Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Het audio gedeelte van mijn tv werkt niet goed meer.

Er komt geen geluid uit het rechter kanaal.

Het begon met een brom in het audio bij het net aanzetten van de tv. Dit is al enige jaren geleden en ook weer vanzelf weg gegaan. Als ik het geluid van de tv in mono zet via het menu, dan doen beidde luidsprekers het. In stereo dus alleen geluid in het linker kanaal. Via scart komt er ook geluid uit beidde luidsprekers. Waar moet ik het probleem zoeken en hoe kan ik het repareren.

Het is een Philips matchline 100Hz (4:3) tv.

Alvast bedankt.

Henny

Geplaatst:

controleer via scart of je wel geluid hebt op video of sat receiver.zoja dan zit de fout in het mf gedeelte fan de kanaalkiezer. meestal vervang ik de kiezer .als je een goede soldeer bout hebt en handig bent zou je de kiezer van jou tv kunnen herstellen door alle elco`s te gaan vervangen (ong 11 stuks)dit vergt wel enige tijd de print is dubbelzijdig,dus met een goede desoldeerbout gaat het beter

Geplaatst:

Yep, had ook al het vermoeden dat het in de tuner zou liggen. Is er een truukje om uit te vinden waar in de tuner het probleem zit? Dit om er zeker van te zijn dat daar het probleem in zit. De tuner is een FQ816ME.

Het is trouwens een multinorm tv. Komen hier de audio signalen apart uit? Kan ik deze dan met elkaar verbinden om te,kijken of beidde kanalen het dan doen? Trouwens alleen de elco's vervangen zou voldoende moeten zijn?

Alvast bedankt

ps kan ik het niet met een scope doormeten? en zo ja, welke signalen moet ik op welke punten vinden>

Geplaatst:

jegaat toch geen pootje`s kortsluiten van de tuner,als alles wel via scart werkt dan is het alleen nog maar de tuner.deze klacht krijgen ze allemaal,de nieuwe tuners hebben hier geen last meer van want daar zitten die elco`s niet meer in.

Geplaatst:

Kan ik dan de spanningen meten over de elco's ofzo, om te kijken welk elco'tje het is? Ze zullen toch niet allemaal defect zijn? Alles werkt nog normaal op het rechter kanaal van de tuner na. Dan hoeft toch alleen dat gedeelte gerepareerd te worden. En het probleem moet dan toch ook te meten zijn. Is er ook een schema van deze tuner? Heb hem zelf nog niet kunnen vinden.

Groetjes,

Henny

Geplaatst:

uitmeten en uitvogelen welke elko de boosdoener is, gaat meet tijd in zitten dat alle elko's te vervangen. Vervang in ieder geval de kleine 22uF elko's, of was dit nou 2,2uF?

Geplaatst:

Okee, probleem is weer opgelost.

In het tunerblikje werd voor audio demodulatie de tda3856 gebruikt. Nadat ik beidde outputs met elkaar verbond (pin 8 en pin 9) kwam er geluid uit beidde speakers. Het probleem moest dus zitten in de tda3856. Aangezien alleen het rechter kanaal het niet deed, moest het in uitgang 2 zitten. Daarom een losse elco gepakt en deze tussen pin 18 en de massa gehouden, en wederom kwam er geluid. Het probleem was dus de elco van het rechter (2e) kanaal. Dit was een miniatuur elco van 2.2uF terwijl voor het linker kanaal een normaal formaat elco was gebruikt. Voor de zekerheid beidde elco's vervangen voor een nieuw normaal type. De tv speelt nu weer als nieuw!

Iedereen bedankt voor de info. Hiermee kon ik de eindjes aan elkaar knopen.

Henny

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen