Gast Geplaatst: 1 september 2004 Geplaatst: 1 september 2004 Ik probeer om mijn Philips VCR op te laten nemen via Record Link (waarbij de opname dus via de deco gestart wordt). Dit werkt prima met originele FW op mijn 7072 deco. Zodra ik Lexfiles FW probeer (versie 29/07/2004, werkt dit helaas niet meer: de VCR blijkt ALTIJD opnamesignaal van de deco te krijgen, ook als de deco alleen maar op standby staat. Dit onderwerp schijnt eerder besproken te zijn: <zie hier>. Echter werkt de hier beschreven oplossing niet voor mij. Kan dit aan de FW liggen? Weet iemand hoe Record Link aan de praat te krijgen is met Lexfiles FW?
Gast Geplaatst: 1 september 2004 Geplaatst: 1 september 2004 Ik heb een JVC TV en een JVC videorecorder. Op de video zit een speciale knop om de rec link te activeren, doe ik dat niet dan wordt er geen opname gemaakt. Volgens dit bericht werkt het bij mij precies hetzelfde: Alleen heb ik het nu getest met mijn firmware. Citaat: Gisteren heb ik de ontvanger geprogrammeerd en daarna op standby gezet. Bij het begin van de opname schakelt de ontvanger zichzelf aan en kiest het juiste kanaal. Video gaat ook aan en springt op EXT2 en begint op te nemen. Bij het einde van de programma gaat de ontvanger netjes uit en schakelt de video zichzelf op standby. Dit gaat dus allemaal goed. Record Link werkt dus alleen als je de ontvanger op standby zet! Ik heb nog wel iets raars ontdekt. Wanneer de video zichzelf uitschakelt na een opname vanaf de ontvanger, dan activeert hij Record Link opnieuw. Dit is denk ik gedaan om het mogelijk te maken om meerdere opnames achter elkaar te maken vanaf de sat ontvanger. Wat raar is dat wanneer ik de ontvanger uit standby modus haal de videorecorder uit zichzelf aan gaat en EXT2 begint op te nemen. Dit terwijl er geen opname geprogrammeerd is. Voordat je dus de sat ontvanger aanzet moet je eerst Record Link uitzetten. Wanneer je de ontvanger weer op standby zet en je hebt dus een opname geprogrammeerd moet je weer Record Link aanzetten. Anders neemt de video natuurlijk niets op. Ik concludeer uit mijn bevindingen dat de video bij Record Link, via de scart die op EXT2 is aangesloten is, op een signaal wacht die door de sat ontvanger wordt gestuurd op het moment dat de ontvanger aan- of uitgezet wordt. De sat ontvanger stuurt dus geen extra info waardoor de video het verschil tussen een opname of aan- en uitzetten van de sat ontvanger zou kunnen opmaken. BTW als je een URL plaatst in je bericht moet je dat wel anders doen dan nu, kijk maar eens naar de breedte van het veld, dat komt door die URL. Hoe dan wel: als je de url wilt plaatsen, klik dan in het vak "UBB Code" op URL, in het popupschermpje kan je de URL plaatsen, klik daarna op OK en in het volgende popupscherm staat er "Titel van de website" daar kan je ook zelf een tekst in zetten b.v. "klik hier". Op deze manier zie je niet de hele URL in je bericht maar alleen "klik hier". Suc6 Grts, euromuis
Gast Geplaatst: 1 september 2004 Geplaatst: 1 september 2004 Euromuis, Bedankt - en mooie FW! Maar helaas: de "record link" lamp op mijn VCR blijft knipperen, dwz, hij denkt dat de deco aan staat wanneer deze op standby is. Wat wel werkt is originele FW (gek genoeg ...) Heb inmiddels een hele reeks aan opties uitgeprobeerd, bv + MENU 5,7 (Euro 8-pin - wat doet deze trouwens?). Groetjes,
Gast Geplaatst: 1 september 2004 Geplaatst: 1 september 2004 Citaat: Bedankt - en mooie FW! Maar helaas: de "record link" lamp op mijn VCR blijft knipperen, dwz, hij denkt dat de deco aan staat wanneer deze op standby is. Wat wel werkt is originele FW (gek genoeg ...) Heb inmiddels een hele reeks aan opties uitgeprobeerd, bv + MENU 5,7 (Euro 8-pin - wat doet deze trouwens?) Dan zal ik nog een poging wagen om in mijn eigen woorden te vertellen hoe ik het doe. Ik verander niets aan de instellingen van het plusmenu, die staan nog steeds zo na installatie van de FW. Zet de video aan Zet de decoder aan Programmeer de opname zodat hij in menu (menu,1) zichtbaar is en verlaat het menu. Druk op de linktoets op de video totdat het lampje gaat branden en daarna overgaat tot snel knipperen. Het display van de video gaat dan op standby (minder branden) Ze de decoder uit en het linktoets lampje gaat nu constant branden. Als het tijd is gaat de decoder aan en ook de video gaat opnemen, in het display zie je "rEC" en het linktoets lampje gaat langzaam knipperen. Als de opname tijd voorbij is dan gaat alles weer terug naar standby, en het linktoets lampje gaat weer constant branden. Heb je meerdere programma's geprogrammeerd, dan gaat dit gewoon zo verder. Het werkt bij mij dus perfect, ik denk dat je het probleem ergens anders moet gaan zoeken. Waarom dat het bij jou wel werkt met de originele FW, geen idee. Hoe heb ik de zaak aangesloten: Ik gebruik dus 3 scartkabels 21 polig vol bezet. Decoder---------->>----------KTV (RGB) Decoder---------->>----------VideoRecorder (Record Link)(voor opnemen) VideoRecorder---------->>----------KTV (SVHS) Als laatste een hint, is je Record-Link kabel wel goed? Suc6 Grts, euromuis
Gast Geplaatst: 1 september 2004 Geplaatst: 1 september 2004 Euromuis, Ik ben er uit. Citaat: Dan zal ik nog een poging wagen om in mijn eigen woorden te vertellen hoe ik het doe. Ik verander niets aan de instellingen van het plusmenu, die staan nog steeds zo na installatie van de FW. Zet de video aan Zet de decoder aan Programmeer de opname zodat hij in menu (menu,1) zichtbaar is en verlaat het menu. Druk op de linktoets op de video totdat het lampje gaat branden en daarna overgaat tot snel knipperen. Het display van de video gaat dan op standby (minder branden) Ze de decoder uit en het linktoets lampje gaat nu constant branden. Als het tijd is gaat de decoder aan en ook de video gaat opnemen, in het display zie je "rEC" en het linktoets lampje gaat langzaam knipperen. Als de opname tijd voorbij is dan gaat alles weer terug naar standby, en het linktoets lampje gaat weer constant branden. Heb je meerdere programma's geprogrammeerd, dan gaat dit gewoon zo verder. Dit doe ik precies zo. Tevens gebruik ik drie 21-pin SCART kabels om alles aan te sluiten. Na enig onderzoek blijkt dat ook mijn TV (nog een Philips ...) een "standby" signaal op SCART pin 8 verstuurt. Het laatste wordt door de deco keurig doorgelust naar mijn VCR. Ik moet dus de TV uitzetten (of de SAT scart uit de achterkant van de TV trekken) om het knipperlicht op mijn VCR uit te zetten. Als ik het zo doe, werkt alles tiptop. Ga hier morgen nog ff mee door - wellicht is hier een mooiere (lees SW) oplossing voor. Echter: geen idee waroom de originele FW hier geen last van heeft ... Groetjes,
Gast Geplaatst: 2 september 2004 Geplaatst: 2 september 2004 Citaat: Ik moet dus de TV uitzetten (of de SAT scart uit de achterkant van de TV trekken) om het knipperlicht op mijn VCR uit te zetten. Als ik het zo doe, werkt alles tiptop. Ga hier morgen nog ff mee door - wellicht is hier een mooiere (lees SW) oplossing voor. Echter: geen idee waroom de originele FW hier geen last van heeft ... O dan is het probleem snel op te lossen, soldeer een diode in de scartkabel (in serie op pin 8) van de decoder - >|- naar de TV, zodat de 12volt schakelspanning van de TV niet meer naar de decoder kan gaan. Het kan goed zijn dat in de originele FW softwarematig geen spanning wordt toegelaten op de decoder TV uitgang, alleen kan je dat niet meten. Alleen is het raar dat bij een TV, 12 volt schakelspanning op punt 8 van de scart staat, heb je ook getest of dat op andere scart aansluitingen op je TV zo is? Normaal wordt deze schakelspanning op punt 8 gebruikt om de TV automatisch op AV te zetten, bij inschakelen van een externe bron. Suc6 Grts, euromuis
Gast Geplaatst: 3 september 2004 Geplaatst: 3 september 2004 Citaat: O dan is het probleem snel op te lossen, soldeer een diode in de scartkabel (in serie op pin 8) van de decoder - >|- naar de TV, zodat de 12volt schakelspanning van de TV niet meer naar de decoder kan gaan. Het kan goed zijn dat in de originele FW softwarematig geen spanning wordt toegelaten op de decoder TV uitgang, alleen kan je dat niet meten. Alleen is het raar dat bij een TV, 12 volt schakelspanning op punt 8 van de scart staat, heb je ook getest of dat op andere scart aansluitingen op je TV zo is? Normaal wordt deze schakelspanning op punt 8 gebruikt om de TV automatisch op AV te zetten, bij inschakelen van een externe bron. Suc6 Grts, euromuis Euromuis, bedankt voor de tip. Helaas lijkt mijn VCR *NIET* gebruik te maken van pin 8. Het volgende is er aan de hand: - pin 8 is altijd op nul (0) volt wanneer de VCR op SCART2 van de deco aangesloten wordt (VCR staat uit). - pin 8 is op 12V wanneer de VCR op SCART1 van de deco aangesloten wordt, en de deco staat aan / VCR staat uit. Hierbij lijkt het niet uit te maken of de TV aan of uit staat. Sterker nog: wanneer de TV aan staat, de VCR op op SCART2 van de deco aangesloten is (en dus 0V op pin 8 ziet), gaat het bewuste Record Link lampje op mijn VCR knipperen. Het lampje blijft zelfs knipperen wanner ik de directe verbinding tussen TV en VCR (zie hieronder) verbreek. Hieruit concludeer ik dat de VCR via de SAT deco ziet dat de TV aan staat - dit moet ik dus zien de verhelpen. Volgens de schakelschema's van mijn TV blijkt pin 8 op alle 3 SCART aansluitingen een INGANG te zijn - of hier daadwerklelijk 12V op staat wanneer de TV aan staat moet ik nog meten. Ik heb nog niet getest of e.e.a. met een diode op pin 8 te verhelpen is (of evt. met doorknippen van de pin 8 verbinding tussen SAT en VCR) - maar het lijkt erop als of de VCR net iets slimmer doet dan een simpele pin 8 status interpretatie. Dit zijn trouwens mijn aansluitingen (alles volgens de handleiding van mijn VCR): - SAT deco SCART1 (boven) -> TV SCART1 (om SAT te kunnen kijken) - SAT deco SCART2 (onder) -> VCR SCART2 (om SAT op te kunnen nemen) - VCR -> TV SCART3 (om VCR te kunnen kijken)
Gast Geplaatst: 3 september 2004 Geplaatst: 3 september 2004 Na enig soldeerwerk nu de OPLOSSING: - pin 8 (SCART status) wordt inderdaad niet gebruikt om de VCR Record Link aan te slingeren. Blijkt dus inderdaad puur een ingaang aan de TV kant. - pin 19 (composite video out) van de TV -> SAT SCART biedt de oplossing: deze draad wordt normaliter gebruikt om TV beelden direct via de VCR op te kunenn nemen. Tevens blijkt Record Link gevoelig voor signaal op deze pin: na doorknkippen van de draad op pin 19 (aan de TV kant) wordt Record Link niet meer door de TV "aangetast". Alles werkt nu dus prima. Blijft de vraag waarom de originele FW hier geen last van leek te hebben: ook dit is opgelost. Tijdens het testen met de org. FW had ik (blijkbaar) de SCART1 en SCART3 aansluitingen aan de TV door elkaar gehaald. De deco hing met de org. FW dus aan SCART3. Na raadpleging van de schakelschema's (en expliciet testen) geeft mijn TV op SCART3 geen video signaal op pin 19 (en op SCART1 dus wel). SCART3 heeft bij mijn TV helaas geen RGB input mogelijkheid, vandaar dat ik de deco normaal op SCART1 heb. Euromuis: reuze bedankt voor jouw hulp - je hebt me de goede richting op geduwd. SCART pin connecties zijn trouwens te vinden op Wikipedia - SCART
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen