Gast Geplaatst: 11 september 2004 Geplaatst: 11 september 2004 Dan kun je beter naar de versterkingsfaktor kijken.Offset is ovaal en een prime fuck us is rond.Het zou het beste zijn als daar een standaardnorm in komt dus de versterkingsfaktor bij dezelfde frequentie.
Gast Geplaatst: 11 september 2004 Geplaatst: 11 september 2004 @sattaz mijn keuze is gemaakt thnx stitoo
Wielleke. Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Citaat: waarom gebruiken ze nooit de term een schotel van ...vierkante cM want daar gaat het juist om,dat bepaald de versterking.Want soms is het een ovale schotel van 80cm en soms is hij bijna rond en dat scheelt toch!! hoi geertendie. je antwoord is juist, maar ik denk dat die termen 60-80- 110-e.c. meer zegt voor veel mensen. tussen haakjes Parabool dus ronde schotels waren er eerder als de ofset uitvoeringen, over ofset schotels werden de verkoop praatjes verteld, in de winter blijfd er niet zo snel sneeuw in achter t.o.v.'n parabool. maar vergeten werd te vertellen dat 'n parabool veel minder last heefd van beeld uitval tijdens hevige regen. trouwens 'n ofset tenopzichte van 'n ronde scheeld toch 'n hoop materiaal. groetjes Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Gast Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Was het verhaal ook niet dat bij een prime focus schotel de lnb schaduw geeft op de schotel waardoor je een beetje verlies hebt en bij een offset heb je daar weer geen last van.Naarmate de schotel groter word is dit effect te verwaarlozen, ik meen boven de 1,20mtr.maakt het niet veel meer uit.
Wielleke. Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Citaat: Was het verhaal ook niet dat bij een prime focus schotel de lnb schaduw geeft op de schotel waardoor je een beetje verlies hebt en bij een offset heb je daar weer geen last van.Naarmate de schotel groter word is dit effect te verwaarlozen, ik meen boven de 1,20mtr.maakt het niet veel meer uit. heb ik in 't verleden ook ergens gelezen. gr. Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Gast Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Citaat: waarom gebruiken ze nooit de term een schotel van ...vierkante cM want daar gaat het juist om,dat bepaald de versterking.Want soms is het een ovale schotel van 80cm en soms is hij bijna rond en dat scheelt toch!! Citaat: hoi geertendie. je antwoord is juist, Het antwoordt is niet juist. Een primefocus schotel van 80 cm is dus 80cm rond Een offset schotel van 80 cm is 80cm breed en ruim 85 cm hoog. De offset staat echter niet recht maar schuin op de binnenkomende signalen. Het effect is het zelfde als 80cm. Het grote voordeel is, zoals al is genoend door fatfreddy , de lnb zit niet meer in de weg. Daarnaast is de f/d verhouding hoger, dit geeft iets meer versterking en de lnb afstelling is minder kritisch. Nadeel is een grotere gevoeligheid voor omgevingsstoring. Citaat: tussen haakjes Parabool dus ronde schotels waren er eerder als de ofset uitvoeringen, over ofset schotels werden de verkoop praatjes verteld, in de winter blijfd er niet zo snel sneeuw in achter t.o.v.'n parabool. maar vergeten werd te vertellen dat 'n parabool veel minder last heefd van beeld uitval tijdens hevige regen. trouwens 'n ofset tenopzichte van 'n ronde scheeld toch 'n hoop materiaal. De verzwakking vanwege regen is frequentie afhankelijk, niet van schotel type.
Gast Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Citaat: Nadeel is een grotere gevoeligheid voor omgevingsstoring. Kan je hier eens wat meer over vertellen ? Wat voor omgevingsstoring ?
Gast Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 Dat kan elke bron die HF signalen uitzend zijn. Meestvoorkomende problemen op dit moment zijn vooral deck telefoons en gsm masten. Maat met de opkomst van umts, digitene, DAB enz., staat ons nog heelwat te wachten. De oorzaak zijn zgn. zijlobben die iedere schotel en lnb feed heeft. Deze zorgen dus voor het ontvangen van signalen buiten de hoofdrichting.
Gast Geplaatst: 12 september 2004 Geplaatst: 12 september 2004 dit is een int site over schotelantenne tecniek http://www.geo-orbit.org/sizepgs/tuningp2.html
Wielleke. Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 hoi Stardust. wat vergelijking maten van schotels betrefd, ik heb nooit 'n 80 cm parabool gehad heb daar dus ook minder ervaring mee. ik had wel ruim 15 jaar 'n 120cm parabool gehad ik had toen tevens 'n ofset van 120cm. ik heb wat slecht weer betrefd dus echt wel de verschillen kunnen waarnemen. bij parabool schotels komt er op de voorkant van lnb, veel minder regen.omdat hij immers schuin naar beneden gemonteerd is. bij ofset min of meer schuin omhoog. als je bij 'n ronde schotel uitgaat van b.v.b. 120 moet je bij ofset ook de hoogte uitgaan en niet breedte. tussen haakjes mij is bekend dat verzwakking freqentie afhankelijk is. ik bedoelde met name regen invloed op lnb. vriendelijke groetjes Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Gast Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 Citaat: ik heb wat slecht weer betrefd dus echt wel de verschillen kunnen waarnemen. bij parabool schotels komt er op de voorkant van lnb, veel minder regen.omdat hij immers schuin naar beneden gemonteerd is. bij ofset min of meer schuin omhoog. Daar heb je tegenwoordig regenkapjes voor. Citaat: als je bij 'n ronde schotel uitgaat van b.v.b. 120 moet je bij ofset ook de hoogte uitgaan en niet breedte Dat is niet juist, er zijn merken die hier mee sjoemelen. Als er een 80 cm verkocht wordt en die is 80 cm hoog en 70 cm breed, dan is het een 70 cm. Mijn 1,2m channelmaster is 1,2m breed en 1,3m hoog. Ik zal nog wel even een tekening maken, dan kun je zien waarom.
Gast Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 Met een 88 cm triax wordt bedoelt de buitenmaat maar de parabolische vorm is effectief maar 84 cm want de buitenste rand versterkt natuurlijk niets. Een kunststof schotel daarentegen van 90 is ook echt 90 dus veel meer oppervlakte in cm.Ook een feit om rekening mee te houden.
Wielleke. Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 Citaat: Citaat: ik heb wat slecht weer betrefd dus echt wel de verschillen kunnen waarnemen. bij parabool schotels komt er op de voorkant van lnb, veel minder regen.omdat hij immers schuin naar beneden gemonteerd is. bij ofset min of meer schuin omhoog. Daar heb je tegenwoordig regenkapjes voor. Citaat: als je bij 'n ronde schotel uitgaat van b.v.b. 120 moet je bij ofset ook de hoogte uitgaan en niet breedte Dat is niet juist, er zijn merken die hier mee sjoemelen. Als er een 80 cm verkocht wordt en die is 80 cm hoog en 70 cm breed, dan is het een 70 cm. Mijn 1,2m channelmaster is 1,2m breed en 1,3m hoog. Ik zal nog wel even een tekening maken, dan kun je zien waarom. hoi Stardust. hierbij mijn persoonlijke ondervinding. Sonim 120 ofset . Triax parabool 120. bijde met 't zelde type lnb. bijde optimaal afgesteld. bij hevige regenval, ofset blokvorming en beeld uitval, parabool normale ontvanst, en blokvorming op zwakke zenders. e.a.maak je ook met regenkapje niet goed. groetjes Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Gast Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 Hierbij nog even de beloofde tekening. Is wel even een hand kriebeltje geworden, maar ik hoop duidelijk genoeg. Met die regen heb je mij nog niet overtuigd, ik heb ook geen last van uitval bij (zware)regen, alleen bij zwaar onweer, maar dan trek ik de stekker er toch uit.
Wielleke. Geplaatst: 13 september 2004 Geplaatst: 13 september 2004 Citaat: Hierbij nog even de beloofde tekening. Is wel even een hand kriebeltje geworden, maar ik hoop duidelijk genoeg. Met die regen heb je mij nog niet overtuigd, ik heb ook geen last van uitval bij (zware)regen, alleen bij zwaar onweer, maar dan trek ik de stekker er toch uit. hoi stardust. ik ben u.a. op de hoogte van de door jou getekende teorie. blijft open staan . mijn voorbeeld , zodanig zware regen val,(kan ook zonder onweer) dat ik op ofset 120 blokvorming en beeld uitval had. op parabool 120 bleef normale ontvangst en blokvorming op zwakke zenders. voor mij duidelijk genoeg???. groetjes Wiel. Door kennis delen, wordt men wijzer. Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot. Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen