Ga naar inhoud


digitenne op satontvanger?


Smurf

Aanbevolen berichten

zou het mogelijk zijn digitenne te ontvangen op een satontvanger als je gebruik maakt van een upconverter die het antenne signaal ca 500mhz omhoog zet?

of is het dvb-t ernstig anders?

dacht aan zoiets:

 

antenne > upconverter > satontvanger

 

dan kun je met een diseqc beide op een doos hebben.

Bolt HD, strong srt8000 sattracker 4, srt4125 concord 1.05, hotbird, astra 1,2,3

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dit is niet mogelijk omdat er sprake is van 2 verschillende modulatie-methoden.

Het gaat hier om QAM Hierachical Modulation (Quadrature Amplitude Modulation) tegenover QPSK (Quadrature Phase Shift Keying)

Beide modulatie methoden zijn geoptimeerd voor gebruik via kabel en satelliet-direkt ontvangst.

De ene modulatie methode is meer robuust tegen verschillende storingen dan de andere.

Daar kan ik nog wel meer over uitleggen, maar gaat dan buiten het het bestek van de vraag.

DVB-T is dus "ernstig anders met betrekking tot de toegepaste modulatie methode.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is een goede vraag. Ik zou bij mijn eerste gedachte zeggen dat sat direkt ontvangst en DVB-T dezelfde modulatie methode gebruiken, vanwege het draadloze karakter.

De storingen die via kabel distributie op kunnen treden zijn van andere aard en vereisen daarom een andere modulatiemethode.

Ik had daar een heel interessant artikel over, dat ik helaas heb weggegooid.

Maar ga nog even snuffelen in de boeken..! Kom er op terug.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn kabelmaatschapij was vorig jaar bezig met testuitzending DVB, en heb toen een digitenne ontvanger voor de grap eens aangesloten op de kabel, en kreeg toen een aantal duitse zender te zien, dus die modulatie zal wel hetzelfde zijn.

 

Groeten,

 

Jelle

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 jaren later...
Origineel bericht van: Drs. IJzerbout
Dat is een goede vraag. Ik zou bij mijn eerste gedachte zeggen dat sat direkt ontvangst en DVB-T dezelfde modulatie methode gebruiken, vanwege het draadloze karakter.
De storingen die via kabel distributie op kunnen treden zijn van andere aard en vereisen daarom een andere modulatiemethode.
Ik had daar een heel interessant artikel over, dat ik helaas heb weggegooid.
Maar ga nog even snuffelen in de boeken..! Kom er op terug.


Even oude topic te voorschijn halen, heb je het nog gevonden IJzerbout? Ben hier wel erg benieuwd naar! Of wat de strekking was van het artikel? En waar het in stond? Ik zie zojuist dat het een topic van erg lang geleden was, even je geheugen opfris beurt geven? (-;
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: SatJelle
Mijn kabelmaatschapij was vorig jaar bezig met testuitzending DVB, en heb toen een digitenne ontvanger voor de grap eens aangesloten op de kabel, en kreeg toen een aantal duitse zender te zien, dus die modulatie zal wel hetzelfde zijn.

Oude reply, maar goed.. Ik denk dat je kabelaar òf met DVB-T over de kabel heeft getest (vreemd, maar kan), of dat je kabelinstallatie dusdanig slecht was dat je kabels als antenne hebben gewerkt en DVB-T van een zender van onze oosterburen hebben opgepikt.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

DVB-S gebruikt QPSK en 8PSK (dvb-s2)

DVB-C gebruikt QAM

DVB-T gebruikt CODFM

 

Ze zijn dus NIET compatible met elkaar.. helaas.

Als je er meer over wilt lezen kijk dan even op WikiPedia

 

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Zwitserland zijn er verscheidene kabelmaatschappijen die hun basispakket ipv analoog als DVB-T en FTA op de kabel plaatsen voor de TV's met een ingebouwde DVB-T ontvanger. En tegelijkertijd zitten die zenders er dan ook nog eens op in DVB-C plus betaalzenders.

 

Zie de site van bijvoorbeeld City Cable: klik

 

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Codx
DVB-S gebruikt QPSK en 8PSK (dvb-s2)
DVB-C gebruikt QAM
DVB-T gebruikt CODFM

Ze zijn dus NIET compatible met elkaar.. helaas.
Als je er meer over wilt lezen kijk dan even op WikiPedia

DVB-C gebruikt 16/32/64/128/256QAM. DVB-T gebruikt QPSK (net als sat), 16QAM of 64QAM. DVB-T draagt de signalen dan over met COFDM. Wat DVB-C hiervoor gebruikt is me niet duidelijk. Ik gok adhv. Wikipedia "energy dispersal", maar pin me er niet op vast, ik snap het ook niet helemaal.

Blijft staan: geen van de technieken is op welke manier dan ook compatible met elkaar. Voor DVB-C moet je een DVB-C ontvanger hebben, voor DVB-S een DVB-S ontvanger en voor DVB-T een DVB-T ontvanger en niets anders.
Origineel bericht van: matthew_be_wvl
In Zwitserland zijn er verscheidene kabelmaatschappijen die hun basispakket ipv analoog als DVB-T en FTA op de kabel plaatsen voor de TV's met een ingebouwde DVB-T ontvanger. En tegelijkertijd zitten die zenders er dan ook nog eens op in DVB-C plus betaalzenders.

Zie de site van bijvoorbeeld City Cable: klik

Dat is een goed idee, want DVB-T ontvangers zijn veel goedkoper dan DVB-C ontvangers (en zitten vaker in TV's ingebouwd heb ik het idee).

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...