Gast Geplaatst: 3 augustus 2004 Geplaatst: 3 augustus 2004 Zit ik vanmiddag lekker op m'n goedkope kompjoetertje te werken, plots plof, uit! Even wachten , restart, 2 seconden, uit, plus lichte schroeilucht! Zuchtend opengemaakt, blijkt Q2, een kleine spanningsstabilisator???? in de buurt van de processor zich losgesoldeerd te hebben, bovendien zit er een gaatje in. Ik heb 'm even op de gok vervangen door een 7805, maar dat hielp niets. Even een beetje gemeten, waarbij het me opviel dat bijna alle stabilisatoren op het mobo zowel op de ingang en uitgang enorm laagohmig meten! (in de schakeling welliswaar, maar toch!) Dus, wat is hier gebeurd? Is de voeding gek geworden van de hitte en is daardoor alles verziekt, of is toch die Q2 gewoon te heet geworden en geploft? En wat is dat dan voor een ding, en klopt het dat alles zo laagohmig meet? Wie heeft hier ervaring mee? Er zit misschien nog wel garantie op maar ik heb eigenlijk weinig zin om 'm op te sturen als het iets kleins is....
Moderator Matchless Geplaatst: 3 augustus 2004 Moderator Geplaatst: 3 augustus 2004 ehhh..begrijp ik het nou goed?heb je die tor vervangen op de gok?dan is het wel interessant om te weten dat een processor niet op 5 volt werkt.dit wordt ook niet geregeld door een "torretje" maar door een IC.dus dat kapot onderdeeltje hoeft niet eens een stabilisator geweest te zijn maar een fet ofzo.je kan er eigenlijk vanuit gaan dat de mobo voorgoed kapot is.check ook je proc en geheugen modules maar eens goed.deze zouden nu door je aktie ook kapot kunnen zijn.niet zomaar onderdelen vervangen als je niet weet welke dat precies zijn.uiterlijk (en vooral de SMD componenten)zien de onderdelen er niet uit als je zou verwachten.een "torretje"kan een transistor,FET,dubbeldiode of stabelisator zijn.wel erg veel keuze vindt je niet? Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast Geplaatst: 3 augustus 2004 Geplaatst: 3 augustus 2004 Hahahahahaha! Je hebt naturlijk wel een beetje gelijk; maar wanneer ik een onderdeel met het huis aan massa gesoldeerd zie liggen ga ik er eigenlijk automatisch van uit dat het linker pootje in is en het rechter pootje uit, en dat het om een spanningsstabilisator gaat. 5 vlot is meestal de laagste, dus, ach, god zegene de greep. Bovendien had ik een beetje haast.... Maar nu je het zegt, het zou natuurlijk zelfs ook nog een negatieve stabilisator kunen zijn, hoewel ik niet weet of je die op een mobo aantreft in de buurt van de processor? Er zitten er 4, 2 grote en 2 kleine.....
Gast Geplaatst: 3 augustus 2004 Geplaatst: 3 augustus 2004 Ik vermoed eerder een transitor die door een ic wordt aangestuurd die de spaningen regeld. maar ik zal eerts kijken of er niet nog meer defect is behalve de moederbord.
adam76 Geplaatst: 4 augustus 2004 Geplaatst: 4 augustus 2004 Ik gok je fets die eruit liggen meet ze even door, indien sluiting. Kijk ook even de elcos na die er omheen zitten. door dat die elcos slecht worden, worden de fets te heet en fikken ze uit. deze regelen de vcore van je cpu. Dreambox 7000 / DM500 / Samsung9500 VIA CI / 0.3 lnb / 85 cm schotel ( 20"west to 45 east ) z=z^2 +c
Gast Geplaatst: 4 augustus 2004 Geplaatst: 4 augustus 2004 Nieuw Mobo gekregen van de leverancier; goeie service! Alleen wel de hele middag in de bloedhitte zitten klooien totdat m'n printer en Lan het weer deden; LPT1 opnieuw installeren, en na uren bleek de onboard ethernet in de bios uit te staan! :-)) Kan je lang blijven herinstalleren! :-))
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen