Ga naar inhoud

Geen drivers te installeren in Win XP Prof.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb steeds met Win XP Prof het zelfde probleem, wanneer ik naderhand een pcikaart plaats weigert win xp de driver te installeren.Heb het onlangs nog gehad met een wifi-pci kaartje. Om de zaak aan de gang te krijgen moet ik vooraf de kaart plaatsen, dan opnieuw formateren en dus een totaal nieuwe windows installeren, dan werkt de kaart pas. Doe ik iets verkeerd?

Geplaatst:

Dat zou ik denken, ik moet er niet aan denken dat ik elke keer Xp opnieuw zou moeten installeren voordat ik weer een werkend kaartje zou hebben.

Normaal zou je systeem bij het opstarten moeten zien dat er nieuwe hardware aanwezig is en daarna moeten vragen om de desbetreffende driver.

Als dat NIET gebeurt dan staat er hoogstwaarschijnlijk ergens iets niet helemaal goed of heb je een verkeerde (?) XP versie ofzo.

Of je systeem is dermate instabiel dat het zowieso mis gaat. Geef even wat meer info over je systeem etc.

Geplaatst:

@ ozzo en merde,

Systeem is 2.66GHZ p4, 512 Mb geheugen,albatron mainboard met 865 chipset.Win XP Prof met service pack 1.Systeem is goed stabiel.Een pcikaart wordt na herstart ook wel als nieuwe hardware herkent ,soms en dat zijn bijna uitzonderingen gaat de driverinstal wel goed.Tips welkom.

Geplaatst:

Ik begrijp uit je verhaal dat je vaker pci kaarten wissel. Zorg er dan wel voor dat je in je veilige modus alle hardware verwijderd die niet meer in je systeem zit. De standaard xp kijkt daarnaar en kan daardoor in de war zijn en denken dat er al drivers voor betreffende kaart aanwezig zijn.

Ook zijn nog steeds lang niet alle kaarten P&P (plug 'n play) en moet je handmatig in configuratie - hardware je pc de hardware laten detecteren.

PCI sloten worden met hun irq ook nog eens gedeeld (wat problemen kan veroorzaken). En niet alle kaarten willen delen.

Meestal wordt pc1 slot 1 gedeeld met je agp slot.

Slot 2 is meestal vrij

Slot 3 wordt gedeelt met je IDE controller (harde schijfen)

Slot 4 en eventueel 5 delen samen een IRQ.

Dus eerst pc afsluiten en opstarten in veilige modus.

Oude hardware drivers verwijderen bij hardware.

Pc afsluiten en kaart plaatsen

Pc opstarten in XP en kijken of automatische hardware detectie bijspringt, zoniet... dan handmatig hardware detectie.

Wordt de kaart gedetecteerd dan handmatig de driver selecteren.

Mocht het niet werken dan pc afsluiten en kaart in een ander pci slot steken.

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

Kom toch nog even terug op dit draadje.Het blijkt tegaan om een irq konflikt.De wlankaart was oorspronkelijk een MSI 54 mb, deze was niet aan de praat te krijgen.Nu heb ik een E-tech, goedkoper, een 11mb type en werkt perfekt. Alleen nu een irq deel konflikt dus met usb .In de taakbalk (rechts onder in het buroblad)zie ik of helemaal niet of met veel moeite de opstarticonen verschijnen. In een ander pcislot steken levert weer een irqkonflikt met een andere op.De pc met win xp pro is geconfigureerd als acpi, en dit zou de crux kunnen zijn,je kunt hem ook als standaard pc configgen.Ben alleen de methode even kwijt, en lost dit het irq probleem op?

Geplaatst:

Een andere oplossing voor een IRQ-probleem is het opzetten van een tweede hardwareprofiel. De apparaten werken dan wel niet allemaal onder hetzelfde profiel, maar u kunt een paar verschillende profielen gebruiken en hoeft op deze manier geen hardware weg te gooien.

U start dan gewoon op onder een ander hardwareprofiel wanneer u een bepaald apparaat nodig hebt.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen