Ga naar inhoud


stevenvc19

Lid
  • Items

    408
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    3

1 Volger

Aanvullende info

  • Geslacht
    Mannelijk
  • Locatie:
    Mechelen (Antwerpen)

Recente bezoekers van dit profiel

2963 profielweergaven

stevenvc19's prestaties

Rijzende ster

Rijzende ster (5/8)

  • Reageert goed Zeldzaam
  • Conversatie starter

Recente badges

  1. bruno gaf eigenlijk zijn coördinaten aan. eigenlijk is die vraag simpel te beantwoorden. Alle satellieten waarvan de lengtegraad in het groen staan kan hij ontvangen. Zie onderstaande linken: https://www.lyngsat.com/europe.html https://www.lyngsat.com/atlantic.html zie
  2. Deze ochtend kwamen 2 muxen uit NRW bij mij binnen. Kanalen 9B en 9D. Ikzelf woon niet ver van Willebroek, de dakantenne -type Nedis ANORV80ME- staat noordelijk gericht op Roosendaal. Ik vermoed uitzonderlijke condities. Mocht ik op regelmatige basis dit signaal kunnen ontvangen zou ik overwegen een antenne gericht op Aachen te plaatsen. Al is dit hoogstwaarschijnlijk te ver voor reguliere ontvangst. (Ik kan de muxen 7D en 7C overdag al niet ontvangen en hiervan zijn de zendmasten veel korter bij)
  3. Wat ik doe is de rotor op nul, dan de schotel er mooi in het verlengde op, dan met usals de motor naar Astra 4 sturen en dan op de paal aan de motor draaien tot de schotel de goede richting uitkijkt. Je kan dat vrij nauwkeurig doen adhv Dishpointer en een herkenningspunt in de buurt. Mocht er geen signaal komen zou ik met de elevatie van de schotel spelen. (er van uitgaande dat de elevatie van z'n motor mooi op de 51°N staat, natuurlijk. maar dat was volgens mij al goed. Dank is het een fluitje van een cent. Heb eergisteren mijn eigen gemotoriseerde schotel zo opnieuw uitgericht nadat deze door een stormbui was omgewaaid.
  4. Probleem is dat BrunoVP enkel ontvangst heeft op 13E en (vermoedelijk)19.2E maar geen signaal op eender welke andere satelliet...
  5. @BrunoVP: Zoals ik je geschreven heb, heb je het klaargespeeld om jouw schotel toevallig op 19.2E en of 13E min of meer uitgericht te hebben, terwijl je voor de rest van de Clarke Belt met je schotel te veel naar onder of naar boven kijkt. Ik ga zo snel mogelijk tijd vrijmaken om je te komen helpen.
  6. Is alles nu mooi uitgericht? Wat zijn de uiterste satellieten die je ontvangt?
  7. Ik heb zelf gemerkt dat Bruno zijn rotor niet juist werkt. Ik had niet het juiste gerief bij om vast te kunnen stellen of het probleem aan de rotor zat, of de bekabeling, of de ontvanger. Maar na wat eliminatie had ik alleszins een zeer zwaar vermoeden dat er een probleem is met zijn rotor. Om die reden kon ik Bruno ook niet verder helpen met het afstellen van z’n schotel. Bruno heeft geprobeerd om z’n rotor te repareren, dat heeft klaarblijkelijk even gewerkt. Ik durf met zekerheid te zeggen dat Bruno zijn probleem opgelost zal zijn wanneer hij een nieuwe rotor in z’n installatie hangt. Dan moet hij natuurlijk nog gewoon alles juist uitrichten. Of hij mag me steeds om hulp vragen bij het uitrichten.
  8. Noemt dat tegenwoordig niet gewoon "CI+ module"? 😉
  9. Als je binnenkort wil finetunen, geef me een seintje. Dan kom ik met veel plezier nog eens langs.
  10. Zie de post van Sprietje en Alex1970:
  11. Dat ziet er zeker aanvaarbaad uit, Echter, om optimaal af te stellen kan je best met de monitor naast de schotel zelf kijken of de schotel zachtjes naar boven of beneden trekken een beter of slechter resultaat oplevert. Vergeet niet dat je met je draaiende opstelling steeds terug naar jouw "nulpunt" (4.3e) moet om je schotel te finetunen. Er zijn hier op dit forum enkele schitterende handleidingen te vinden die je hiervoor kunt gebruiken. Volgens mij ergens in dit onderwerp ook al eens aangehaald.
  12. Ik denk dat Bruno nog eens volgende zaken moet dubbelchecken: - Motor op zijn keukentafel laten draaien door deze aan te sluiten op de VU dmv de grijze coax die we gebruikt hebben. => indien deze niet draait, andere coax. Indien wel draait, monteren aan de mast incl schotel maar zonder de coax naar de LNB aan te sluiten. wanneer de motor weer gemonteerd is en draait met de schotel er aan, dan weer de coax naar de LNB aansluiten en nogmaals dubbelcheck of de motor dan nog steeds draait. => draait de motor niet: probleem langs de kant van de LNB. Tijdelijke kabel leggen tussen motor en LNB. Checken of er geen kortsluiting in dit gedeelte van de kabel zit en of er toch niets mis is met de LNB (Kans lijkt me klein. Maar meten is weten) lees: test even een andere LNB. mocht de motor toch draaien met alles weer aangesloten zoals het was aangesloten gisteren. Dan mag Bruno met recht en rede nieuwe klompen kopen, denk ik. Geen idee wat het probleem gisteren dan was! OPGELET: ook als je de coax tussen de LNB en motor gaat vervangen of los/ vast draaien: zet de VU zonder stroom! Ps: ik heb gisteren met Bruno gecheckt of de kabels naar LNB en Receiver op de juiste connector op de motor waren aangesloten en dat leek te kloppen met de markering op de stickers van de motor. Alleszins: vanaf dat Bruno de motor weer draaiend heeft gekregen kunnen we verder gaan met het uitrichten.
  13. Ook hier heb ik rekening mee gehouden. Heb de motor daarom ook naar 19.2E en willen sturen om juist te dubbelchecken of de motor wel correct draait en dat deed hij ook niet. De motor heeft weken zonder spanning gestaan doordat de coax naar de ontvanger al die tijd niet aangesloten is geweest.
  14. Ik bedenk me opeens… kan een probleem in de kabel naar de LNB (of de LNB zelf) misschien ook dit effect hebben op de motor? Het leek alsof de motor niet voldoende spanning kreeg om te kunnen draaien of dat er ergens een te grote mechanische weerstand op de motor was…
  15. Ik wil even aanvullen wat we vandaag overlopen hebben: Ik ben langs gegaan met het oog op het fysiek afstellen van de motor en schotel + evt wat instellingen in de VU+ te wijzigen indien nodig. Ik ben begonnen met het nakijken van de USALS instellingen: hier was een foutje in geslopen. De coördinaat van de Latitude was verkeerd overgenomen. Stond ingesteld op 51.159 terwijl dit eigenlijk 51.015(9) moest zijn. Dan even gecheckt welke LNB aansluiting op de VU naar welke tuner verwijst. Dit staat niet achteraan op de VU geprint! Tuner A is de tuner die het verst naar buiten zit. Dat hebben we ook kunnen determineren. De kabel was dan ook op de juiste tuner aangesloten en de juiste tuner is geconfigureerd. Tuner B (en de virtuele tuners) zijn momenteel allen uitgeschakeld. na bovenstaande gecontroleerd te hebben wilde ik de motor naar 4.8E laten draaien. Echter draaide de schotel quasi niet (te vergelijken met het stap per stap fijnafstellen van de motor via het menu van de decoder) Op dit punt liepen we dan ook vast. Ikzelf heb nog nooit problemen gehad met mijn motor en heb geen ervaring met een motor die niet wil draaien. We hebben 3 kabels getest. 2 kabels waren van die grijze Telenet Coax kabels met professionele F connectoren op. (Getest op VU) de derde kabel was een standaard Coax kabel maar ook met professionele F connectoren op geplaatst. (Getest op Sat ingang tv) Omdat ik vernomen had dat Bruno niet altijd de stroom van zijn decoder haalt wanneer hij met de coax kabel begint te spelen, verdacht ik dan ook één of andere kortsluiting in de VU. echter gezien de SAT aansluiting op zijn Samsung TV de motor evenmin liet draaien ben ik moeten afdruipen zonder Bruno te kunnen helpen. Ik vind het zeer vreemd dat Bruno zonder schotel de motor wel draaiende heeft gekregen. Eigenlijk zou Bruno nog eens moeten testen of de grijze Telenet kabels die wij vanmiddag zonder succes gebruikt hebben, de motor ook doen draaien wanneer de motor op zijn werkbank ligt. op die manier kunnen we al dan niet de proef op de som maken en een fout in de kabels uitsluiten. ikzelf heb een Amiko motor waar ik nog nooit een probleem mee gehad heb. Ik moet hier dus even beroep doen op andere mensen met meer ervaring van motoren die weigeren te draaien. wat mij verwonderd is dat Bruno aangeeft dat de laatste keer toen hij aan de schotel wilde werken (zie ook zijn laatst geposte foto van zijn schotel) de motor zonder problemen naar 74 Gr West draaide! Waarom nu opeens niet meer? wanneer Bruno zijn motor weer draaiende heeft gekregen en nog steeds sukkelt met het afstellen van zijn schotel sta ik natuurlijk weer paraat om hem stap voor stap de schotel mee te helpen uitrichten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...