Ga naar inhoud

draaibaar afstellen help!!!

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

ik heb een 90 cm schotel met een topfield tf3000cipro

en ook nog een actuator en polarmount en de motor stuur ik met een appart kastje aan, wie kan mijn aub vertellen hoe ik dit gedoe goed afgesteld krijg, ik kan wel een heleboel satelieten krijgen maar niet optimaal signaal dus hoe kan ik de polarmount en de schotel afstellen zodat ie de clarkbelt juist volgt.

ik woon in lobith bij de duitse grens in de buurt.

J. van Wessel

Geplaatst:

volgens mij is die boerenmanier eerder voor een disecq motor dan voor een polarmount.

ik ben ook nog opzoek naar een how-to, want ga binnenkort mijn channelmaster monteren..

DM 7020, gem 4.60, astra1,2,3 & 13° op Big Visiosat. TVV + CD abbo. Soon Visiosat 1.20M draaibaar!

TVV Full, Telesat Full, CD-NL Settopbox,..

Geplaatst:

Diseqc motortje of polar mount maakt niet al teveel uit. In beide gevallen heb je met exact dezelfde variabelen te maken. Het zal zeker zo zijn dat de elevatie en inclinatie op een andere manier moeten worden ingesteld maar meer verschil is er niet.

Bij de meeste polarmounts stel je de elevatie in door middel van een lange bout die de schotel vertikaal laat scharnieren te opzichte van de paal. De inclinatie zit in 9 van de 10 gevallen bovenop de polarmount en is niet een scharnierpunt tussen de schotel en de paal, maar meer een extra hoekinstelling bovenop de elevatieinstelling.

De waarden die je aan moet houden zijn afhankelijk welke bij de polarmount zijn gebruikt. De inclinatie wordt nog wel eens in afwijkende waarden aangegeven.

Misschien een ietsje meer experimenteren dus.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

als men weet waar voor de hoeken zijn is het niet moeilijk om met wat voor ijzer spul de "belt" te "tracken"

ware zuiden= lijn loodrecht op evenaar op gegeven als ooster of wester lengte graad ( van woonplaats)

declinatiehoek= hoek die men van uit woonplaats moet maken om een evenwijdige lijn te krijgen met evenaar.

uit te reken door noorderbreedte/zuiderbreedte graad van 90 graden af te halen

inclinatiehoek= hoek tussen ware bol en de aarde

daar de aarde niet perfect rond is geeft deze hoek een correctie op afhankelijk van plaats hoek tussen 0 en 1 graad. nederland +/- 0.7 graden

dus declinatiehoek= 90 - noorderbreedtegraad - inclinatiehoek

elevatiehoek= hoek tussen een oneindig verre ster en een satelliet rond de aarde. hier speelt de diameter van de aarde dus een rol daar de sat heel dicht bij de aarde staat en de diameter dus niet te verwaarlozen is.

offsethoek= de hoek die een offsetschotel heeft ten opzichte een prime focus. een offset schotel is eigenlijk een deel van een prime focus schotel (meestal rond 22 graden)

ga eens naar een boeken uitleen centrum in jouw buurt zoek boek over communicatie sat's

het is echt niet moeilijk te begrijpen en als je weet hoe het in elkaar steekt, zit men niet zo te "kloten" met het afstellen.

snap je eindelijk waarover ze het in de handleiding hebben.

persoonlijk vindt ik dat ze even het verhaal van aarde en sat's kort en met plaatjes in de handleiding kunnen zetten

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen