mensen worden opgebracht.

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Ik had het niet over productie kosten maar alleen de

doorgifte kosten via sat zoals opgegeven in duitsland

en wat CD alleen doet voor de nationale zenders

ik vergelijk nederlandse appels met duitse appels

Plus dan nog dat nederland geld geeft aan CD voor

die doorgifte

  • Moderator
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Wat is dan de negatieve kijk op CD?

Dat ze van de Nederlandse overheid geld krijgen voor de 3 Nederlandse publieke zenders?

Pukje dit onderwerp gaat over de Duitse situatie.

Voor de nederlandse situatie open je maar een eigen onderwerp.

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  • Moderator
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Pukje, dit onderwerp gaat niet over betaal tv. in Nederland zijn de publieke zenders FTV in Duitsland zijn ze FTA.

De meeste satelliet kijkers hebben geen paytv.

In dit onderwerp heeft CD niets te zoeken.

 

On topic.

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