Gast Geplaatst: 18 juli 2004 Geplaatst: 18 juli 2004 Bij mijn huide 1.8m prime focus schotel gebruik ik een scalring unit van maximaal 58mm doorsnede. Nu ben ik in het bezit gekomen van een andere unit scalaringen van 76mm doorsnede. Ik heb geen idee of ik deze zonder meer kan omwisselen; eigenlijk ben ik wel benieuwd naar de afmetingen die deze bij andere prime focus schotel gebruikers heeft. Mijn 180cm prime focus schotel heeft een f/D van 0.4, de scalar ringen zitten ongeveer 72cm van de schotel verwijderd. Wie wil er eens voor mij aan zijn scalar ringen meten? Aantal, diameter van elke ring en hoogte van elke ring. De binnendiameter van de ronde golfpijp is 18.9mm bedankt......
Gast Geplaatst: 19 juli 2004 Geplaatst: 19 juli 2004 De ringen zorgen voor een soort afschermings veld. Hoe meer ringen des te sterker het veld en des te beter de afscherming van ongewenste aarde en andere straling. Naarmate de diameter van de ring groter wordt zal het effect afnemen, ik bedoel dat de buitenste ringen steeds minder tot het effect zullen bijdragen. Een neveneffect is dat de golven beter gebundeld worden. De hoogte van de ringen dienen een kwart tot max een halve golflengte te zijn. Het is principe denk ik gebaseerd op het feit dat een HF signaal in een transmisie lijn en een kortsluiting op een kwartgolflengte als een oneindige hoge weerstand ziet. Het wil daar liever niet langs. Een goede beschrijving met tekeningen van de werking van scalaringen heb ik echter nooit kunnen vinden.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen