Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wie heeft zwart op wit (officieel dus en niet uit het geruchten circuit) op welke datum de analoge zenders worden uitgeschakeld ten voordele van DVB-T in Nederland?

lopik.jpg

Zijn er ook al data in Duitsland head1_1.jpg bekend?

Geplaatst:

ik denk dat er hiervoor nog geen nadere data zijn vastgelegd. Dit zal binnen een jaar of 5 zijn zeker?

dreambox 8000 2TB | 4x dvbS2 | image LT6 v5 | LG SL9000 LED47

visiosatG4 | 4x Spaun 411 4/1 | quadALPS | 13-19-23-28

TV Vlaanderen | Canal Digitaal | Sky UK | Telesat | CanalSat

Geplaatst:

Er zijn nog geen definitieve data, de publieke omroep houdt aan eind 2005 begin 2006 vast, als alle DVB-T zenders aanstan dus.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Er werd al gesproken van 2005 ivm de drastiche bezuinigingen maar een exacte datum is niet bekend,wat wel bekend is dat dan de publieke gratis in DVB-T zullen zijn .

Geplaatst:

Er is ergens een voorstel bij nozema dat vanaf de tweede helft van 2005 er een begin gemaakt gaat worden met de geleidelijke uitfasering van analoge diensten.

Geplaatst:

De site van digitenne zegt het volgende:

Citaat:

Medio augustus 2004 staat de omgeving Amersfoort op de planning. In de loop van 2006 wordt er gefaseerd met de uitrol naar de rest van Nederland. Naar verwachting zal eind 2008 het Nederlandse DVB-T netwerk voltooid zijn.

Lijkt me dus dat de laatste analoge zenders niet voor die tijd worden uitgeschakeld. Hoe het zit met de plaatsen waar nu al alles via dvb-t is te ontvangen, geen idee...

Overigens vind je op dvb.org een overzicht van dvb per land . Voor Nederland noemen zij eind 2007, voor Duitsland 2010. In hoeverre deze data betrokken zijn uit officiele bronnen durf ik niet te zeggen.

• 2 maanden later...
Geplaatst:

Mij is zakelijk ter ore gebracht dat dat pas in 2007 zou zijn.

Tenslotte ontvangen alle ontvangstations van de cai de nl123 ook nog analoog. (legaal zijn er geen ontvangsmogelijkheden voor digitale ontvangst van nl123)

Dus die moeten zowiezo allen omgebouwd zijn.

• 3 weken later...
Geplaatst:

Omdat canal digitaal een consumenten dienst is. En niet ten behoeve van ontvangst in kopstations cq ontvangstations.

Verder is nl123 nergens te vinden op satelieten.

Geplaatst:

Tenslotte ontvangen alle ontvangstations van de cai de nl123 ook nog analoog.

Casema krijgt ze alweer bijna een jaar via glasvezel binnen, nu is het hier overigens sinds woensdag (of zo) weer antenne, omdat de kabel kapot is, tsja niet zo slim dus, Casema gebruikte als backup van de antenne (toen ze daar nog standaar langs ontvingen) overigens altijd de schotel, dat mag wel.

Maar het is wel te verwachten dat alle kabelaars (en dat hoeft maar één keer per kabelaar) het via glasvezel binnen gaan krijgen, wordt wel moeilijk voor de kleintjes dan denk ik.

Geplaatst:

Ja ho even dan heb je het over een grote kabelaar inderdaad. Die kunnen inderdaad vezels richten het mediapark krijgen. De kleinere exploitanten en dat zijn er toch nog wel wat (al is het behoorlijk vermagerd) moeten het nog steeds met analoog doen.

Jij zei dat een exploitant als backup iets van de sat mag halen, maar uit welk pakket zou die dat halen? Zal dan toch canal digitaal wezen,en er is een verschil tussen iets mogen en het gewoon doen. Ik bedoel irdeto1 ligt open en iemand kan prive een abo bij canal digitaal nemen, dus op zich mogelijkheden zat om op deze wijze toch te ontvangen. Uiteraard merkt niemand hier wat van want wat op de sat zit heeft dezelfde programmering als wat op analoog teristriale zenders zit. Dus wat dat betreft. Ik denk dat vele ontvangsstations het ook uit canal digitaal halen. Ik ken er zowiezo al een stuk of 3 , 4 die het doen (kleinere expoitanten).

Geplaatst:

Ja ho even dan heb je het over een grote kabelaar inderdaad. Die kunnen inderdaad vezels richten het mediapark krijgen. De kleinere exploitanten en dat zijn er toch nog wel wat (al is het behoorlijk vermagerd) moeten het nog steeds met analoog doen.

Voor de kleinere aanbieders (zoals bijv. REKAM) zal er dan hoogstwaarschijnlijk inderdaad wel een uitzondering komen, zoals ik al zei is het voor hen moeilijk om even een kabeltje te laten leggen.

Jij zei dat een exploitant als backup iets van de sat mag halen, maar uit welk pakket zou die dat halen? Zal dan toch canal digitaal wezen,en er is een verschil tussen iets mogen en het gewoon doen.

Voor zover ik weet ontvangt Casema dat backup signaal inderdaad gewoon met de Tandberg receivers van Canal Digitaal.

Ik denk dat vele ontvangsstations het ook uit canal digitaal halen. Ik ken er zowiezo al een stuk of 3 , 4 die het doen (kleinere expoitanten).

Het mag officieel niet, het zou kinderachtig zijn: maar als je de NOS erover inlicht dan heb je grote kans dat dat binnen korte tijd niet meer zo zal zijn. Ik denk trouwens wel dat voor de kleinere kabelaars (lees: die zonder glasvezel verbinding voor de PO) satelliet de officiële manier wordt voor ontvangst als analoog wordt uitgeschakeld.

Geplaatst:

Ik denk dat de ontvangst optie eerder dvb-t gaat worden.

Dit wordt nu al gedaan voor Tv Utrecht. Die zit fta op dvb-t speciaal voor aanvoer naar kopstations. (Althans dat schijnt echt speciaal daarvoor te zijn).

Zo heb ik ergens begin dit jaar een antenne geplaatst voor up c voor onvangst en lokale inkoppeling van tv utrecht.

(T.b.v. Regio Abcoude, Nigtevecht etc)

(Dit wordt gevoedt door UPC noord holland en dus was de lokale omroep at 5 en daar zijn wat mensen tegenin gegaan vandaar)

Maargoed we zullen zien. Het laatste wat ik in de wandelgangen vernomen heb zou het inderdaad dvb-t worden.

Geplaatst:

In Duitsland gaan de analoge zenders in de "Ballungs-Gebiete", dit zijn de regio´s met een hoog aantal bewoners zoals Hamburg, Köln, Frankfurt, München, etc. al na een korte tijd van overlapping uit. Over ca. 6 mnd.

In Berlijn/Brandenburg is het al een jaar geleden gebeurd. Geen analoge TV meer daar.

Een zeer zinvolle beslissing.

Geplaatst:
Citaat:
In Duitsland gaan de analoge zenders in de "Ballungs-Gebiete", dit zijn de regio´s met een hoog aantal bewoners zoals Hamburg, Köln, Frankfurt, München, etc. al na een korte tijd van overlapping uit. Over ca. 6 mnd.
In Berlijn/Brandenburg is het al een jaar geleden gebeurd. Geen analoge TV meer daar.
Een zeer zinvolle beslissing.

zeer zeker. kan alleen maar hopen dat meer landen zo snel reageren.

Triax TDS 88cm / Inverto Black Ultra LNB / Alsat Dark Motor / Dreambox DM800HD+DM7000 knutselbak

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen