Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De meesten van ons hebben wel zo'n kleine switch staan om hun ethernet spulletjes aan elkaar te knopen. Die dingen kosten slechts een paar tientjes, en veel verschil in kwaliteit is er niet. Toch is er wel verschil, en wel in het aantal ledjes dat zo'n ding heeft. Die ledjes namelijk kunnen heel handige hulpmiddelen zijn om te kijken of je alles goed geconfigureerd hebt.

Deze goedkope switches zijn allemaal unmanaged, je kunt er dus niets aan instellen. Alles wordt door de switch zelf bepaald, en dat hoeft niet altijd overeen te komen met wat de werkelijke instelling van de apparatuur is.

Met autosense wordt door de switch bepaald op welke snelheid de poort wordt ingesteld. Dat gaat meestal wel goed, en gaat het fout dan heb je helemaal geen verbinding.

Met autonegotiate wordt door de switch bepaald of de poort in half duplex of in full duplex mode wordt gezet, en daar wil het nog wel eens fout gaan. Het probleem is dat je dan wel een werkende verbinding hebt, maar dat die verre van optimaal functioneert.

Om nu te controleren en te vergelijken of alles goed staat ingesteld moet je een switch hebben met met drie leds per poort. Die drie leds hebben de volgende betekenis:

Link/Activity Is het apparaat goed aangesloten, dan brandt het ledje. Gaat er data over de link, dan knippert het ledje.

100Mb Is deze led uit dan heb je een 10Mb verbinding, brandt de led dan heb je een 100Mb verbinding.

FDX/Collision Als deze led constant brandt, dan heb je een full duplex verbinding. Is de led uit, of knippert hij, dan staat de poort op half duplex. Het knipperen geeft dan aan dat er collisions plaatsvinden (dat is normaal bij half duplex).

Om een full duplex verbinding te krijgen lijkt het noodzakelijk te zijn dat autonegotiate gebruikt wordt. Als je dus een ethernet kaart vast op full duplex hebt ingesteld, dan zal de poort op de switch zeer waarschijnlijk in half duplex staan! Het gevolg is packet verlies, en onverklaarbare problemen in de verbinding. Als een netwerkkaart geen autonegotiate ondersteunt (of dat niet goed doet), dan kun je als vuistregel aanhouden dat je hem dan in half duplex moet zetten omdat de switch poort dan ook in half duplex zal staan.

Die drie ledjes per poort kunnen dus heel nuttig zijn om te controleren of alles goed ingesteld staat! Zelf ben ik daar door schade en schande tegenaan gelopen, dus vandaar deze tip.

• 3 weken later...

Geplaatst:

Citaat:
De meesten van ons hebben wel zo'n kleine switch staan om hun ethernet spulletjes aan elkaar te knopen. Die dingen kosten slechts een paar tientjes, [color:"red"] en veel verschil in kwaliteit is er niet. [/color]

EVEN EEN OPMERKING:

Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in switches, ik heb zelf ook een netwerk van 5 PC's en een Server en heb het afgelopen jaar 6 Sweex Switches en 2 Sweex Routers versleten terwijl als ik er 1 van bijvoorbeeld 3com of Intel had genomen had het nu nog gedraait. Als je het mij vraagt geef iets meer geld uit voor KWALITEIT.

Geplaatst:

Citaat:
en heb het afgelopen jaar 6 Sweex Switches en 2 Sweex Routers versleten

Dat is wel heel erg veel. Als dat normaal is voor Sweex zullen ze niet lang bestaan. Ik heb net een 16 poorts Sweex switch gekocht, ben tot nu toe erg tevreden.

Ik wil aan mijn eerste bericht nog iets toevoegen. Er bestaan switching hubs en switches. Bij een switching hub heb je in principe een 100 Mb hub en een 10 Mb hub, met daartussen een switch. Die moet je dus niet kopen. Bij een echte switch zijn alle poorten echte switch poorten.

Geplaatst:

Volgens mij wordt een switching hub juist switch genoemd.

Ik ken wel hubs en switches, maar het verschil tussen deze beiden is dat een hub de ontvangen gegevens over alle uitgangen eruit gooit, en een switch slechts over de uitgang waar de bestemming zich bevindt.

Een switch heeft dan 2 grote voordelen, namelijk:

-Gegevens zijn niet door iedereen af te tappen(zoals bv. ftp wachtwoorden/pop3 wachtwoorden).

-De uitgangen waarvoor de data niet bestemd is worden niet belast met "onbestemde" informatie , dus er blijft meer bandbreedte over voor de computers die hier achterhangen.

Geplaatst:

Citaat:
Volgens mij wordt een switching hub juist switch genoemd.

Toch niet jammer genoeg. Als je 10Mb en 100Mb poorten door elkaar wilt gebruiken, dan kan dat alleen maar met een store-and-forward switch. Een ethernet pakket wordt op b.v. 10Mb snelheid ontvangen, opgeslagen in de switch, en vervolgens met 100Mb op een andere poort uitgezonden. het snelheidsverschil maakt die buffering nodig. Die switching hubs bestaan uit twee virtuele hubs, een 10Mb hub en een 100Mb hub. Die hubs zijn onderling verbonden door een switch die één (virtuele) poort op de 10Mb hub heeft, en één op de 100Mb hub. Bij een echte switch is iedere poort een geswitchte poort.

Jouw beschrijving van een echte switch is dus volkomen correct, maar beide varianten bestaan.

Overigens is 'hub' feitelijk een foute benaming. De juiste benaming is ethernet repeater. De term hub (naaf dus) beschrijft meer de fysieke bouwvorm van een netwerk apparaat. Het is een apparaat waar allemaal snoertjes naar toe lopen, maar wat er over die snoertjes heen gaat (ethernet, serieel, token ring, cddi enz.) is niet gedefinieerd, en wat voor soorten apparatuur de hub bevat ook niet. Een hub is net de naaf van een fietswiel, waarbij de spaken de snoertjes zijn die er naar toe lopen.

Geplaatst:

Ja ik weet heel goed hoe het allemaal in elkaar steekt.

Store and Forward is inderdaad verplicht om 10/100/1000 te kunnen combineren.

Toch blijf ik erbij dat switched hub == switch.

Jij zegt dus dat als je op een switched hub zit met bv 5 100mbps netwerkkaarten je dan in praktijk een hub verbinding hebt tussen alle 5?

Geplaatst:

Citaat:
Jij zegt dus dat als je op een switched hub zit met bv 5 100mbps netwerkkaarten je dan in praktijk een hub verbinding hebt tussen alle 5?

Exact, dat is wat er gebeurt. En hetzelfde gebeurt ook met de 10Mb kaarten. Alleen het verkeer tussen de 10Mb aansluitingen en de 100Mb aansluitingen gaat over de switch.

Kijk bijvoorbeeld maar eens bij Linksys naar de EFAH16W EtherFast® 16-Port 10/100 Auto-Sensing Hub, en de EZXS16W EtherFast® 10/100 16-port Workgroup Switch. De eerste bevat ook een switch, en vandaar dat andere fabrikanten zo'n ding een switching hub noemen.

Geplaatst:

Sorry hoor, maar ik zie ze het nergens een switching hub noemen. Ik zou graag wel eens willen zien waar ze dat wel doen.

Hoe kom je eigenlijk bij die informatie?

Geplaatst:

Ik schreef ook dat andere fabrikanten zo'n ding een switch hub o.i.d. noemen. Je bent het nu wel met mij eens dat beide technologieën bestaan?

Ik heb hier b.v. een kleine 8 poorts Amigo liggen met de betiteling "switch hub" op het typeplaatje. Uit de technische beschrijving weet ik dat het ding intern bestaat uit een 10Mb hub en een 100Mb hub met een switch er tussen. Ik had laatst ook een oude 16 poorts 3Com SuperStack II in handen, die volgens de specs op dezelfde manier was opgebouwd. Ook daar werd ergens de betiteling switch hub o.i.d. gebruikt.

Waarschijnlijk zul je deze technologie steeds minder tegenkomen omdat echte switching steeds goedkoper wordt. Waar het uiteindelijk om gaat is dat een potentiële koper goed oplet wat hij/zij koopt, en bij het lezen van "switch hub" o.i.d. heel goed controleert wat er voor een soort kastje aangeboden wordt.

Geplaatst:

Sorry, maar ik denk dat je het verkeerd hebt.

Ik zou het bovendien ook een beetje vreemd vinden dat ze dan weer wel een switch gebruiken om die 2 hubs te verbinden.

Bovendien staat er op diverse plaatsen op internet dat switch een afkorting is voor switched hub en dat deze data kan versturen naar iedere afzonderlijke poort. Zoals:

http://burks.brighton.ac.uk/burks/pcinfo/hardware/ethernet/switch.htm

http://www.pcwebopedia.com/TERM/S/switching_hub.html

http://www.ctrlink.com/glossary.htm

http://cc.uoregon.edu/cnews/summer2003/homenet.html

Ik denk dat jouw gebruiksaanwijzing bedoelt dat je met jouw switch 10 en 100mpbs netwerkkaarten kunt combineren zonder dat je hele netwerk op 10mpbs moet draaien.(in tegenstelling tot een hub)

Geplaatst:

Citaat:
Ik zou het bovendien ook een beetje vreemd vinden dat ze dan weer wel een switch gebruiken om die 2 hubs te verbinden.

We hadden al vastgesteld dat er een store-and-forward switch nodig is als de snelheden verschillen, dus waarom vind je dat vreemd?

Als ik het fout heb, kun jij mij dan het verschil uitleggen tussen die twee linksys modellen? Allebei 16 poorts, allebei tegelijk 10Mb of 100Mb op elke poort.

Een hub heeft veel minder bandbreedte, slechts 100Mb of 200Mb voor alle poorten. Een 16 poorts switch heeft een bandbreedte van 16 * 200Mb nodig, dus dat scheelt nogal.

Geplaatst:

Welke 2 modellen bedoel je precies dan van linksys?

Ze hebben alleen 2 modellen 16 poorts-hubs, en in die beschrijving komt het hele woord switch niet voor.

Store and forward vind ik ook niet vreemd opzich, maar volgens mij noem je zoiets binnenin een hub geen switch, en valt het ook niet onder die definitie(er wordt toch ook niets geschakeld, het is een permanente verbinding)

Dat een hub minder bandbreedte heeft ben ik wel met je eens, maar daar gaat de discussie weer niet over.

Geplaatst:

Citaat:
Welke 2 modellen bedoel je precies dan van linksys?

Ze hebben alleen 2 modellen 16 poorts-hubs, en in die beschrijving komt het hele woord switch niet voor.

Huh ??

Ik noemde in een eerdere reactie twee specifieke 16 poorts modellen met hun volledige naam:

EFAH16W EtherFast® 16-Port 10/100 Auto-Sensing Hub

EZXS16W EtherFast® 10/100 16-port Workgroup Switch

Overigens heeft Linksys net zijn website aangepast. Ze hadden pdf bestanden van brochures met volledige specs. Die kan ik nu niet meer vinden, in plaats daarvan hebben ze wat plaatjes met simpele specs.

De switch in zo'n hub wordt alleen gebruikt als je 10Mb en 100Mb verbindingen mixed, en data tussen beide uitwisselt. Zonder zo'n mix wordt de switch niet gebruikt. Een switch is in feite niets anders dan een intelligente multi-poorts bridge. Hoe je zo'n ding noemt als hij feitelijk slechts twee-poorts is, blijkt ook (en vooral) een kwestie van marketing.

Ik noemde de bandbreedte omdat een hogere bandbreedte veel meer rekenkracht vergt en dus duurdere electronica. Dat laatste valt tegenwoordig wel mee, maar ik weet nog dat ik b.v. mijn eerste 8-bits ISA ethernetkaart bestelde voor fl 3000,- (als voorbeeld van prijsdaling van electronica).

Geplaatst:

Het blijft echter een feit dat linksys die hub geen switching hub noemt zoals jij suggereerde, wat er verder ook in de docs mag staan.

Als een fabrikant iets een switching hub noemt is het gewoon een switch.

Maar zullen we deze discussie maar niet te lang meer maken tenzij je nog ergens een voorbeeld kunt vinden?

De overige bezoekers van dit forum hebben hier natuurlijk weinig aan zo.

Geplaatst:

Citaat:
Het blijft echter een feit dat linksys die hub geen switching hub noemt zoals jij suggereerde

Sorry, maar ik heb al twee keer gesteld dat andere fabrikanten zo'n ding switching hub o.i.d. noemen. Ik heb Linksys alleen maar aangehaald om te laten zien dat deze fabrikant wel een dergelijk apparaat voert (naast een echte switch), om daarmee aan te tonen dat de techniek bestaat. En dat heb jij steeds tegengesproken.

Een gewone hub kan slechts één snelheid tegelijk aan. Iemand zou dus tot de conclusie kunnen komen dat ieder apparaat dat tegelijk 10Mb en 100Mb aan kan automatisch een echte volledige switch is. En dat blijkt dus niet het geval. Als een fabrikant zo'n ding dan eerlijk een hub noemt, of een verwarrende naam als switching hub o.i.d. noemt zal mij eerlijk gezegd worst zijn. Het gaat er mij uitsluitend om dat men goed oplet wat er voor een doosje aangeboden wordt, en zeker als zo iemand het verschil tussen hub en switch niet eens kent!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen