Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn satboer heeft mij een H-100 DiSEqC actuator geleverd die slechts, blijkt thans 60 graden draaibaar is (30 gr oost - 30 gr west). Wilde van begin af aan ook panamsat op 43 gr west ontvangen wat met deze motor dus niet kan. Omdat ik op 8 hoog zit en de wind behoorlijk kan zijn raadt hij mij b.v. een Stab DiSEqC motor af. Zou binnen no-time aan gort gedraaid zijn omdat ze niet stevig zijn en niet tegen sterke wind kunnen. Een 2e schotel i.c.m. een aparte ontvanger vind ik te omslachtig. Zit nu zelf te denken aan een comb actuator/polarmount/positioner, lijkt mij ook stevig.

Wat is nu wijsheid? en wat zijn de ervaringen van anderen met satopstellingen/motoren op grote hooogte waar de wind vrij spel heeft?

post-14910-1318257962,9823_thumb.gif

Geplaatst:

Polarmount met 36volt actuatormotor. Die zal je dan wel via een V-Box moeten sturen maar is absoluut onverwoestbaar.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

hoi, satoro. ,n ongeveer gelijk luidende vraag heb ik al eerder beantwoord. maar terzake ik heb de foto op je bijlage gezien . ,t volgende is heel goed mogenlijk.tenminste als je geen te kleine actuator gekocht hebt .als je de arm waaraan de voorkant van je actuator, is bevestigt. op ,n stevige manier b.v.10cm verlengt kun je ,n stuk verder komen. zowel oost als West. als je die verlenging stevig genoeg maakt word ,t geheel zelfs stabieler. en kan daardoor ook meer windkracht verdragen . je moet daarna de sat positie,s .u.a.opnieuw instellen .ik hoop dat je hiermee iets kan . Groetjes.Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

Sorry Wielleke maar ik denk dat je jezelf vergist...

Hoe langer de arm hoe langer ook de slag van de actuator moet zijn om het zelfde draaibereik te halen.

Verkorten is in dit geval dus een betere oplossing (betekent wel dat de motor meer kracht moet ontwikkelen om het zaakje te laten draaien).

gr,

Ducom

Geplaatst:

hoi Ducom, ik heb geschreven je actuator die je gekocht hebt moet groot genoeg zijn (Dus dan is hij ook sterk (zwaar) genoeg).op foto in satoro,s bijlage, zie je dat bij ,t naar oost draaien de actuator ,tegen de polarmound vast zal lopen,.. (verkorten zal dat dus noch eerder doen)door de arm te verlengen .en de actuator te verschuiven in zijn bevestiging klem word de slag dus ,n stuk groter.en dus ook ,t ontvangst gebied. doordat de hoek polarmound voorkant actuator vergroot word , loopt hij bij ,t naar oost gaan niet zo snel meer vast. daardoor word ook de schotel beter bestand tegen wind. ik heb e.a.in het verleden regelmatig toegepast. gr. Wiel.

Geplaatst:

Satoro heeft niets over vastlopen gehad, alleen dat het draaibereik te klein is... (30 graden Oost, en 30 graden West).

Wanneer de motor bij het draaien in oostelijke richting vast zou lopen op de polarmount (iets wat ik nog nooit heb meegemaakt bij een standaard polarmount, dat de actuator al bij 30 graden draaien de polarmount raakt) dan zou hij in westelijke richting toch zeker verder moeten kunnen draaien (mits de zaak juist gemonteerd is natuurlijk).

Hoe verder het bevestigingspunt van de actuator van het scharnierpunt van de polarmount verwijderd is, hoe groter zal de slag van de actuator moeten zijn om hetzelfde draaibereik te behouden.

Dit is niet op te lossen door de actuator in zijn bevestigingspunt te verschuiven, omdat de slag die de actuator maken kan daarmee niets langer wordt.

Sorry maar jouw theorie klopt niet...

gr,

Ducom

Geplaatst:

hoi Ducom ,t volgende.zou de eertste niet zijn die niet goed is gemonteerd.ik begreep uit de vraag van, ik kan niet verder dan 30gr. oost naar 30gr west, en gaf ook aan indien actuator ,n groot genoeg bereik heefd. afstellingen goed zijn ingesteld.dat is zoals je weet erg belangrijk. wat vast lopen betreft heb ik wel eens gezien u.a. bij verkeerde montage. ik zag bij nochmaals bekijken van foto ,en nadenken over.e.a.dat ik enkele punten vergeten ben n.l.sommige merken ,Fabrikanten)van polarmound,s leveren standaard bij polarmount ,n onderdeeltje.(Bij andere fabrk. moet je ,t apart bestellen).nl. is ,n stukje strip o.g. 15cm lang,5cm br. 8 mm dik.met 1 gaatje aan 1 kant en 2 aan andere kant. en door de meeste niet gebruikt omdat zij de bedoeling hiervan niet kennen.

,nl.het is bedoeld om aan de polarmound bevestigt te worden (Met 2 bouten) en diend op die mannier voor ,t

bevestigen van deactuator klem , de stip word meestal bevesticht iets schuin naar achteren in ,n hoek van o.g.110 gr, u.a.,aan de zelfde kant als ,t andere bevestigings punt van actuator. waardoor de bewegings vrijheid van e.a.word vergroot en ,t dus ook mogelijk is ,n grotere actuator te gebruiken u.a met de correct in te stellen limits, zowel oost als West. ik heb dit dus ook niet gezien op b.t. foto. ik hoop dat ik ,t e.a. ,n beetje begrijpbaar heb weergegeven.GRoetjes Wiel.

Geplaatst:

Verkoper van deze h-100 kende de specificaties ook nog niet omdat het apparaat nog niet zo lang verkrijgbaar is. Neemt hem terug en denkt graag mee voor een oplossing.

Ook wil ik meedenken mbt een oplossing en hoop via dit forum ook tips cq oplossingen te krijgen. Zit dus hoog met veel wind. Stevige constructie is noodzakelijk. Moet draatbaar zijn 30 gr oost tot 45 gr west.

Actuator h-100/funke 99/invacom lnb/xtreme hornet

post-14910-1318257963,0018_thumb.gif

Geplaatst:

@Wielleke,

Ik weet niet of Satoro gebruik maakt van zo'n stripje, dat is op de foto niet te zien.

@Satoro,

Ik denk inderdaad ook dat de slag van de diseqc-actuator die jij momenteel gebruikt gewoon te klein is.

De beste oplossing voor jouw is volgens mij een polarmount met 36V actuator van 12" (of e.v.t. 18") met als positioner een VBox II b.v. (zelf werk ik ook met deze combinatie, en draai probleemloos van 45 West tot 45 Oost. om verder te kunnen is een 18" actuator nodig).

Voordeel van deze combinatie is dat de motor veel sneller draait omdat de VBox II over een eigen voeding beschikt, en de actuator dus met de volle 36V wordt aangestuurd t.o.v. een diseqc-actuator die wordt aangestuurd met het 13 of 18V signaal dat eigenlijk bestemd is voor het Horizontaal-Vertikaal switchen van de LNB.

Nadeel is dat er een extra kabel moet worden getrokken vanaf de VBox II naar de actuator.

Qua degelijkheid, nauwkeurigheid, en levensduur gaat er volgens mij niets boven een ouderwetse polarmount met actuator.

Hoop dat je met mijn raad verder kunt...

gr,

Ducom

Geplaatst:

Duncom, even ,t volgende ter verduidelijking van mijn vorige antwoort .ik ben in ,t verleden werkzaam geweest in de satelliet wereld en toen is ,t enkele keren voorgekomen dat ik e.a. direct nodig had en dus zelf ging ophalen bij fabrikant e.a dus van dichtbij gezien . nu wat betrefende jou antwoord (vastlopen actuator tegen polarmound heb ik nog nooit meegemaakt)....sterker nog .n goede polarmound is zo gemaakt dat bij ,n (goede instalatie van de actuator) hij dus tegen de polarmount zal lopen.... waren het niet dat door het Juist instellen, van de Limits (,is nodig zowel oost als west.) niet alleen sofw..matig. maar ook meganich op de actuator nootzakelijk. (mogelijkheid op iedere goede actuator aanwezig. (verklaring aan lopen moet mogelijk zijn indien limits niet correct zijn). n.l..als atuator richting polarmoumd en e.a. afstelling niet goed is zal hij bij ,t. 0 punt van de polarmound er overheen draaien en dus doorschieten waardoor de schotel dus weg klapt met alle gevolgen vandien. en dan niet meer normaal terug gedraaid kan worden. e.a in mijn leer proces zelf meegemaakt. tussen haakjes jou ant woord aan satoro is prima. GRoetjes Wiel.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen