Ga naar inhoud


Humax dood na patch


Gast

Aanbevolen berichten

Heb vanavond Taq-fix erin geblazen, maar na een paar keer opnieuw starten heeft mijn dierbare Hummie de geest gegeven, er komt een licht piepend geluid uit de kast en op het display blijft alles donker, kortom geen enkel signaal meer. Kan dit een voedingsprobleem zijn, of moet ik aan ergere dingen denken? De voeding is al een keer gerepareerd, en bij de vorige keer waren er ook nog een paar streepjes in de display te zien, nu niets meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb inmiddels wat gemeten aan de voeding, en het blijkt dat ik de voedingsspanningen van 23 en 30 volt mis.

Heeft misschien iemand een idee welk onderdelem ik moet vervangen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoek eens bij de rokende soldeerbout op dit forum, daar staat precies in wat de meest voorkomende klacht is.

 

Het ligt dus meestal aan een door hoge temperatuur defect geraakte electrolytische condensator (C9 of C10, ik weet niet meer welke het bij mij was) aan de primaire zijde van de trafo, die zorgt ervoor dat de 30 V zenerdiode (ZD3) aan de secundaire zijde bezwijkt, waardoor de voorschakelweerstand (R19, 100 Ohm) tussen de trafo en deze zenerdiode doorbrandt. Normaal gesproken is het vervangen van deze drie onderdelen voldoende, maar kijk even naar het volledige verhaal elders op dit board. De waardes en nummers van de onderdelen worden genoemd, op een italiaans Humax board zijn zelfs foto's te vinden van de printplaat en de gewraakte onderdelen:

 

HumaxPS.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mannen bedankt voor de hulp, heb inmiddels de onderdelen besteld, dus als het goed is kan ik over een paar dagen weer van m'n Hummie genieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Voor mij goed nieuws, het bleek toch weer een condensator te zijn waardoor de spanning instabiel werd, na vervangen van de bewuste condensator was het probleem opgelost.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...