Ga naar inhoud


Big fellow

V.I.P.
  • Items

    5163
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    16

3 Volgers

Over Big fellow

  • Verjaardag 07/20/1973

Aanvullende info

  • Geslacht
    Mannelijk
  • Locatie:
    South Florida
  • Interesses
    Electronica en bier :-)

Recente bezoekers van dit profiel

11383 profielweergaven
  1. Ik heb al weer een goed aantal jaren een Qnap TS-253A NAS die eigenlijk altijd goed heeft gewerkt. Performance is ok voor de toepassing waar ik hem voor gebruik, dus tevreden. Hij stond een tijdje in de kast vanwege een verhuizing, maar toch recentelijk weer aangesloten. Netwerk moest uiteraard worden geconfigureerd, en aangezien ik een sterke voorkeur heb voor statische IP adressen voor dit soort apparaten, had ik het IP adres dus vast ingesteld. Echter toen begon het probleem.... Inloggen via de web interface werkte voor ongeveer 1 minuut, en stopte daarna. Qfinder kon de unit vinden, maar zodra ik wat probeerde verloor ook die verbinding. Nadat ik een paar uur google had gebruikt voor een mogelijke oorzaak / oplossing, en geen goed antwoord kunnen vinden, toch maar een monitor en toetsenbord aangesloten en de unit opnieuw opgestart. Je kan dan inloggen op de command line nadat je op Alt + F2 heb gedrukt. Inloggen als een "administrator" gebruiker, en dan kan je aan de slag. Netwerk instellingen leken goed te staan, maar niets kunnen vinden. Daarna dit artikel gevolgd: https://www.qnap.com/da-dk/how-to/faq/article/how-to-reset-network-virtual-switch-setting-via-command-line . Dat werkte. Maar de vraag bleef waarom....? Het was iets wat ik niet eerder had gezien. Mijn ISP geeft mijn een modem / router die als interne adres range 10.0.0.X gebruikt. Aangezien dat toch wel een standaard klasse A netwerk adres is, had ik de NAS dus initieel opgezet met een netmask van 255.0.0.0 . Echter heeft mijn ISP in al hun wijsheid besloten een klasse A netwerk adres, 10.0.0.X, te gebruiken, maar met het netmask van een klasse C! (255.255.255.0) Normaliter maakt dit niets uit als het verkeer lokaal blijft, dus op je LAN, maar blijkbaar probeert de NAS het internet te bereiken, en gaat de netwerk stack over z'n nek, waardoor alles gewoonweg stopt. Nu staat de NAS dus op een statisch IP adres met een netmask van 255.255.255.0 (foutief dus naar mijn mening) . Subnetting binnen 10.x.x.x is niet super logisch als het subnet 10.0.0.X is. een 10.1.1.X is logischer voor een /24 (255.255.255.0) masker. Maar misschien dat het met mijn leeftijd te maken heeft; ik ging naar HBO toe toen er nog "zat" IPv4 adressen waren, toen een webcam bijzonder was etc 😉 . Dus een leermoment voor mij, iets wat ik absoluut niet verwacht had met deze verschijnselen...
  2. Die GPS zorgt voor de synchronisatie van de zender. Dat is kritisch bij een S(ingle)F(requency)N(etwork) . Zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Broadcasting of eigenlijk beter https://en.wikipedia.org/wiki/Single-frequency_network . Nu zal Piet Piraat daar geen gebruik van maken, maar de synchronisatie blijft belangrijk.
  3. Hier toch even (verlaat) op reageren. (Ik lees dit topic niet dagelijks!) Ik woon dus in Zuidelijk Florida, en kan dus uit eerste hand vertellen hoe het hier aan toe gaat kwa verkeer.... In vele staten (niet alle!) van de VS is het toch echt de wet dat je in de "fast lane", oftewel de meest linker rijbaan, alleen mag rijden om in te halen. In principe dezelfde regels als in Nederland. Echter houd bijna niemand zich hieraan, helemaal niet in de regio waar ik woon. Daar is op de een of andere manier de voorkeur van vele bestuurders om rechts in te halen, niet links. Dus als ik op de 2e of 3e baan rijd, en beide banen naast mij zijn vrij, dan kiezen vele bestuurders om mij rechts in te halen.... In het begin verwacht je dat niet, nu verwacht ik alles in verkeer.... De vraag die opkomt bij mij als Nederlander is waarom dit gebeurt... Het is "eenvoudig". Waar ik woon zijn er vele kleinere steden samengesmolten tot een grote "stad", althans zo lijkt het op papier. In de realiteit bestaan alle steden nog, en hebben ze allemaal hun eigen politiekorps. En die moeten zich allemaal houden aan de grenzen van de stad, en mogen niet handhaven buiten de stad, tenzij ze expliciet verzoek voor assistentie krijgen. Ze mogen ook niet controleren op de snelwegen / tolwegen, want dat is voor de highway patrol en/of state troopers. Er zijn dus vele politie agenten in autos op de weg, maar die zijn eigenlijk allemaal vleugellam buiten hun eigen stad. Op mijn weg van mijn huis naar werk kom ik door 7 verschillende "steden" heen, en gebruik ik de tolweg, dus ik kan 8 (of 9 als de state trooper in de buurt is) verschillende politieagenten in autos tegenkomen. Maar nagenoeg geen enkele heeft de bevoegdheid om mij een bekeuring te geven. (Dat mag sowieso alleen maar als ze je stoppen, cameras mogen niet worden gebruikt, dat is tegen de grondwet van de staat!) Een ander iets wat "idioot" is in mijn (Nederlandse) ogen, is dat het gebruik van een GSM achter het stuur niet mag (prima!), maar dat het geen primaire reden kan zijn om iemand staande te houden. Dus er moet een andere reden worden gevonden / gebruikt, en dan kan het als verzwarende factor gebruikt worden. Met als gevolg dat je bestuurders ziet die met 80 mph je inhalen, terwijl ze op hun telefoon bezig zijn. Ze zijn gemakkelijk te herkennen, want ze gebruiken de hele (zeer brede) rijbaan, en hun snelheid is alles behalve constant te noemen... Dus "law enforcement" (mooie naam voor de politie) doet weinig aan "law enforcement", tenzij ze je op heterdaad betrappen op de juiste plaats. Op de snelweg / tolweg houd niemand zich aan de max snelheid. Die is hier 65 mph (zo'n 110 km/h), het minimale wat er wordt gereden (op zwaar verkeer na) is eigenlijk 75 mph, wat zo'n 125 km/h is. Echter wordt je dan gewoon ingehaald alsof je stilstaat door idioten die allemaal denken dat ze beter kunnen sturen dan de gemiddelde F1 coureur. Op open stukken snelweg naar het noorden, doe ik wel eens 90 mph. Dan wordt je nog altijd ingehaald alsof je stilstaat door bestuurders die > 100 mph doen... Al met al resulteert dit gedrag erin dat vlak bij mijn werk het "gevaarlijkste" / "dodelijkste" stuk snelweg van de VS ligt. Op deze paar mijl gebeuren meer ongelukken en vallen meer doden per jaar, per verkeersbeweging dan waar dan ook in de VS... Dus wees blij met de regels die in Nederland worden gehandhaafd. Het is een stuk veiliger, en een stuk "rustiger" op de weg kwa verkeersbeeld. De gemiddelde John Cheese zou hier in het verkeer gek en gestressed worden! Ik ben er nu min of meer aan gewend, maar ik vind het "heerlijk" om naar het noorden te rijden, want daar stopt de gekte op de weg in het algemeen. Noord van Orlando heb je tenminste normale weggebruikers... In de panhandle van Florida (zeg maar richting Pensacola), is het "heerlijk" om te rijden.... Maar dit is allemaal mijn mening als een Jan Kaas die op vele plekken op de wereld is geweest... 🙂 (Mijn excuses voor de lange "rant" 🙂 )
  4. Proxmox heeft als grote voordeel dat je erg eenvoudig kan experimenteren. Op termijn kan je er een vm opzetten die als nas dienst doet, of als router (opnsense) etc. Backup maken en snapshots maken gaat ook eenvoudig....
  5. Koop een Bambulab P1S, eventueel met een AMS. Ideale printer voor de beginner, komt gekalibreerd aan, en de reserve onderdelen zijn allemaal beschikbaar en relatief betaalbaar. O ja, hij is ook snel en kan vele verschillende materialen printen. Het is een bewezen goede printer. Je kan eventueel naar een Creality K2 kijken, die is groter kwa bouwoppervlak, is iets meer open source, maar is net nieuw op de markt, en er zijn (zover als ik kan vinden) weinig objectieve reviews van te vinden op dit moment. Eerste indruk is dat het een prima printer is. Als je echt de zelfbouw in wilt; Koop een voron kit, die kan je erg groot maken. Maar ik raad dat als volledige beginner niet aan.
  6. Kortsluiting: Een directe verbinding (laagohmig) tussen de voedende geleiders. In een normale situatie is er, al dan niet via een schakelaar, een belasting aangesloten op de voedende geleiders. Als deze belasting niet laagohmig is, dan zal deze gewoon werken, en de beveiliging niet aanspreken. Het probleem met jouw vraagstelling is dat je geen referentie kader opgeeft. Als je naar een huis installatie kijkt, waarbij de automaat 16A (Nederland) of 20A (Belgie) is, dan praat je relatief gezien over hele andere mogelijke belastingen dan als je een circuit hebt waar een automaat van 630A de beveiliging is... Waar bij de 16A automaat de 2,5mm2 verbinding gezien wordt als een kortsluiting, zal de 630A automaat deze misschien niet eens "zien" in de beveiliging. Als je dus een goed antwoord wilt krijgen, dan moet je de vraag goed stellen / definiëren. Anders zal je nooit een antwoord krijgen waar je wat mee kan.
  7. Voor een spoel op wisselspanning aangesloten: Xl = 2 x pi x f x L Voor een condensator op wisselspanning aangesloten: Xc = 1 / (2 x pi x f x C) pi = 3.14157.... f = frequentie van de aangesloten wisselspanning L = inductie van de spoel in Henry C = capaciteit van de condensator in Farad Z = de schijnbare weerstand, ook wel impedantie genoemd R = de gelijkstroomweerstand in het circuit Dat is de basis van de theorie.
  8. Na bocht 1 ligt Norris op de 1e plaats, daarna zal Piastri Leclerc (en Verstappen) proberen af te houden. Dat kan nog wel eens een "interessante" situatie worden met Leclerc in het gevecht, want ik vermoed dat hij toch echt wel langs Piastri komt, en dan zit Piastri voor Verstappen. Al met al verwacht ik dus wel een leuk gevecht tijdens de sprint race.....
  9. Als je handmatig een URL kan invoeren, probeer dan een van de URLs die je hier kan vinden: https://www.webradiostreams.nl/index.html#po
  10. Afhankelijk van de fabrikant is het tegenwoordig 7 jaar ondersteuning voor nieuwe versies. Mijn Google Pixel 9 heeft dat bijvoorbeeld. (Samsung ook volgens mij)
  11. https://www.facebook.com/share/v/RgwFzJLstKpJGUtU/ Sterk Iers accent, maar erg grappig 😁
  12. Aangezien de pomp zuigt van de bodem van de tank, en het vuil zwaarder is dan de brandstof en daardoor op de bodem van de tank ligt, neem ik aan dat het vuil snel, dus ook met een volle tank, wordt aangezogen door de pomp? Of gebeurt er iets anders?
  13. Ziet eruit als een mooi apparaat..! Als je hem eenmaal hebt, laat dan eens wat print resultaten zien 🙂 (Nee, niet de benchy 😛 )
  14. Het logo eens in 3D geprint.... Gewoon als test... Filament is niet 100% droog, maar toch aardig gelukt.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...