Gast Geplaatst: 2 mei 2004 Geplaatst: 2 mei 2004 Ik heb al een tijdje problemen met bepaalde zenders op diverse sat's en wel het volgende: Op kanalen waarbij een zeer goed signaal is met een goede agc (50 a 60%) en geen wandelende ber, toch veel happerend beeld of blokken, soms terwijl er wel uitgezonden wordt blijft het gewoon zwart (signaal sterkte 80% +) Aangezien ik dit probleem heb aangekeken vanaf de 1.06 kernel lijkt het naarmate de kernel versies stijgen, het probleem ook omvangrijker te worden. Nu kwam ik vandaag ook nog eens 2 kanalen tegen welke de mpegstream niet goed van gedecodeerd werd, en een half beeld (in elkaar gedrukt) gaf met daaronder in het zwart een soort interferentie beelden. Aangezien het probleem zich ook op FTA kanalen (28.2 bbc) voordoet, lijkt het mij op eerste gezicht geen EMU probleem, maar sluit dit niet uit. Meer mensen die dit probleem hebben en eventueel al iets hebben ondernomen om dit te verhelpen ? schotel staat goed uitgericht hier, dus kom aub niet aan met je schotel opnieuw afstellen ... Bedankt alvast. P.s. : Ik heb al een search gedaan maar kan het echt niet (meer) vinden, hoe kan ik op b.v. hydra (ik gebruik geen ronaldd images) of SF3.2 kijken naar welke datum mijn originele S2 Canal Digitaal heeft ?
Gast Geplaatst: 4 mei 2004 Geplaatst: 4 mei 2004 Nou Nou, niemand dit dit probleem erkent ? ik heb mondeling wel het e.e.a. opgevangen over dit probleem ... mischien kan ronaldd hier iets over melden ?
prutsie Geplaatst: 4 mei 2004 Geplaatst: 4 mei 2004 Omdat ik het probleem niet herken kan ik er weinig over zeggen maar er is eigenlijk maar 1 goede manier om uit te zoeken wat het probleem is en dat is met een goede analyzer eens meten hoeveel signaal er nu eigenlijk uit het F-connectortje komt en wat de BER daadwerkelijk is. Het vervelende is dat het aan alle onderdelen kan liggen, dus ook aan de DB natuurlijk. Wat je zelf om te beginnen zou kunnen proberen is het tijdelijk aansluiten van een (geleende) andere ontvanger. Heb je hier geen enkel probleem dan weet je dat het aan je DB ligt. Heb je hier dezelfde problemen dan in meer of mindere mate dan moet je toch verder gaan zoeken. Ik heb ondertussen een heel aantal dingen meegemaakt bij dit soort storingen waarvan de gebruiker vond dat het aan de ontvanger lag, en de oorzaak toch net even ergens anders lag. Voorbeelden : -LNB te grote afwijking freq. Gevolg, tuner lockte soms wel, soms niet. -LNB "doof" op bepaalde freq. Gevolg, sommige kanalen wel en sommige kanalen geen of te weinig signaal. -LNB vochtig van binnen. Gevolg, bij warm weer of zon wel beeld, 's nachts niet. -vocht in coax. gevolg, geen beeld wel signaal. -LNB verdraaid gemonteerd. gevolg BER knudde en dus blokken of geen beeld (soms). Moeilijkere fouten kunnen optreden door storingen veroorzaakt door EMC (electrische smog). GSM palen zijn bekende "stoorzenders" maar ook computers, TL verlichtingsarmaturen en andere simpele apparaten zoals bv. de magnetronoven kunnen behoorlijk storen. Zelfs meegemaakt dat een koelkast ervoor zorgde dat het beeld wegviel. Dat heeft trouwens een paar maanden geduurd voordat we hierachter waren. Omdat deze fouten zeer moeilijk zijn uit te meten zijn deze altijd een crime om te vinden. Omdat bij een BER meting wel het probleem zichtbaar wordt zie je dus wel DAT er wat mis is, echter niet wat. Zit je in de buurt van een spoorlijn of een industrieterrein dan wordt het helemaal fraai. Frequentieregelaars of plasma snij of lasapparatuur kunnen tot honderden meters afstand storen. Zelfs zo erg dat bij mij normale terrestrische radio niet fatsoenlijk meer te ontvangen is. Een goede BER meting kan je verder alleen uitvoeren met een analyzer. Je satboer heeft gegarandeerd zo'n apparaat. Misschien dat je hem zo gek krijgt eens te kijken naar je installatie. succes, Peter. Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen