Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb begrepen dat de zogenaamde emu software om kan gaan met de Irdeto codering en daardoor ned123 sbs rtl45 etc. kan laten zien zonder kaart.

Nu vraag ik me af, wat houdt deze software nog meer in?

Geplaatst:

Citaat:
Komt van emulate of emulatie (na-apen oftewel wedijveren, nastreven ) het woord emulator betekend ook "mededinger" Het emuleren van een smartcard in het geval van een decoder is dan ook niets anders dan het na-apen ven een normale smartcard en dat in het geheugen van de decoder, men spreekt ook wel van een virtuele smartcard, het zit verwerkt in de firmware en zorgt er voor dat je geen smartcard meer nodig hebt mits je de key´s regelmatig update.

Bron: Klik hier

*** Geen links naar keysites!

Bertmon

Geplaatst:

Er komt niets vanzelf, er is niets gratis. Alles kost moeite of geld, en meestal beide.

Zo ook hier. Wat een emulator is is hierboven al uitgelegd. In de satwereld wordt de therm veelal gebruikt voor een programma welke in samenwerking met bepaalde hardware de werking van een originele door een betaaltelevisie uitgegeven smartkaart naadoet.

Ik beschrijf het zeer doelbewust op deze manier omdat er ondertussen een veelvoud van deze "emu's" in de satscene bekend zijn.

De oudste zijn gebaseerd op een omgeprogrammeerde microprocessor in de ontvanger zelf (de KENtuckyFriedChip), hierna kwamen de microprocessortjes met een eigen eprom en eepromgeheugen, daarna werden de laatste voorzien van een externe eeprom om zo het geheugen te vergroten. De volgende stap was het monteren van alle componenten in een plastic kaart die evengroot was als een smartcard welke door de aanbieders van betaaltv werden gebruikt. Dit zijn de zgn. wafercards. Tegelijkertijd werden er ook emlatoren geschreven die in het geheugen van ontvangers (de secabakjes) en CI modules (de Irdeto Freecam) werden geprogrammeerd. Ook zijn er emulatoren in niet officiele CI modules zoals de magic en matrix-reloaded gemaakt en last but not least zie je tegenwoordig weer veel emulatoren die in ontvangers worden geprogrammeerd. De dreambox is hier een goed voorbeeld van, maar er zijn ook FTA ontvangers waar emulatoren in gezet kunnen worden.

Elke emulator heeft echter 1 ding gemeen, ze werken alleen goed als ze de originele smartcard exact naadoen. Hiervoor is minimaal de operational key nodig die op dat moment door de betaaltv aanbieder ook wordt gebruikt. Omdat die opkey of kortweg key nogal aan verandering onderhevig kan zijn zal je die in de meeste gevallen zelf in de emulatiesoftware moeten aanpassen.

Ook hierop zijn weer uitzonderingen natuurlijk. er zijn emulatoren waar je ook andere parameters (lees keys en controleparameters) kan invoeren waardoor de emulator de nieuwe door de betaaltv aanbieders verstuurde opkeys kan berekenen en verwerken. Dit wordt in de satscene vaak auto-updating of AU genoemd.

Je kan zo nog pagina's doortypen over emulatoren. Ze zijn er in zoveel smaken en varianten dat het onbegonnen werk zou worden.

Meer info kan je misschien vinden bij www.duwgati.com die trouwens ook op de linkpagina te vinden is.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen