Ga naar inhoud


[Nokia] nokia draaibaar zonder lt8700


deveul

Aanbevolen berichten

als je by een sat marker alles op nul zet en by de audio pid op bv 0001 voor 01 astra en 0002 voor hotbird ets dan draait de positinerhy wel perfekt naar de posity als je op de satmarker ok drukt en dan verderzapt heb je ook beelt maar een hoop kanalen doen het dan niet meer en moet ik resetten is er al iemant verder gevordert met het zo besteuren van de sat rotor het moet volgens my kunnen werken<p>[ 03-01-2002: Bericht gewijzigd door: deveul ]</p>

Link naar reactie
Delen op andere sites


Heb je hier soms iets aan ?<p>DVB2000 en positioner met DiSEqC 1.2 gebruiken<p>Intro

Deze informatie maakt geen aanspraak op deskundigheid, maar is enkel een bijdrage van iemand die zelf eerst gesukkeld heeft met het probleem en dit andere gebruikers wil besparen.<p>DVB2000-versie (ook gekend als Overflow)

1.81.6 (= laatste versie met softwarematige blokker);

bij andere versies, o.a. die met emulatorfunctie, blijken de betreffende menu's verschillend.<p>Beschrijving

Bedoeling is een draaibare antenne-inrichting met DVB2000 zo gebruiken dat de schotel automatisch gepositioneerd wordt voor de satelliet van het gekozen kanaal.

Dit kan met motoraansturing via de coaxkabel (vsec, vb. Satscan van Nokia, vooral met schotels kleiner dan 1m) of via een positioner die met 24/36V voor de schotelverplaatsing zorgt, zoals in mijn geval dat ik hierna beschrijf.

De software moet beschikken over DiSEqC 1.2 , hetgeen in de recente versies van DVB2000 het geval is.

Zelf gebruik ik een Nokia MM 9500 met als externe positioner een DS 100 interfacetoestel van Aston (ook Satseeker genoemd) om via een actuator een Channel Master 1.2m schotel aan te sturen met 24/36 volt. <p>Probleem

In het DVB2000-Positioner-menu (Guide - Set-up(8) - Positioner (7)) kun je de Commands (1) uitvoeren en zo de schotel bewegen en dan een positie opslaan: bijv. Astra = 01, Eutelsat W2 = 02, Hotbird = 03.

Het Type (9) is hier DiSEqC en het DiSEqC-adres (A) in dit Positioner-menu moet 31 blijven.

Je moet ook een LNB-nr aanzetten (ON), welke? Zie verder.

Nu zou je in de Satmarkers alle items op 0 kunnen zetten, behalve de AUDIO-Pid (Guide-Tuner=6 en Pids=7) waar je het nummer zet waaronder je deze satelliet opsloeg (vb 3 voor Hotbird).

Je zult echter merken dat je nadien nog enkel de horizontaal gepolariseerde zenders kunt ontvangen en

er nog meer problemen zijn als je zo naar een andere satelliet wilt draaien (18V en geen 22kHz meer gestuurd).<p>Oplossing

Kies een verschillende DiSEqC-LNB-Nr voor enerzijds de "positioneerkanalen", die je enkel voor het draaien gebruikt, en anderzijds de overige "gewone" kanalen.<p>Daartoe open je via Guide - Expert (9) het DiSEqC (9)-menu:

- daar kies je onder 3 voor CHANNEL mode (in plaats van GLOBAL)

- het DiSEqC -adres (6) mag hier 10 blijven, zoals ook de overige standaardinstellingen mogen behouden blijven.<p>Nu stel je eerst alle kanalen in op DiSEqC LNB = 1 via Guide -Tuner (6) DiSEqC (A) = 1.

Ik neem aan dat dit eigenlijk standaard het geval is.

Je kunt deze en volgende operaties uiteraard veel gemakkelijker doen via je PC met een setting-editor zoals het sharewareprogramma dvbEdit of met SetEdit (mogelijkheden ingeperkt in de gratis versie) .

In onze lijst met kanalen moeten er nu ook "kanalen" zijn die voor het draaien dienen.

Je zou geneigd zijn om, zoals vroeger vermeld, de Satmarkers hiervoor te gebruiken. Het blijkt echter dat ook dit nog problemen geeft zelfs bij gebruik van een verschillend DiSEqC LNB-nummer.<p>Daarom heb ik met succes de methode gebruikt die mij in een Duits DVB2000-forum werd aangeraden.

Daarbij heb ik de Satmarkers ongemoeid gelaten, maar juist boven de Satmarker van elke satelliet een soort Dummykanaal gecreëerd. In dit "leeg" kanaal, moeten ALLE instellingen op 0 en automatisch staan, behalve:

1. Audio-pid = nummer van de positie van de betreffende satelliet vb. 1 indien Astra, 3 indien Hotbird…

2. DiSEqC (LNB) Nr = 3, omdat we in het Positioner-menu LNB 3 = ON zetten (en de overige OFF).<p>Met de links/rechts toetsen van de afstandsbediening spring je naar de Satmarker en dan keer je 1 positie terug naar het betreffende positioneringkanaal voor deze satelliet en druk op OK, waarna de satelliet juist wordt gepositioneerd.

Natuurlijk krijg je op het scherm het teken van een mislukte ontvangst, maar dit verdwijnt als je nu naar de volgende zender overgaat en nu zijn zowel horizontaal als verticaal gepolariseerde kanalen beschikbaar.<p>Bijgevoegd ook nog het afbeeldingbestand (DummyChannel-Positioner.jpg) met een lijst met kanalen, waaronder een Dummykanaal (27W-i605_17) boven "zijn" Satmarker (--- Int 27° ---), samen met de fiche met de waarden voor de eigenschappen van dit Dummykanaal. Dit bestand is aangemaakt bij gebruik van dvbEdit Versie 5.0 bèta 6.<p>Lapke

13 juli 2000<p>Gr Satlook.

DM8000 HD - Newnigma

VU+ duo - PLI

Triple dragon - PICmod cronbear1 image

Echostar 7000 viaccess

Gregorian 120 & 90 cm

Visiosat bisat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...