Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:
In mid-July, France's Higher Audiovisual Council (CSA) had asked the highest administrative court there to ban Al-Manar from broadcasting via the Paris-based satellite operator Eutelsat because it does not have the needed license. The court is studying the issue and is expected to issue a ruling on Aug.19.

On July 9 a new law came into effect in France, giving additional legal authority to the CSA and allowing it to petition the judiciary in order to prevent the broadcast of any channel that does not have an agreement with the EU.

bron:www.dailystar.com.lb

Met andere woorden: wat hot bird zo leuk maakt, allerlei exotische zenders uit verre oorden, wordt bedreigd door nieuwe Franse wetgeving.
Het is, denk ik niet toevallig dat een fundamentalistische zender als Al Manar het eerste slachtoffer dreigt te worden van deze nieuwe wetgeving. Het Franse kabinet heeft al eerder aangedrongen op verwijdering van de zender op politieke gronden. Al Manar heeft een verzoek om een licentie ingediend.

Groeten van de zolder.

Groeten van de zolder.

• Reacties 36
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Met andere woorden: wat hot bird zo leuk maakt, allerlei exotische zenders uit verre oorden, wordt bedreigd door nieuwe Franse wetgeving.

Ten eerste komt deze zender uit het midden-oosten, en ja het is jammer als leuke (lees: normale) zenders van daar weggaan. Maar om een fundamentalistische-moslimzender als dit kan ik niet klagen, naast dat ik er zelf toch niet naar kijk denk ik dat dit soort zenders een groot aandeel hebben van het bang maken van de moslims in het midden-oosten voor de mensen uit het westen. Als er hier een christelijke zender zou komen met dezelfde fundamentele houding (en ik denk niet dat een God-tv daar onder valt) dat die ook niet zou worden gepikt.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Geplaatst:

Begrijp me goed: ik heb niks met de boodschap van Al Manar (hoewel die veel meer anti-Israel is, dan anti-Europa).

Maar het gaat hier om de vrijheid van meningsuiting. Er dreigt hier een groepering de mond gesnoerd te worden. En dat gaat precies tegen onze westerse waarden in.

En welke zender volgt? Dit blijft een ver-van-mijn-bed-show totdat een van onze eigen favoriete zenders geraakt wordt.

Groeten van de zolder.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Vrijheid van meningsuiting is een punt maar er zijn grenzen! Ze hebben inmiddels zoveel vrije anti-israel meningen geuit dat ik hier wel begrip voor heb !

Weg met die rotzooi !!!

Ik vind het rieken naar tv-terreur (en Al-Alam en nog zo'n paar zenders ook trouwens) ...

Vrijheid van meningsuiting?? Als ik via een satellietzender ga lopen blèren dat ik Balkenende en Zalm wil omleggen dan zou daar toch vast ook wat aan gedaan worden !!!

Geplaatst:
Citaat:
Maar het gaat hier om de vrijheid van meningsuiting. Er dreigt hier een groepering de mond gesnoerd te worden. En dat gaat precies tegen onze westerse waarden in.

Daarin heb je helemaal gelijk. Het is echter wel zo dat vrijheid ophoud op het moment dat je anderen gaat kwetsen.
En dat is nu precies waar dit soort grappenmakers sterren in zijn. Je beroepen op je vrijheid van meningsuiting om hiermee anderen bewust te kwetsen en beschadigen. Dat de Franse regering hier tegenin gaat vind ik dan ook alleen maar een nobel streven. Ik ben absoluut niet zo'n Francofiel maar in deze hebben ze helemaal gelijk.

groeten,
Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Laat me de vraag nog eens anders stellen:

Willen wij dat Frankrijk gaat bepalen, wat wij al of niet mogen zien via de satelliet?

Want dat is de consequentie van de nieuwe wetgeving.

Groeten van de zolder.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Het enig wat mij opvalt in jullie commentaar is dat iedereen roept dat het anti-israel en fundamentalistich zender is, maar er wordt wel beweerd dat er niet naar gekeken wordt. Vraag me af hoe je dan een beeld kan vormen over die zender.

Wat betreft de andere " terreur " zenders Al Alam en Al Jazeera, zonder die zenders zouden we wel een heel eenzeidig beeld krijgen van wat er in het midden oosten gebeurt (CNN). Zoals tijdens de eerste golfoorlog werd beweerd dat er enkel met perciesi bommen werd gegooid, later blijkt dat er 97% " dummy " bommen waren en maar 3% perciesi bommen.

Mischien is het wel nodig om naar die zenders te kijken zodat er ook enig inzicht kan komen in de frustratie van de moslim bevolking. En inderdaad vrijheid van meningsuiting is een groot goed, er wordt beweerd dat dat ophoudt zodra er andere worden gekwets. Ik kijk regelmatig naar die zenders en zie wel kwetsende uitspraken maar dan gedaan door de mensen die eronder leiden. Hun land is beroofd (zie ettelijke VN resolutie's), hun leven wordt beroofd (zie het dagelijks nieuwsbeeld) en nu wordt zelfs hun stem ontnomen.

Fundamentalisme daar ben ik absoluut tegen, maar ik ben ook tegen Kolonisatie, terrorisme, annexatie en staatterreur.

Mvrgr

Rataplan

Geplaatst:

Rataplan, ik ben het roerend met je eens. Het is dus ook niet zo dat ik een zijde beoordeel of veroordeel, ik geef alleen een algemene definitie waar je van uit zou moeten gaan.

Wat er met bepaalde bevolkingsgroepen in de wereld (en ook in het midden oosten) gebeurt is meer dan erg. Dat er dan anti westerse sentimenten ontstaan is ook begrijpelijk. Ook meer dan begrijpelijk is het dat een mogendheid (in dit geval Frankrijk) niet gewenste buitenlandse propaganda van de buis weert, al is de doelgroep van deze propaganda niet behorend tot deze mogendheid.

Simpel gezegd, ik begrijp heel goed dat Frankrijk dit station van de sat af dondert. Ze zenden immers programma's uit die niet overeenkomen met de Franse belangen.

In principe is trouwens elke zender gekleurd. CNN en Fox news zijn super pro Amerikaans, Al Arabija en AL Jazera pro Arabisch. De enige minder gekleurde nieuwszenders zijn die van de BBC, en Deutsche welle.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Het enig wat mij opvalt in jullie commentaar is dat iedereen roept dat het anti-israel en fundamentalistich zender is, maar er wordt wel beweerd dat er niet naar gekeken wordt. Vraag me af hoe je dan een beeld kan vormen over die zender.

Om maar wat te noemen: er staat in de nieuwe satellite bijvoorbeeld al een artikeltje over twee van deze zenders. Daarnaast zijn er genoeg plekken waar je je een beeld over deze zenders kan vormen.

Overigens is Al Jazeera een redelijk objectieve zender, en hoewel Amerika ons dat wil doen geloven heeft het niets met terreur van doen. En die zendes hebben we nodig voor een beeld van de andere kant. Dus geen eenzijdig anti-westerse zenders en geen eenzijdig anti-midden-oosten zenders (lees Amerikaanse zenders).

Fundamentalisme daar ben ik absoluut tegen, maar ik ben ook tegen Kolonisatie, terrorisme, annexatie en staatterreur.

Ik ook, en daarom vind ik ook dat deze zenders mogen verdwijnen. Fox News trouwens ook, CNN mag nog wel blijven die zijn de laatste tijd een stuk objectiever geworden (maar vergeet niet dat die het moeten doen met voorgekauwde berichten van het Pentagon).. Hoe dan ook, de enige echte objectieve zenders blijven BBC World, N-TV, en EuroNews.

Geplaatst:

In een kastdeur van mijn Libanese logeerkamer zit nog steeds een gat veroorzaakt door een granaatscherf. Dus ik weet waar het toe leidt, als mensen niet meer naar elkaar willen luisteren.

Overigens kan die granaatscherf heel goed afkomstig zijn van een aanhanger van de beweging achter Al Manar. Maar juist daarom ben ik ervoor dat men zich mag uiten via Al Manar. Uit een satelliet komen tenslotte geen kogels.

Groeten van de zolder.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

Pino,

De enige manier om een beeld te vormen is er door naar te kijken. Artikelen in tijdschriften of documentaires, zijn afhankelijk van hoe de maker ervan ernaar kijkt.

Het gaat mij ook niet zozeer om de zenders, maar wel om de nuances van de uitspraken want dat is ver te zoeken de laatste jaren! En dat zal alleen maar tot grotere tegenstellingen lijden!

Wat mij het meest ergert is dat men gewoon blind op de media vertrouwd terwijl dat tegenwoordig een van de machtigste wapens is, beheers de media en je beheerst de wereld.

Blijf crytisch en verzamel zoveel mogelijk informatie voordat je een beeld vormt of een uitspraak doet.

Mvrgr

Rataplan

Geplaatst:

Ook ik helemaal mee eens!

Media is vrij of je de boodschap nu leuk vind of niet!

Ik kon me erg boos maken dat ze toen in Nederland bij een kabel firma CNN wouden verwijderen omdat het te pro VS was.. NU ben ik geen fan van CNN maar verwijderen vind ik wel te ver gaan!

Geld maakt niet gelukkig maar geluk is onbetaalbaar

Geplaatst:

Niet mee eens !

Gewoon eraf die zooi.

Er zit een essentieel verschil tussen een vrijheid van meningsuiting en een oproep tot haat.

Hier zijn deze zenders al meerdere malen op betrapt.

Piet

Geplaatst:

Piet,

Het zijn niet de zenders die oproepen tot haat, maar de gebeurtenissen die getoond worden!!

Gr,

Rataplan

Geplaatst:
Citaat:

Het zijn niet de zenders die oproepen tot haat, maar de gebeurtenissen die getoond worden!!

Dat gaat idd op voor zenders als Al Jazeera of Al Arabiya aan de oostkant en CNN of Fox New aan de westkant. Dit soort zenders roept echter wel op tot haat met woorden, en door beelden en dat is duidelijk wat anders.

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.