Ga naar inhoud


SABC met SFT 2000


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Hoi, Ik heb een SFT 2000 en wil een draaibare set aanschaffen om de SABC op de Pas7 (68,5) te ontvangen. Heeft iemand hier al ervaring mee, hoe vlak de sat boven de horizon zit, eventuele ontvangst problemen etc?

Graag reactie

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hi

Heb geen ervaring met Pas7, heb wel even nagekeken met "GorbTrack" voor Groningen 6.55°OL en 53.217°NB

kom je aan een elevatie van 7.78° ( dit is iets meer als horizontaal)

Voor SABC op 12722 V in Nagravision gecodeerd staat op "SatcoDX" een footprint met 2 spots een voor Zuid Afrika en een voor Europa

Over de grote van de schotel kan ik zo direct niets vinden

Om de zaak draaibaar te maken heb ik zowat mijn twijfels

een Horizon to Horizon motor haalt de 68.5° niet een actuator gaat in die uiterste onjuist reageren

Dan is nog de vraag of je SFT2000 de kaart voor SABC zal herkennen

 

groetjes

gust

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Zuid-Afrikaanse pakket op PAS-7 is C-band en niet op Europa gericht.

De 12722V transponder op PAS-10 (ook 68,5 oost) is erg sterk, zoals je hieronder ziet lukt die zelfs met de Visiosat Bisat.

Met draaibaar zal inderdaad wel lastig zijn.

Maar je kan dus mooi je Bisat vast naar PAS-10 richten! Hint: de onderste elevatie-stelbout moet eruit om zo laag te kunnen komen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er stond geen foto, helaas heb ik nog geen digitale camera. Daar zou mijn signature moeten staan, die ik per ongeluk uitgevinkt had.

Ik heb de bisat nu trouwens op zijn kant gemonteerd op het balkon, zo stoot ik m'n hoofd niet aan de lnb arm! Met de beugel met z'n 4 bouten die in een vierkant geplaatst zijn, is dat heel eenvoudig te doen.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoe ver staat de sat boven de horizon en als de horizon niet helemaal vrij is.......wat dan. mag ik je set anders eens zien? Welke woonplaats zit je?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe ver, tja hoe zeg je dat? Wat Gust hierboven al noemde, met Gorbtrack kan je veel bepalen. Bijvoorbeeld zon, maan en sterren posities zien. Dat geeft een goed idee waar de PAS-10 zal staan.

 

Ik woon een paar 100 km van je vandaan! Verder is er niets speciaals aan, met vrij zicht en schotel vanaf maat Bisat moet de SABC transponder gewoon lukken.

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi

 

Haal even "GorbTrack" binnen van

http://members.chello.nl/~berry.walda/GorbTrack_NL.htm

Daar kun je de elevatie voor elke satelliet bepalen,en dit voor je eigen coordinaten van je woonplaats

Vermits op geen enkele schotel zo kleine waarde's van elevatie staan aangeduid, zal het toch zoeken worden

Een offset schotel zal op het zicht 'naar de grond kijken' omdat deze in vertikale stand een elevatie heeft van een kleine 30 graden heeft(30-8=22),hij zal dus 22° 'naar de grond kijken

Een prime focus schotel een 8° naar de hemel

 

groetjes

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag 20 mei heb ik eindelijk Zuid Afrika op de schotel.

Aparte schotel aangesloten op diseq switch 4 en uit laten richten door zeer ervaren lui en..........voila mijn berekeningen van te voren waren juist dat ondanks enige obstakels ik wel SABC kan ontvangen.

Ik heb dus nu de 68,5 PAS 10

Eindelijk mijn zweite Heimat bekijken

Bedankt voor al jullie tips !!!

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi! Ik ben nog wel nieuwsgierig:

- Wat voor schotel is het geworden?

- Kan je de andere transponders ook ontvangen? Op volgorde van aflopende signaalsterkte:

12577V SR:3378: ManáSat (Portugees evangelie)

12687V SR:3254: New Africa (nieuw sinds gisteren!)

12629H SR:2492: Nation TV (Kenya)

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenya niet. De LNB heeft wat moeite met de H transponders. De V gaan uitstekend. De H minder.

 

Maar Kenya vind ik niet erg, als ik maar Radio en Tv van Zuid Afrika heb. De portugeese zijn mooi voor mijn zoon die uit Angola komt.

 

Het bleek uiteindelijk simpeler als gedacht, met een goede satfinder en dergelijke en het programma Gorbtrack.....

 

Had ik het maar eerder gedaan. Twee jaar geleden wilde ik het al.

 

Ed

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Kenyaan heeft een erg lage symbolrate, sommige ontvangers kunnen daar wat meer moeite mee hebben. Ook luistert de frequentie daarom extra nauw, probeer eens een MHz hoger of lager. Met zo'n grote schotel zou het toch moeten lukken. Hebben de installateurs de LNB wel een verdraaiing (tilt) gegeven? Want deze moet maar liefst 35 graden zijn, als die gewoon "netjes recht" zit is er veel signaalverlies.

 

ManáSat is inderdaad vaak gericht op Afrika. Soms 's middags is er een "rijdende camera" door Angolese straten!

 

Zelf heb ik geen connecties met Z-Afrika maar de programma's (vooral ook die in het Afrikaans) zijn toch vaak wel interessant. Veel plezier ermee!

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...