Ga naar inhoud


Paraprot, onzin of niet ?


Stijnvogel

Aanbevolen berichten

Het zal wel zo zijn dat de voorkant van de LNC sneeuwvrij blijft, maar de schotel zal altijd wat sneeuw opvangen. Bij een beetje wind valt de sneeuw al niet meer recht naar beneden maar plakt dan regelrecht aan de schotel vast.

Bij een kleine schotel zoals de MultiTenne is het dan -einde voorstelling-, met of zonder paraplu.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gelukkig hangt onze multytenne vlak naast de terrasdeur!

Op sommige dagen hangt de theedoek naast de deur om ff de lnb bak van de multytenne van druppeltjes te ontdoen.

Bij hevige sneeuwval van die dikke vette plakvlokken ligt het handstoffertje erbij naast.

Af en toe ff op OK knop drukken en als de dB's weer richting de kritische waarden gaan ff schonen. Werkt prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al weer een aantal jaren geleden merkte ik dat tijdens en na een regenbui, ik bepaalde zenders niet meer kon ontvangen met mijn Multitenne. Het was toen de eerste DVB-S2 8PSK zenders in bedrijf kwamen en merkte het o.a aan Eurosport HD. Tijdens een regenbui is het nog te begrijpen maar urenlang daarna vond ik een vreemde zaak. Het bleek toen dat als ik de regendruppels van de voorzijde van de kop wegpoetste, het beeld op die moeilijke zenders weer gewoon terug was. Ik zag ook dat de signaalkwaliteit 5% omhoog ging als die druppels eraf waren.

Toen heb ik een dik plastic A4-velletje van een inbindboekje er bovenop geplakt zodat de voorzijde niet meer nat werd. Ik heb wel het geluk dat mijn Multytenne tegen de oostzijde van een muur hangt en dus zowizo al weinig regen of sneeuw krijgt.

Mijn Multytenne hangt op ongeveer 3 meter hoog en als er sneeuw op de schotel zit, gebruik ik een iets verlengde ragebol met theedoek om de sneeuw van de schotel af te poetsen. Ik heb daardoor zelden of nooit uitval van signalen.

 

Maar zoals ik al eerder schreef, de betere schotelfabrikanten hebben speciale verwarmingsdekens die tegen de achterzijde van de schotel gemonteerd kunnen worden met zelfs lintverwarming voor de lnb en lnb-arm. Zoek maar eens op Google en toets in: Fuba AHZ850 sat heizung.

Geweldig! Niet goedkoop maar als je bijv. in een wintersportgebied woont onmisbaar.

 

Zie ook nog wat bijlagen met zelf aangebrachte verwarmingskabels.

post-60869-0-40339600-1354524938_thumb.jpg

post-60869-0-09664400-1354524962_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Domme vraag misschien, maarruh...

 

Zijn er dan geen schotels met een nog grotere offset-hoek? Zodat de sneeuw eventueel op de ACHTERkant van de schotel valt, in plaats van op de voorkant?

Of werkt dat niet zo?

 

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@multykat:

siliconenspray en autolak-was is zeker al uitgeprobeerd, daar heb ik jaren geleden al over gelezen.

Als ik het me goed herinner: Het werkt enigszins (in de winter), maar 's zomers kleeft er dan meer vuil en stof aan de schotel. Maar dat is allemaal na te zoeken...

 

A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste a33

De schotel met de grootste offsethoek zijn de kleine schoteltjes van Technisat, de Satman 33 en 45. Die hebben een offset van 30 graden en tja, in Nederland staan die ongeveer verticaal, in Scandinavië ongeveer 5 graden voorover. Zie ook de bijlage van schotels in het Noordpool gebied die nog verder voorover staan.

Maar bij jachtsneeuw maakt dat allemaal niet zo veel uit, die sneeuw komt er toch wel tegenaan.

post-60869-0-51825400-1354530641_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

ervaringen zijn leuk om te delen

opdat een ander er iets aan heeft en zijn voordeel daarmee kan doen

 

(das toch de intentie van dit forum)

 

als een lnb'eetje nat wordt met wat regendruppels en je signaal valt weg heb je de uitzondering die de regel bevestigd

normaal valt je signaal niet weg

 

wat kan er dan aan de hand zijn?

het zal wel interne condensatie zijn door een temperatuur "drop" (koud regenwater op de LNB) en de in de plastic LNB behuizing waar de luchtvochtigheid die in de behuizing aanwezig is als water / condens neerslaat op de lens en een brekingsindex oplevert zodat het satsignaal niet meer netjes aankomt op de antenne.

 

dat noemt men dan een verkeerd ontwerp van de LNB, daar mag geen vochtige lucht aanwezig zijn die op lens kan condenseren

 

jawel er is zeer zeker een expansie opening in de meeste LNB's maar die mag niet ertoe leiden dat in de LNB behuizing water condens de brekingsindex van het goed uitgerichte antennetje van het block beinvloedt.

 

de meest bekende etters onder de LNB's is die 3in1 of 4in1 Multytenne en die smalle torpedo lnb's van inverto

 

een designfout niet rekeninghoudend met de interne huishouding van warmte:koude en water.

 

alle andere lnb's werken PRIMA raar hè

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een inverto black ultra quad LNB uitgericht op Nilesat en op deze sat helpt het "afdakje" wel degelijk. Geen beeld op de zenders, regendruppels gaan afkuisen en wel beeld op de zenders.

Nu met het afdakje zijn er geen regendruppels meer en heb ik toch merkbaar langer signaal bij slechtere weersomstandigheden.

Het is natuurlijk geen wondermiddel maar alle beetjes helpen :>

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kwam eigenlijk op het idee van zo'n waterwerende coating toen ik een uitzending zag over "zelfreinigend" glas voor wolkenkrabbers (scheelt een pak geld in het budget voor de ramenlapper) Miscchien zijn er al fabrikanten die een coating zouden kunnen maken met een lage oppervlaktespanning ... ? Ik dacht daarbij aan autolak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://tinypic.com/r/35alp44/6

 

zo heb ik het hier gemaakt en bij meerdere schotels al en werkt perfect

 

2 plastic kappen van een dvd spin en die aanmekaar gekit en de gaten voor de multifeethouder eruitgeknipt en vastgekit

nooit meer last van regenval en sneeuw ligt er bovenop maar het beeld blijft perfect

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen heb ik een dik plastic A4-velletje van een inbindboekje er bovenop geplakt zodat de voorzijde niet meer nat werd.

 

Maar zoals ik al eerder schreef, de betere schotelfabrikanten hebben speciale verwarmingsdekens die tegen de achterzijde van de schotel gemonteerd kunnen worden met zelfs lintverwarming voor de lnb en lnb-arm. Zoek maar eens op Google en toets in: Fuba AHZ850 sat heizung.

Geweldig! Niet goedkoop maar als je bijv. in een wintersportgebied woont onmisbaar.

 

Zie ook nog wat bijlagen met zelf aangebrachte verwarmingskabels.

 

http://www.sat4all.c...ttach_id=118929

http://www.sat4all.c...ttach_id=118930

 

Ik voel me nou toch een domme Belg...

Bekijk het maar jongens...

 

Eddy Vl

Link naar reactie
Delen op andere sites

de schotel verwarming of beter Satellit Schüssel heizung is een heel andere hoek van de satelliet hobby / professie

die is dus ten dele off topic en haar eigen Thread waard

 

 

dat heeft misschien in zoverre een zin om te bespreken daar er regio's zijn in Europa waar sneeuw blijft liggen / kleven aan een wok en wegens het smeltwater en ijsvorming een ernstig probleem oplevert inzake de ontvangst

 

de sneeuw zelf levert geen ontvangst belemering

 

maar dan mag het ook een eigen berichtgeving krijgen.

 

de paraprot is een stuk waardeloos plastic als paraplu hergebruikt.

voor die slecht ontworpen LNB's en of multiblocks kan het waardevol zijn

boing

Rocket

Goldfrapp

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ervaringen zijn leuk om te delen

opdat een ander er iets aan heeft en zijn voordeel daarmee kan doen

 

(das toch de intentie van dit forum)

 

als een lnb'eetje nat wordt met wat regendruppels en je signaal valt weg heb je de uitzondering die de regel bevestigd

normaal valt je signaal niet weg

 

wat kan er dan aan de hand zijn?

het zal wel interne condensatie zijn door een temperatuur "drop" (koud regenwater op de LNB) en de in de plastic LNB behuizing waar de luchtvochtigheid die in de behuizing aanwezig is als water / condens neerslaat op de lens en een brekingsindex oplevert zodat het satsignaal niet meer netjes aankomt op de antenne.

 

dat noemt men dan een verkeerd ontwerp van de LNB, daar mag geen vochtige lucht aanwezig zijn die op lens kan condenseren

 

jawel er is zeer zeker een expansie opening in de meeste LNB's maar die mag niet ertoe leiden dat in de LNB behuizing water condens de brekingsindex van het goed uitgerichte antennetje van het block beinvloedt.

 

de meest bekende etters onder de LNB's is die 3in1 of 4in1 Multytenne en die smalle torpedo lnb's van inverto

 

een designfout niet rekeninghoudend met de interne huishouding van warmte:koude en water.

 

alle andere lnb's werken PRIMA raar hè

 

Het feit dat de buitenkant afvegen , direct weer beeld geeft , haalt m.i. jouw stelling onderuit .

Of is de condens binnenin dan ook meteen verdwenen ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...