Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn favoriete radiozender is Rock Antenne, een Duitse FTA (natuurlijk).

Een DJ hoort er wel bij, ik wil ook wel weten hoe de plaat, album of band heet. Maar dat eindeloos gezever en flauwe onzin (mensen opbellen vanwege hun achternaam) heb ik dus geen trek in.

Divers? Allemaal eenheidsworst.

Geplaatst:

Bandbreedte op 'digitale' kabel komt van extra frequenties die ze kunnen gebruiken. Je zit dan niet aan de VHF-UHF bereik vast.

Analoog TV signaal is, als ik me goed herinner, 5 MHz. aan bandbreedte. Een vergelijkbaar digitaal signaal zou ongeveer 20MHz aan bandbreedte nodig hebben, maar da's zonder compressie.

Net als bij digitaal kun je kwaliteit en bandbreedte uitwisselen. FM gebruikt 150kHz aan bandbreedte, om een stereo signaal van 15kHz te verzenden. Die factor 5 zorgt voor de goede kwaliteit van het signaal. Je kunt 't signaal ook in 30kHz proppen, de kwaliteit wordt dan minder.

Digitaal is de truuk om lossy compressie te gebruiken, zoals MPEG. Nadeel van digitale compressie zijn de artefacten. Sommige geluiden komen bijvoorbeeld niet goed door MP3 compressie heen, en een 'ruis' beeld gaat een MPG compressor van in de stress. De digitale compressie kun je steeds verder opvoeren met redelijke kwaliteit, maar niet onbegrensd.

Ik vind 't voor radio gewoon geld verkwisten. Ze zullen (onder druk van de platenbonzen) nooit in een CD-gelijke kwaliteit gaan uitzenden. Wel moet er weer een hoop geld geinvesteerd worden in vastleggen van de standaarden, waar de Nederlandse zenders zich dan, traditiegetrouw, niet aan gaan houden (dat doen ze met de analoge radio al niet, en met de digitale TV al helemaal niet).

Ik vond de charme van radio nog altijd de eenvoud. AM radio kun je met een spoel, variabele condensator of kristal en een oortelefoontje al luisteren (geen batterij nodig!)

Geplaatst:

Als ik aan de knop van mijn FM ontvanger draai overal skyradio, noordzee, en op 5 plaatsen rebecca. ja ik woon bijna bij die TV/Radio toren van de Nozema het is meer storing dan luister-plezier wat ze daar produceren..

Mazlzlz

Avalon

Hmm, dat is dus niet Lopik...?

Geplaatst:

Pas een nieuwe autoradio met cd speler gekocht.

En nu moet ik me weer een nieuwe aanschaffen omdat digitale radio niet hetzelde is dan onze ouderwetse FM radio

zucht , zucht,,,,...

En de hartelijke groeten van Poetsdoekje...

COMPUTERS ??!!.... De meeste fouten zitten tussen het toetsenbord en de stoel........

Geplaatst:

Citaat:
Overigens wordt er heel erg gedaan of de prijs van een DAB ontvanger of DAB/FM/AM/CD Speler autoradio zo duur is. Dat is echt niet het geval en de prijzen zullen zeker heel snel dalen als de vraag groter wordt

Het is al in enkele landen al ingevoerd en het lijkt daar een grote flop te worden.

De mensen zijn het beu om steeds weer nieuw spul te moeten kopen.

Dus die grote aantallen zullen er voorlopig niet komen.

Geplaatst:

Zodra het aanbod groter maar vooral gevarieerder wordt zal beetje bij beetje de grote toestroom op nieuwe apperatuur zeker op gang komen. Mensen zullen zeker het meervoudig aanbod op termijn op zijn waarde inschatten. Zeker als het gaat om vervanging van oude apparatuur zal men eerder geneigd zijn tot aankoop van de gecombineerde ontvangers waarvan de prijzen in het buitenland misschien 10 to 15 % hoger liggen dat van een analoge FM ontvanger.

Ik denk overigens wel dat vooral in de randstedelijke gebieden DAB het meeste kans van slagen heeft omdat daar de frequentieschaarste het hoogst is en dus het aanbod zenders welke een plekje willen hebben groter zal zijn dan in provinciale gebieden. London is hiervan een goed voorbeeld.

Datzelfde London is overigens een slecht voorbeeld als het gaat om de kwaliteit van DAB ontvangst. Men propt daar zoveel zender met een veel te lage bandbreedte op een uitzendfrequentie dat het uitgezonden signaal zelfs slechter is dan het huidige analoge FM.

Voor platenbazen hoef je denk ik niet zo bang te zijn dat deze uitzendingen in zeer goede kwaliteit echt zullen tegenhouden. Platenbazen hebben steeds meer de neiging om het product CD als bijzaak te gaan zien en zich meer een meer te gaan storten op de gecombineerde CD/DVD en op de gehele DVD. Juist goede kwaliteit van uitgezonden artiesten van een platenbaas kan de verkoop van deze laatste twee genoemde producten stimuleren.

Satwatcher

---------------------------------------

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen