Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Werkt de LNB dan ook als alleen de ontvanger aanstaat die op de uitgang staat die geen gelijkstroom doorlaat ?

Eigenlijk zou de LNB in die toestand dan geen voedingspanning krijgen. ( of de andere ontvanger blijft ook spanning leveren als die op standby staat )

Ik heb er een splitter tussen die de hoofdkabel (aarde of sateliet) verdeelt naar 2 kabels. In deze splitter zit naar elke kabel een diode, zodat de spanning maar 1 kant op kan. Het frequentiebereik is 5 - 2400 MHz. Demping 4 dB.

Doorlaat gelijkstroom. Dit zijn de gegevens die ik heb van de splitter.

Hoe het verder werkt weet ik niet.

Heb mij zelf wel de gewoonte aangeleerd om de dreambox ook uit te zetten.

Dat ik op beide ontvangers beeld had, ben ik achter gekomen toen ik met de cam aan het rommelen was en vergeten was de dreambox uit te zetten.

Beide ontvangers stonden op hotbird gericht en op de sky kanalen.

Geeft dat ook geen problemen met de motor? Als deze op ontvanger 1 op b.v. 13 Oost staat en je stuurt hem met de andere naar 19.2 Oost, weet de eerste ontvanger de volgende keer dan nog waar de motor op staat ?

Electrisch is het geen probleem, omdat de DISEQC aansturing met een 22 kHz wisselspanning gedaan wordt en die wordt door beide verbindingen doorgelaten.

Geeft geen problemen, de dreambox draait gewoon naar de gewenste positie. Mijn hyundai heeft ietsjes meer moeite ermee, maar draait dan ook naar de gewenste positie.

Moet h'm soms wel opnieuw even opstarten.

Om problemen te voorkomen heb ik er gewoonte van gemaakt om de ontvangers voordat ik een uitzet om ze op dezelfde sateliet te zetten.

Ik denk dat de hyundai met de positienummers in de motor werkt, maar hoe het werkt met de dreambox weet ik niet, want die heb ik gotox ingesteld.

Heb de vragen er even bijgezet om beter antwoordt te kunnen geven.

Geplaatst:

Hallo Baldemar.

Je antwoord is mij duidelijk, en klopt met mijn gedachten daarover. Ik zal mij over de werking van het aansturen van een motor en het gotox gebeuren wat verder informeren.

Bedankt Albert_H

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Citaat:
omdat de DISEQC aansturing met een 22 kHz wisselspanning gedaan wordt en die wordt door beide verbindingen doorgelaten.

Het 22Khz signaal schakelt de LNB van lage- naar hoge band en dus niet de diseqc.

Citaat:
Ik heb er een splitter tussen die de hoofdkabel (aarde of sateliet) verdeelt naar 2 kabels. In deze splitter zit naar elke kabel een diode, zodat de spanning maar 1 kant op kan. Het frequentiebereik is 5 - 2400 MHz. Demping 4 dB.

Hoe een schakelende splitter werkt is mij zo ook niet bekend, maar met de diode splitters kan je ook een groot probleem hebben als je met de éne ontvanger naar een vertikale zender kijkt en met de andere ontvanger naar een horizontale zender, want ook met diodes moet toch het verschil van 13 en 18 volt op gelost worden, hier gaat dus stroom lopen en hoeveel stroom (Amperes)

VU+ Solo2 HD, XTrend ET 9200 , XTrend ET 4000, TF 7700hsci

Geplaatst:

PeHa.

Een splitter is niet schakelend, maar een passief aanpasfilter die er alleen voor zorgt dat de impedantie in takt blijft als je op één signaal leverende kabel vanaf de LNB twee afgaande kabels naar een ontvanger aan wilt sluiten. Een splitter geeft daarom ook altijd ongeveer 3 dB demping voor beide ontvangers.

Omdat we met een LNB, en ook met een actieve GPS antenne, nog te maken hebben met een gelijkstroom, die naar de LNB of antenne moet om deze te voeden, hebben deze splitters een gelijkstroom doorlaat in een of beide wegen, uitgaande van een tweevoudige splitter.

Om terugkoppeling van deze gelijkstroom naar de andere ontvanger te voorkomen is in beide lijnen een diode opgenomen zodat de stroom alleen van een ontvanger naar de LNB kan stromen. Het effect hiervan is dat de ontvanger die de hoogste spanning levert de LNB van spanning voorziet en bestuurd. ( voor zover het on de 13V - 18V H V besturing gaat.) Door de diode in de verbinding naar de andere ontvanger kan de stroom dus niet naar deze ontvanger vloeien.

22Khz en DiSEqC signalen kunnen wel van beide kanten gegeven worden en dus de besturing verstoren als er tegenstrijdige commando's gegeven worden.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen