Ga naar inhoud

Uitrichtproblemen 110cm schotel + monoblock

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ok, ik zit hier met een probleem, ik heb een 110cm triax schotel, samen met een quad monoblock voor astra/hotbird, maar ik krijg het met geen mogelijkheid goed uitgericht.

Dit is het geval:

Ik begin met uitrichten, met behulp van een satfinder, dat ding doet soms al vreemd, dan blijft de meter halverwege de schaal staan, en dan is een reboot van mn dreambox soms de oplossing om de satfinder weer te laten werken. Met een werkende satfinder slaag ik er in om op de goede kop van het monoblock de hotbird te krijgen met een goed signaal, maar op dat moment heb ik 0.0 signaal op de andere kop, waar astra zou moeten zitten, als ik dan verder draai, krijg ik wel signaal van astra, maar dan op de kop voor hotbird, waardoor ik dan geen hotbird signaal meer heb.

Kan het probleem hem in de kop zitten (Maximum quad monoblock), of in de schotel zelf, een Triax 110cm. De schotel staat waterpas, en de elevatie staat ook op 30-31 graden.

Geplaatst:

Ik had ook van die rare problemen op astra en hotbird tegelijkertijd werkend te krijgen.

Alleen had ik met m'n stomme kop niet goed gelezen en in de dreambox een setting fout staan.

Ga eens naar setup > service searching > satellite configuration.

Daar aangekomen selecteer je 13,0e hotbird voor Diseqc AA en 19,2e astra voor diseqc AB.

Ga nu eens uitrichten.

Geplaatst:

AH.png

Zo moet je de kop bevestigen.

Let wel op want Astra is B of 2 en Hotbird 1 of A in je diseqc afstelling.

Geplaatst:

Monoblocks zijn gemaakt voor schotels met een diameter van ca. 80 cm.

Ik kan me voorstellen dat het op een grote schotel van 110cm niet kan werken omdat de afstanden tussen de koppen dan wat afwijken.

Maar volg eerst de tips op, met een beetje mazzel past het nog wel.

Geplaatst:

mmm, ik zie wel dat de diseqc verkeerdom staat in de dreambox, we hebben nog 2 kathrein receivers ook, maar die gaven hetzelfde probleem, ik weet niet hoe de diseqc instellingen in dat ding staan, kan dat een oorzaak zijn dat ik niet beide tegelijk kan ontvangen?

Ik weet wel dat ik een heel eind verder moet draaien vanuit de hotbird positie wil ik de astra op de linker kop krijgen van achteraf gezien.

Ik las dat een monoblock gemaakt zou zijn voor een +/-78 cm schotel, maar dat klinkt me vreemd in de oren, want dan zou je ook geen 2 lnb's kunnen monteren zonder aangepaste beugels, aangezien de hoek altijd 6 graden tussen bv astra/hotbird is, welke schotel je ook neemt (maar ik kan et verkeerd hebben

Geplaatst:

Bij mij staan m'n LNB's voor Astra 1 en Hotbird zeker een cm of 10 uit elkaar. En dat is voor een schotel van 1 meter doorsnede en een arm van pak 'm beet 70 cm lang.

Vu+ Uno (OpenPLi 3.0) 500 Gb sinds 12-2-13 / DM500S (Pli Flubber) sinds 7-11-04 (reserve)

DM600PVR sinds 15-6-07 (opgeruimd) / DM7000 sinds ergens begin van deze eeuw (weggegeven)

Wavefrontier T55 (28°-23°-19°-16°-13°-7°-5° Oost - 1°-5°-8° West) en SatConn 10/1 DiSEqC switch

Geplaatst:

Citaat:
mmm, ik zie wel dat de diseqc verkeerdom staat in de dreambox, we hebben nog 2 kathrein receivers ook, maar die gaven hetzelfde probleem, ik weet niet hoe de diseqc instellingen in dat ding staan, kan dat een oorzaak zijn dat ik niet beide tegelijk kan ontvangen?

Dat is absoluut de oorzaak.

Standaard staat astra op A in de meeste ontvangers.

Als je voor de gein het monoblok een slag geeft zodat de stekker naar boven wijst dan zal je zien dat hij het doet.

Dus even de disecqinstellingen goed zetten dan moet je beeld hebben op beide satellieten.

Geplaatst:
Citaat:

Ik las dat een monoblock gemaakt zou zijn voor een +/-78 cm schotel, maar dat klinkt me vreemd in de oren, want dan zou je ook geen 2 lnb's kunnen monteren zonder aangepaste beugels, aangezien de hoek altijd 6 graden tussen bv astra/hotbird is, welke schotel je ook neemt (maar ik kan et verkeerd hebben

6 graden op een groeter schotel zorgt voor een grotere afstand tussen de LNB koppen. Op een schotel van 2 meter zal een monoblock zeker niet werken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen