Gast Geplaatst: 7 juli 2004 Geplaatst: 7 juli 2004 ik heb hier een 400 mhz processor en een moederbord met geheugen 32mb. in dos doet hij alles oke dos geheugen test, dos cache test oke. windows geeft echter himem.sys onbetrouwbaar geheugen fout. dus iets niet oke chips spreken misschien niet dezelfde snelheid ??
Ome Merde Geplaatst: 7 juli 2004 Geplaatst: 7 juli 2004 9 v/d 10x is het je geheugen, helemaal is Windows al over himem.sys begint, echter kan het natuurlijk ook je mainboard zijn. ik zou iemand zoeken die 66 of 100Mhz geheugen voor je heeft liggen wat je evt. even zou mogen testen. software-matige tests ben ik zowiezo niet zo'n voorstander van. merDe deze ruimte is te huur
Gast Geplaatst: 8 juli 2004 Geplaatst: 8 juli 2004 ja dat is nu net het probleem is het het moederbord ?? is het het geheugen ?? is het de proccesor ?? een ding is een feit het ligt aan de pc !!! geen ander moederbord voor handen wel ander geheugen op 133, maar wat is stabieler 100 mhz of 133 mhz proccesor loopt op 4*100mhz
Gast Geplaatst: 8 juli 2004 Geplaatst: 8 juli 2004 Waarschijnlijk is het je geheugen. Maak eens een opstartdiskette met het volgende programma: http://www.memtest86.com/memt31a.zip
Gast Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 oke met memt31.zip test soms loopt hij gewoon vast gisteren no error tot test 5 daarna vast vanmorgen een en al fouten onder 1 mb was 1 mb niet op moederboard of is dat allang niet meer zo ?? trouwens bij verschilende memory strips 32/100 mhz en 128/133mhz en dat lijkt mij sterk dus of proccesor kapot niet verder dan test5 of chip die voor de communicatie zorgt tussen proc. en memory strip
RS2000 Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Misschien staat er een BIOS geheugeninstelling verkeerd, heb je het al geprobeerd met de default instellingen?
Gast Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 je wilt niet weten wat ik allemaal al geprobeerd heb dus ook default setting er is gewoon iets mis, eigenlijk moet ik elk component apart controleren. maar ja het ontbreekt aan werkend mb, waarop de proc en of geheugen past maar volgens mij ligt het aan de data stroom heen en weer
Morgothzz Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Probeer eerst eens de himem.sys van je installatie schijf te kopieeren naar je windows directory. Zorg dat deze line in je config.sys staat; Device=C:\Windows\Himem.sys (voor windows). Device=D:\Dos\Himem.sys /testmem:off (voor dos). Je geheugen is niet defect anders draaide de test ook niet onder dos. Waarschijnlijk is gewoon het bestandje himem.sys defect of verdwenen of er staat een REM voor de regel in je config.sys . Ps. draai je met '98, '95 ?? Regards 'Life Is A Joke'
Gast Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 w98 staat erop maar het is al de tweede harde schrijf met twee keer w98 lijkt mij sterk dat het aan een bestand ligt dan
RS2000 Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Er kan best een gedeelte van het geheugen kapot zijn, maar meestal gaat het dan steeds fout op dezelfde plek. Het is vaak heel moeilijk om dit soort fouten op te lossen, zeker als je niks kunt uitwisselen met een ander systeem. Als hij niet door memtest heenkomt heeft het weinig zin om te proberen wat te installeren op die PC. Het kan aan de voeding liggen of misschien raakt je processor wel oververhit. Draaien je fannetjes allemaal nog en zit de boel niet dicht met stof (vooral de voeding)? Zit de koeler nog wel goed op de processor? Je kan ook proberen om de contactjes van het geheugen eens schoon te maken (ook die op het moederbord)
Morgothzz Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Door de uitspraak Citaat: in dos doet hij alles oke dos geheugen test, dos cache test oke. windows geeft echter himem.sys onbetrouwbaar geheugen fout. lijkt het me een software probleem en niet een hardware probleem. Dit heeft namenlijk niks met de quick memory selftest van je mobo te maken. Het gaat om het doorstarten van de machinen nadat de bios is doorlopen. De HIMEM.SYS moet de eerste regel zijn in je CONFIG.SYS file. HIMEM is een 'extended-memory manager', het coordineerd het gebruik van de computers extern geheugen, inclusief de 'high memory' gebied. Het voorkomt dat verschillende aplicaties of drivers het zelfde stukje geheugen op de zelfde tijd aanspreekt. Aangezien de zelftest goed was en dos prima draait klopt de himem.sys onder je windows niet. Hij krijgt een opdracht die hij om wat voor redenen dan ook niet kan uitvoeren. Dus of hij krijgt die opdrachten van hardware of van software drivers. Regards 'Life Is A Joke'
RS2000 Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Lijkt mij toch een hardware probleem, jacoboot zei nl. ook: Citaat: oke met memt31.zip test soms loopt hij gewoon vast gisteren no error tot test 5 daarna vast vanmorgen een en al fouten onder 1 mb Als hij vastloopt in het programma memtest (wat op zich een heel klein programma is en niets te maken heeft met de moederbord BIOS memoryselftest) lijkt het mij toch echt een hardware probleem. Dat DOS draait zegt niets over de betrouwbaarheid van het geheugen, DOS gebruikt alleen de eerste 640K en die kan toevallig net goed zijn, maar zelfs daar gaf hij soms fouten (zie citaat boven). Die geheugentest van de BIOS stelt meestal weinig voor, anders zou die test veel moeten langer duren, dus daar moet je niet op vertrouwen.
Morgothzz Geplaatst: 10 juli 2004 Geplaatst: 10 juli 2004 Je hebt gelijk, het een sluit het andere niet uit. Je kan het nog steeds beide kanten opzoeken. Dat maakt het ook altijd zo lastig. Samen kunnen we ook niet meer doen dan tips geven en hopen dat daar de oplossing uit voortvloeid. ut blijven tenslotte @##@$%#$% PC's ! Regards 'Life Is A Joke'
Gast Geplaatst: 11 juli 2004 Geplaatst: 11 juli 2004 volgens broer die het ding ook al onder de handen heeft gehad ligt het niet aan de processor en geheugen proccesor in ander moederbord gehad , geheugen ook in ander mb gehad dus blijft het mb over dus welke chip verzorgt het uitwissel geheel kan dit aan snelheid liggen ?? bussnelheid of zo ??
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen