Ga naar inhoud

Schotel bevestiging aan mast

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Schotelmontage vraag.

Graag wat info over de montage aan een steigerpijp van 48 mm.

Wie kan mij vertellen hoe hoog je een schotel van 100 – 110 cm. Met Moteck rotor

boven de bovenste beugel kunt monteren.

Mijn hoogste beugel kan op 55cm. van de schuur-nokhoogte gemonteerd worden. Zie bijlage.

De pijp zelf is 6m. lang en kan verder met 3 afstand-mast-beugels (25 cm.) vast gezet worden.

Kan dus omhoog geschoven worden als het moet.

De hoogte van de schuur is ruim 4,5m.

De bovenste 2 beugels komen aan zware balken van hout, hoger kan niet want daar zitten geen balken achter.

Het onderste deel is van (enkel) steen en de nok is van hout, waar je tegenaan kijkt zijn planken.

Het dak is verder van golfplaten en de schuur is 11 x 4,5 m.

De houten nok constructie ca. 2m. hoog, ligt dus op de staande muur

Ruwweg steekt er 1.5m pijp boven het dak uit.

Ik kan hier niet tuien.

Het liefst wil ik de pijp nog een dikke meter verlengen, met een dunnere pijp van 34 mm om daar mijn Fullband Altra Scanner antenne aan te monteren, die al jaren ongebruikt in de kast ligt.

Op zichzelf weegt die antenne niets, maar er zitten van die lange sprieten aan, die niet voor de schotel moeten komen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Het is natuurlijk zonde als je met al dat werk klaar bent en de pijp buigt krom bij een storm.

Ben je mooi voor jan joker bezig.

(een lantaarnpaal of zo is beter, maar die heb ik nu net niet, steigerpijp wel)

Graag reacties.

Fred.

Geplaatst:

Een steigerpijp is bijzonder sterk... Maar waarom zou je de schotel hoog hangen?? Qua montage zou ik hem tussen 2 beugels inhangen. Bij storm heeft hij dan geen last van het doorbuigen/trillen van de mast. Qua ontvangst maakt de hoogte totaal niets uit, gezien de afstand van de sateliet..... Op 36000 km maakt 1 of 2 meter echt niet uit.

Belangrijk is dat je voldoende draaibereik hebt naar Oost en West!! en dat er geen obstakels in de buurt staan, want je vrij zicht nodig naar je satelieten.

Zet hem in ieder geval niet hoger dan strikt noodzakelijk is

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Die konstruktie is een slechte optie , tenzij je een wat dikkere paal neemt

Ik zou de schotel op een aparte paal zetten .

Die Altra antenne kon nog wel eens wat wind vangen en omdat ie helemaal bovenaan zit , werkt dat als een aardige krachtarm waardoor je schotel meebeweegt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Schotel kan niet lager, dit is de westkant.

Hij moet dus over de schuur eenkijken, vandaar, oost zit geheel naar da achterkant van het plaatje en dan nog iets naar links om precies te zijn.

Ik had wel bedacht om voor de antenne er een mast bij te zetten, maar mooi is anders, want er komt op een andere plek ook een schotel, vandaar liever bovenop de 1m. schotel.

Het is ook maar een idee, want ik heb wél een kleiner mastje (43mm) voor de scanner antenne, maar die is een stuk korter en kan niet op de grond staan.

Is wel het mooiste natuurlijk want dij pijpje zijn toch wel gewichtig.

Maar hoe het is is het, de schotel zelf moet ruim boven de nok uitsteken om goed vrij naar de andere kant te kunnen draaien.

En hebben jullie er ervaring mee dat het niet goed gaat boven elkaar, dat was eigenlijk de vraag?

Je hebt ook nog met vergunningen te maken, boven de 5 m. is het vrij, daarboven moet je het aanvragen.

Raar eigenlijk, blijkbaar mag je hem wel op je (platte) dak zetten met een tegelvoetje, met alle risico's van dien.

Aan de andere kant van de schuur, staat wel vrij, maar dan heb ik geen zicht op de Astra's, door bebouwing van de buren, hoog huis.

Ik heb het plaatje aangepast, dan zou je het zo krijgen.

Fred.

Geplaatst:

Burgkop,

heb hier mijn 1.20m schotel op een steigerpijp van zo´n 5m en echt geen last

van fluiten of trillen van die pijp. Wel staat de schotel met de rotor bij

storm wat te klapperen maar daar doe je niets aan.

Als ik jou was liet ik die mast met de Astra in de steigerpijp lopen.

Vast zetten met 3 of 4 bouten en klaar is Burgkop. Bouten wel kruislings plaatsen

zodat de binnenste pijp niet kan gaan schuiven.

Avensis

Geplaatst:

Neem aan dat je de schotelpijp bedoeld.

Dat laat ik natuurlijk niet los hangen, komt onderaan ook een beugel.

Ik heb nog genoeg van dat spul liggen.

Normaal gebruik je 2 beugels, waarvan 1, een driepoot.

Ik gebruik dus 3 beugels.

Hebben jullie die beugels eigenlijk ook wel eens goed bekeken?

Meestal heeft die onderste poot bijna dezelfde afstand als als de rest.

Maw hij komt maar amper een cm of 10 onder de horizontale bevestiging.

Hierdoor krijg je een hefboomwerking op de 2 vertikale (keilbouten)

Ik maak dan ook zelf de 3e poot een stuk langer waardoor hij zo'n 30cm. lager komt.

Dan heb je een goede steun.

Eenvoudig gezegd: Eigenlijk kun je beter een 3e poot gebruiken van een 30cm. beugel voor een 25cm beugel en een 40 cm poot voor de 30 cm. beugel, enz.

Maar misschien heeft alleen mijn leverancier deze rare modellen, dat weet ik niet, let ik eigenlijk niet zo op.

Fred.

Geplaatst:

Avensis,

Die 5 meter is wel mooi, (welke dikte?) maar het gaat erom hoeveel lengte je hebt boven de bovenste beugel, als daar tenminste de schotel boven zit.

Als de pijp aan de uiteinde gebeugeld is, is het handiger om er in het midden ook nog een te zetten want dat wiebeld toch wel mee.

Neem aan dat je de mast met de ALTRA bedoeld.

Ja die past er niet in natuurlijk en die andere is te dunwandig.

Het kleine mastje heeft zo'n dunner topje, heb ik er eens ingelast.

Eerder had ik 13m aan steigerpijp op elkaar staan en daarop een 5m Antron zwiepantenne voor 27 mc, maar gebruikte ik meestal voor de scanner, werkte prima.

Op 2 plekken getuid met staaldraad.

Was linke soep om het omhoog te krijgen zonder breken.

Fred.

Geplaatst:

Kun je die schotel niet aan de zuidkant plaatsen of heb je dan weer last van de huizen van de buren?Hoeveel meter staat het huis van de buren van de schotel af en hoe hoog is dat huis eigenlijk?

Geplaatst:
Citaat:
Neem aan dat je de schotelpijp bedoeld.
Dat laat ik natuurlijk niet los hangen, komt onderaan ook een beugel.
Ik heb nog genoeg van dat spul liggen.
Normaal gebruik je 2 beugels, waarvan 1, een driepoot.
Ik gebruik dus 3 beugels.
Hebben jullie die beugels eigenlijk ook wel eens goed bekeken?
Meestal heeft die onderste poot bijna dezelfde afstand als als de rest.
Maw hij komt maar amper een cm of 10 onder de horizontale bevestiging.
Hierdoor krijg je een hefboomwerking op de 2 vertikale (keilbouten)
Ik maak dan ook zelf de 3e poot een stuk langer waardoor hij zo'n 30cm. lager komt.
Dan heb je een goede steun.
Eenvoudig gezegd: Eigenlijk kun je beter een 3e poot gebruiken van een 30cm. beugel voor een 25cm beugel en een 40 cm poot voor de 30 cm. beugel, enz.
Maar misschien heeft alleen mijn leverancier deze rare modellen, dat weet ik niet, let ik eigenlijk niet zo op.

Fred.

hoi fred, wat beugels betrefd, ik begrijp wat je bedoeld
met lengte van beugelschoor. is bij sommige uitvoeringen i.d. aan de korte kant. het plaatsen van genoemde driepoot beugel, die kun je het beste zo vastschroeven (met schoor aan bovenkant) voorkom je ook je bedoelde hefboom werking.en maakt qa sterkte geen verschil. maar op die mannier voorkom je dat regenwater, dat langs je mast naar beneden loopt, via de schoor van driepoot beugel langs de meur gaat lopen. en na verloop van tijd 'n donkere of roestsreep op de muur achter laat. water drupt dan rechtstreeks vanaf mast naar beneden.

groetjes Wiel.

Triax 110 invacom twin lnb motec sg2100 Humax 5400
L & H 80 alps twin lnb Nokia 9500.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

Nee, aan de zuidkant kan niet.

Mijn schuur staat op de erfgrens met de rechterkant.

Daar staat een kleinere schuur van de buurman.

Ik kan niet op de andere kopse kant, want dan zit ik te dicht bij buurmans huis, 3 verdiepngen.

Waar hij nu staat op de tekening is voor deze schotel de enige optie, gekeken met een 30 graden kartonnetje.

Omdat je boven de 5 meter uitkomt, (denk 5,5m.) heb ik officieel wel vergunning nodig.

De Altra pijp zou dan op 7,5m.hoogte komen.

Antenne zelf is totaal 2m. denk ik, maar de onderste radialen komet uiteraard daaronder.

Fred.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen