Ga naar inhoud

Campagne voor bevrijding docs dreambox PPC chip

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er is al een paar maanden een email protestcampagne gaande om IBM te bewegen de documentatie voor de SetTopBox chips vrij te geven. IBM zegt open source te omarmen en heeft voor verschillende chiplijnen de documentatie vrij gegeven, maar de PowerPC controller die onder andere in de dreambox gebruikt wordt blijft tot nu toe onder een non-disclosure contract vallen. Hierdoor zijn ook sommige drivers van de dreambox nog niet open source.

Free IBM STB Documentation op Google

Geplaatst:

Ik denk dat men de drivers niet vrij kan geven omdat men in de chip gebruikt maakt van technieken die ook weer onder allerlei "non disclosure" contracten vallen.

Men is natuurlijk als de dood dat er hobyisten zijn die de Mpeg DVB code echt weten te kraken waardoor er geen enkele vorm van encryptie meer veilig is. Als voorbeeld wil ik DVD decrypter aanhalen. De industrie was hier dus ook niet blij mee.

De enige vorm waarop informatie beschikbaar zou kunnen komen is het reverse engineeren van de drivers. Voor zover bekend is nog niemand dit gelukt.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Is de PPC van IBM wel de cpu welke het DVB/Decryptie voor zijn rekening neemt ? is het niet alleen de cpu welke nodig is om embeded linux te laten draaien ? dat drivers welke draaien in linux onder de non-disclosure vallen kan ik begrijpen, maar een CPU welke niets anders doet dan een OS laten draaien al dan niet ondersteund door b.v. Mpeg2 decoder chips en aanverwante co-processors lijkt mij nauwlijks de moeite waard om in non-disclosure te houden, mischien is de reden te zoeken in concurentie van andere Settop cpu bouwers.

In iedergeval een goede actie, openheid van zaken zou ik zeggen!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen