Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik las net de nieuwe Tele Satelliet en daarin werd een 0,3dB LNB van Kjaerulff1 getest. Het betreft de SF-10 LNBF met een ruisgetal van 0,3 DB. Er heerst hier nogal wat pessimisme omtrent de waarheid van deze ruisgetallen. Nu heeft Dr.Dish deze lnb eens vergeleken met een 0,6 DB lnb. Men maakte 2 dezelfde opstellingen, gericht op dezelfde satelliet, en vergeleek de resultaten tijdens verschillende weersomstandigheden. Hieruit bleek dat de 0,3 DB lnb zondermeer beter presteerde dan de 0,6 DB variant.

Is dit nu wel een eerlijke test of zijn we nog steeds pessimistisch?

Skysurfer

Geplaatst:

Je schrijft zelf al "Men maakte 2 dezelfde opstellingen, gericht op dezelfde satelliet".

Dit kan dus nooit, een opstelling (schotel-LNB-coaxkabel-receiver-bevestigingen-etc) krijg je nooit hetzelfde.

Geplaatst:

Ik ben voorlopig ook sceptisch. De site waar ik een bericht heb gelezen waar nogal lovend over deze nieuwe LNB wordt geschreven is doorgaans zeer betrouwbaar, maar of dit artikel door de beheerder zelf is geschreven betwijfel ik. Ook betwijfel ik of de beheerder van deze site deze LNB zelf aan de tand heeft gevoeld, en met welke apparatuur. Het heeft mij een beetje een te hoog Tell-Sell gehalte allemaal.

Er is verder ook weinig aan LNB's te verbeteren qua signaal/ruisverhouding, behalve als er een nieuw type hemt transistor zou zijn uitgevonden welke dus bijna geen ruis meer zou produceren. Zou er zo'n nieuw type transistor zijn uitgevonden, en zou deze in nieuwe apparatuur worden gebruikt dan zou dat dusdanig groot nieuws zijn dat alle boarden er helemaal vol van zouden staan.

Het zou natuurlijk ook maar zo kunnen dat ik er nu eens helemaal naast zit. Mijn botte boeren verstand zegt me alleen dat dit dus met de huidige techniek niet kan en dat het gewoon weer een slimme marketingtruuk is.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

En dan nog, wat maakt het nou uit of ik 80% of 83% signaal heb.

Geplaatst:

Tja, en als je dan ziet hoe die fabrikanten tot hun 0.3dB conclusie komen.

Ik heb een groot aantal metingen doorgenomen van deze zgn. 0.3dB LNB's.

Inderdaad soms gaan die eens op een bepaalde frekwentie tot aan de 0.3dB, maar meestal zitten die er dik boven.

Zo is het dat een LNB vb. in de lage band vertikaal dit haalt en hetzelfde type uit dezelfde produktie dan in hoge band horizontaal.

Er zit totaal geen gelijkheid in, laat staan dat er een vaste regel voor te vinden is.

Zelfs voor de Invacom geldt dit, en voor die plotseling opduikende kleefmerken waaronder o.a. Digiality e.a. vallen.

Op de beurs in Dubai stond er een fabrikant die zich ronduit belachelijk maakte met een 0.1dB LNB.

Dreambox DM920UHD - Echostar 120cm draaibaar - Tooway Internet

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen