Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb een Hauppauge Nova tweedehands op de kop kunnen tikken. Het is de bedoeling dat ik hiermee een digitale video recorder wil maken voor de Nederlandse kanalen. Natuurlijk ook een schotelsetje erbij gekocht. Het signaal van de Astra komt op ongeveer 85% binnen.

De bijgeleverde software kan alleen BVN aan, dus op zoek naar iets anders. De alternatieve driver (WinSTB en MajorDVB) krijg ik niet geinstalleerd, en met de originele 2.16 driver krijg ik alleen wat met ProgDVB en DVBdream. ProgDVB crashed periodiek, niet echt handig als videorecorder. Blijft alleen DVBdream over. Ik ben niet geinteresseerd in tv kijken op de pc, dus dat zet ik uit. (kies een codec die je niet hebt, en na een foutmeldig blijft het beeld zwart, en gebruik je daarvoor geen CPU)

Met de plugin kan ik prima opnemen van alle Nederlandse kanalen. Maar als ik opneem van de kanalen waarvoor ik de plugin nodig heb, dan mis ik om de zoveel minuten een aantal frames, omdat de CPU (Celeron 400) af en toe naar 100% gaat. Dit gebeurd als de bitrate ongeveer boven de 6500 komt. Opnemen van BVN gaat wel goed, de CPU komt dan niet boven de 30% (gem. 15%), dus dan ook geen missing frames met pvastrumento.

Als ik de plugin weghaal, dan gaat de CPU net zo hard als ik op die kanalen sta, terwijl ik dan zwart beeld heb en alleen maar bestanden van 0Mb kan opnemen... Het ligt dus niet aan de plugin.

Ergens heb ik gelezen dat de Nova de ECD chip mist, die het werkelijke descrambelen doet. De plugin zorgt alleen voor de benodigde sleutels. Zijn er andere goedkope kaartjes die wel zo'n chip hebben, en dus met weinig CPU kunnen opnemen? De Nexus heeft wel zo'n chip, maar is ook erg duur en aan een hardware Mpeg decoder heb ik dus helemaal niks...

Moet ik nou een snellere CPU kopen of een ander kaartje, b.v. een SkyStar2? Of heb ik een kaart met CI nodig (PCTV Sat CI of Nova CI)? Die zouden toch ook zo'n chip moeten hebben? Maar kan de driver daar dan wel bij?

Of kan CPU-arm opnemen alleen met een Nexus?

En is er een mogelijkheid om het gescrambelde signaal op te nemen, om dan later dit offline om te zetten? (Dat laatste is wel mogelijk, maar daarvoor is erg veel DVB, C++ en Linux kennis nodig. Dat gaat me waarschijnlijk jaren kosten...)

ZX

Dit heb ik gevonden met google:

Uit de manual AV711x_3_1.pdf:

The AV7110 contains a full implementation of the European Common Descrambler (ECD) hardware. The descrambling of the incoming data is performed automatically with minimum intervention by the CPU.

Van een andere site: All fully-featured cards currently available are based on the TI AV7110 chip and they are identical. They have been designed and are being produced by Technotrend. (Zoals de Nexus, Skystar 1, etc.)

Uit de readme van vdr-sc:

The plugin only decrypts the scrambling codewords from the incomming ECM stream. The actual descrambling of the video stream is done by a special chip on the DVB card. This chip is available with "premium" technotrend chipset cards like FujituSiemens or Hauppauge only. So this won't work on budget cards like the WinTV Nova (go for SoftCSA in this case)!

Uit de readme van SoftCSA:

requirements:

- a supported DVB card that gives you the unmodified TS (e.g. WinTV Nova).

- a fast linux-PC (>800MHz) to run the descrambler on.

Geplaatst:

Punt 1: Het zou zonder meer mogelijk moeten zijn om MajorDVB en/of WinSTB aan het werk te krijgen. Denk eraan dat deze NIET de TechnoTrend driver gebruiken maar de, in de paketten aanwezige, 'SAA7146A generic driver'. Een andere vereiste is het 'registereren' (laten weten aan Windows) van 'usrc.ax' d.m.v. het uitvoeren van de ook aanwezige 'register.bat' bestand (in MajorDVB paket). Een derde veeiste is dat je een redelijk recente DirectX hebt (bijv. 9.0) en werkende DVD-speel software (zoals PowerDVD).

Punt 2: Alle budget kaarten hebben het voor/nadeel dat alles afgehandeld dient te worden door de software (PC). Het enige 'extra' wat de SkyStar2 nog heeft is dat deze eventueel, hardware-matig, alleen de 'benodigde' data doorlaat. Alle niet relevante data wordt dus niet naar de PC gestuurd. Aangezien deze data-stroom echter maar een klein percentage van de CPU belasting voorsteld is dit voordeel echter te verwaarlozen. De grootste boosdoener(s) in het geheel zijn DirectShow zelf en eventuele plugins. Zowel het omzetten van de video data naar een zichtbaar plaatje, danwel het eventueel decoderen nemen de meeste CPU tijd in beslag. Hierin kan, software-matig, helaas maar weinig veranderd worden. Enige verbeteringen zijn wel te verkrijgen door bijv. snellere 'codecs' voor DirectShow te gebruiken. De video-codec van PowerDVD (versie 4!) bijvoorbeeld is stukken sneller dan de 'concurrenten' (dit is vooral duidelijk bij bijv. de HDTV zender welke, zelfs met een 2.4 MHz op 100% belasting komt te staan met andere codecs dan die van PowerDVD -> met die van PowerDVD heb je dan een belasting van 80%).

Conclusie: Zoals je al aangeeft heb je voor een minder snel systeem als die van jou inderdaad een kaart nodig die de beeldomzetten en/of de decoding zelf voor zijn rekening neemt. Een goedkopere(?)/betere/verstanderige oplossing is, i.p.v. een duurdere DVB-S kaart het geld te steken in een upgrade van de PC. Met de Nova DVB-S kaart kan je dan, met een 2.4 MHz systeem, ook het (FTA) HDTV kanaal bekijken. Een typische CPU belasting met een Nova kaart op een 2.4 MHz systeem met een bitrate van ongeveer 6000 is 60% (dit is dan inclusief de belasting van eventuele plugins).

Let op: zelf met zo'n duurdere DVB-S kaart zijn er enige software paketten/plugins e.d. die het vereisen dat de kaart in de zogenaamde 'software' modus gaat werken, welke het (snelheids)voordeel van de kaart dan weer beperkt, omdat de PC dan toch weer wat extra werk moet gaan verrichten.

Geplaatst:

Ik heb toch nog en mogelijkheid weten te vinden om de gescrambelde streams op te slaan. Met TSReader. Met TsOfflineDec kun je dan die streams weer unscrabelen.

(En dan PVAstrumento, TMPGEnc DVD Author en Nero om er een DVDtje voor de DVD speler beneden van te maken.)

De CPU tijdens het opslaan van de streams met TSReader van zo'n kanaal komt op mijn Celeron 400 niet boven de 30%. Daarna moet ik de stream dus omzetten met TsOfflineDec, waarbij de CPU natuurlijk wel constant 100% is.

Er is alleen nog één maar... Er moet een ECM stream in de TS inzitten, anders kan TsOfflineDec er niks mee. Als je de standaard opneem functie van TSReader (Record Program) gebruikt, wordt er geen ECM stream opgenomen. Dit kan alleen als je de functie Records PIDs gebruikt. Dan moet ik, voor b.v. Veronica/FoxKids, 4 streams (PMT 0x03fc, ECM 0x0504, MPV 0x0206 en MPA 0x005c) kiezen uit de lijst van meer dan 100 PIDs die op die transponder zitten. Op zich nog niet zo erg, maar vanaf de commandline is alleen de functie Record Program aan te sturen. Dus het wordt heel lastig om met dit pakket een videorecorder te maken...

Zijn er nog andere van dit soort tools? Of mis ik iets in TSReader? Of misschien een plugin voor TSReader zodat ie wel programmeerbaar voor opname van PIDs is of wel de ECM meestuurt als je een programma opneemt?

Ik heb ook TSWriter gevonden, maar volgens mij werkt die alleen op een SS2. Iemand hier ervaring mee?

ZX

Geplaatst:

Met MajorDVB kan je ook zoiets doen. Je kan daar bijvoorbeeld de complete transponder laten opslaan (zonder enige bewerkingen dus) en dan later het aangemaakte .TS bestand door MajorDVB laten verwerken (alsof het ontvangen wordt vanaf de satelliet). In het menu is dit 'Utilities'-'Process recorded data TS file'. Alle 'handelingen' die normaal met het satelliet signaal gedaan worden, worden dan met de data van dit bestand uitgevoerd. Omdat de doorvoer van dit bestand vele malen sneller kan zijn dan die van de satelliet (welke data tijdgeorienteerd aanbiedt), is er onder 'Utitlities' ook een 'Set process delay ...' in te stellen. Deze zorgt er voor dat de verwerking vertraagd wordt. Na het kiezen van het juiste programma e.d. zet je deze vertarging weer op '0' zodat de verwerking zo snel mogelijk gaat.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik heb mijn geld toch maar in wat PC-versnellings hardware gestopt. Voor 75 euro een nieuw moederbord met 256Mb PC2700 ram en een gratis tweedehands processor.

Nu kan ik online decoden. De AMD 1700+ wordt maar maximaal 30% belast als de VBR boven de 10000 komt. (gem. 10% bij een gemiddelde VBR van 3500)

De software die ik nu voor mijn "video-recorder" gebruik is RitzDVB. Het voordeel daarvan is dat PVAStrumento, net als bij DVBDream, geen fouten op de mpeg geeft (met TSReader en b.v. ProgDVB wel, missing video frames en GOP errors, met veel demuxen en muxen kom je er wel uit, maar kost allemaal weer tijd...)

Een ander voordeel van RitzDVB is dat je er externe programma's in kan hangen. Dat heb ik dus helemaal naar mijn wens gedaan. Na het opnemen wordt het bestand omgezet met PVAStrumento (is nodig voor DVD-authoren), daarna wordt er in mijn bios geschreven hoe laat hij weer op moet starten (met de Wake on RTC functie van mijn nieuwe moederbord en de tool CMOSTimer), en zet ie de computer uit. Een paar minuten voordat de volgende opname begint, start de computer zichzelf weer op, en stat RitzDVB op, op het kanaal waarvan de opname zo start. Tenzij de volgende opname binnen een half uur is, dan mag de computer gewoon aan blijven, alleen wordt RitzDVB dan even afgesloten, en weer opgestart op het kanaal waarvan straks moet worden opgenomen (het blijkt dat de plugin beter werkt als het kanaal al aan staat, ipv wanneer de timer het kanaal omzet)

Het enige wat ik nog hoef te doen is met DVD Author de overbodige stukken er uit te knippen, en de opnames te branden naar DVD.

Alleen heb ik soms dat PVAStrumento de offset tussen audio en video op 13 uur ofzo zet. Dit basseert ie op de eerste PMT, en om de een of andere reden is van één op de zes de eerte audio PMT dus wat raar. Het gevolg is dat alle video eraf gesyncd wordt, en het resultaat is een leeg bestand... Dit kwam vaker voor toen ik de timer van RitzDVB de kanaal zap liet doen. De enige oplossing die ik hiervoor heb gevonden is om met een file split tool de eerste mb van de file af te knippen, en dan de "onthoofde" file aan PVAStrumento aan te bieden. Dit gaat nog altijd goed.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen