Ga naar inhoud

E-tech router en MSN willen niet samenwerken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@All,

ik heb hier een E-tech adsl modem/router staan. Het is zo dat ik wel gewoon normaal kan surfen enz. Maar MSN wil voor geen meter. Disconnecties, berichten die maar half of niet aankomen enz. Ik heb al wat op het net gevonden hierover maar wijzer word ik niet.

Wie kan mij een eenvoudig uit te leggen antwoord geven.

mvg

Olav

Geplaatst:

Als het om versie 734 van je e-tech gaat kan ik helpen.

Firmware moet trouwens 4.1.0.21 zijn.

Geplaatst:

@BEVERS,

Firmware Version: CX82xxx_4.1.0.9.

Het is wel zo dat er via de router ook nog 2 pc aan elkaar hangen. Dus ik wil niet graag in de netwerk instellingen enz gaan klooien en dus wil ik gewoon dat het netwerk in takt blijft.

mvg

Olav

Geplaatst:

Olav12,

Je moet in de configuratie nat enablen en dan het ip van je pc waar je msn gebruikt (download) inzetten.

Geplaatst:

@Bevers,

zover gaat mijn kennis nog. Ik weet ook dat er in die router een ingebouwde "firewall"zit. Blijft deze dan op die poort functioneren en blijft tevens het netwerk wat er ook op werkt in takt.

mvg

Olav

Geplaatst:

BEVERS,

Als hij kan internetten, dan staat NAT dus aan. Anders werkt dat niet. Ik vermoed dat je DMZ bedoel. Hiermee kan je inderdaad MSN problemen oplossen, maar........... kijk hiermee uit! Je 'hangt' je pc zo direct aan het internet! Absoluut niet doen als je geen goede firewall gebruik op je PC!!! Anders ben je zeker 10 x gehacked binnen 10 minuten!!

Flappie

Geplaatst:
Citaat:
BEVERS,

Als hij kan internetten, dan staat NAT dus aan. Anders werkt dat niet. Ik vermoed dat je DMZ bedoel. Hiermee kan je inderdaad MSN problemen oplossen, maar........... kijk hiermee uit! Je 'hangt' je pc zo direct aan het internet! Absoluut niet doen als je geen goede firewall gebruik op je PC!!! Anders ben je zeker 10 x gehacked binnen 10 minuten!!

Flappie

Kijk dat bedoel ik dus dat moet ik dus niet hebben.

Ik ga er namelijk vanuit dat de firewall in de router gewoon zijn werk doet en er dus geen softwarematige firewall nodig is.

Dit alles is dus wel bij mij op de zaak. Thuis zit het ff anders in elkaar

mvg
Olav
Geplaatst:

Je NAT protocol moet aan staan.

Je volgende stap is het door routen van poorten naar een specefieke PC.

Dat kan je doen in virtual server settings (firmware afhankelijk).

Je hebt 3 invul velden "Protocols" - "Port Range" - "Redirect IP"

MSN heeft helaas veel poorten nodig als je alle diensten wilt gebruiken.

Vul b.v. bij protocols - TCP

port range - 6891~6900

redirect IP - Ip uitgegeven door je router

(b.v.192.168.10.1

Zo moet je alle onderstaande poorten invullen.

MSN Messenger

(Watch Out! Opens a wide port range!)

NOTE: Shut off any personal firewall programs such as BlackIce, ZoneAlarm, etc.

Ports 6891-6900 enable File send,

Port 6901 is for voice communications

Allows Voice, PC to Phone, Messages, and Full File transfer capabilities.

Thnx to Brad King & Bill Finch Jr.

IN TCP 6891 - 6900

IN TCP 1863

IN UDP 1863

IN UDP 5190

IN UDP 6901

IN TCP 6901

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

@Morgothzz,

zo komen we al een eind verder. Het enige wat ik wil gebruiken van dat spul is berichten typen en file transfer.

Nog een vraagje als ik poorten ga open zetten dan is de beveiliging toch weg of zie ik dat nu verkeerd???

Bij het IP adres ingeven dan draait het dus om het interne IP adres neem ik aan.

mvg

Olav

Geplaatst:

Citaat:
als ik poorten ga open zetten dan is de beveiliging toch weg of zie ik dat nu verkeerd???

Dat klopt, op die poort hebben andere mensen toegang en dat moet ook want je wilt tenslotten kontakt met andere MSN gebruikers. (chat-file transfer)

Het is niet zo dat meteen iedereen via die poort op jou computer kan komen, er moet dan wel eerst acceptatie software opstaan (remote administrators of erger een trojan horse).

Als je weet dat op de IANA lijst meer dan 65000 poorten staan waarvan een groot deel is uitgegeven aan bedrijven (die staan dus ook open) begrijp je wel dat een home-pc geen/weinig waarde heeft voor een serieuze hack poging (alleen door script-kiddies).

Citaat:
Bij het IP adres ingeven dan draait het dus om het interne IP adres neem ik aan

Correcte bingo

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

Het is geen home pc het is de pc op de zaak.

Ok. Dus zover zijn. Zoals bekend hangen er aan die 2 pc aan. Die 2 pc's vormen een heel klein netwerkje. Als ik die poort losgooi is het dan zo dat het netwerk ook betreedbaar is.

mvg

Olav

Geplaatst:

@Morgothzz :

Msn heeft toch helemaal geen virtual server nodig?? tis toch een applicatie die van binnen je netwerk draait en constant een verbinding naar buiten heeft? Ik heb op mijn router geen enkele poort voor MSN geredirect en kan op elke pc die aan mijn router hangt alles doen wat ik maar wil (bestanden versturen / ontvangen etc) en heb nooit geen disconnects...

Dat zou ook betekenen dat je maar op 1 pc msn zou kunnen draaien als je met een virtual server zou moeten werken want je kunt logischerwijs maar naar 1 ip redirecten .

Ik kan me wel voorstellen dat er een uitgaande firewall ofzo inzit en dat je daar de poorten van moet openzetten of iets dergelijks.

Maar mischien zie ik iets over het hoofd hoor,maar hoef hier in iedergeval geen enkele inkomende poort open te gooien en te redirecten. (low budget sweex router)

Geplaatst:

Citaat:
Msn heeft toch helemaal geen virtual server nodig

Dat klopt, het is ook een ongelukkig gekozen term van e-tech.

Citaat:
tis toch een applicatie die van binnen je netwerk draait en constant een verbinding naar buiten heeft

Klopt maar ook naar binnen. Als iemand met je wilt chatten moet hij dus data naar je pc kunnen sturen dus die poort staat op luisteren.

Datzelfde geldt voor je file transfer.

Citaat:
aan mijn router hangt alles doen wat ik maar wil (bestanden versturen / ontvangen etc) en heb nooit geen disconnects...

Wellicht heeft jou router geen interne firewall en heeft het geen NAT of het staat niet aan.

Andere mogenlijkheid is dat omdat MSN en ICQ populair zijn geworden de poorten al open staan in je firmware.

Citaat:
Dat zou ook betekenen dat je maar op 1 pc msn zou kunnen draaien als je met een virtual server zou moeten werken want je kunt logischerwijs maar naar 1 ip redirecten .

Dat is niet helemaal waar omdat je ook poorten kan routen. Ik draai met meerdere pc's en op allemaal draait miranda (combi MSN/ICQ) door poorten te routen kunnen ze allemaal bestanden ontvangen en verzenden op hun eigen UIN. Ondanks dat ze allemaal aan dezelfde externe IP adres hangen.

Citaat:
Ik kan me wel voorstellen dat er een uitgaande firewall ofzo inzit en dat je daar de poorten van moet openzetten of iets dergelijks.

Ik weet wat je bedoeld maar je schrijft dat het internet beschermt moet worden tegen jou (jij hebt tenslotte een uitgaande firewall) De ingaande data moet je toestemming geven in je firewall instelling.

Ik ken de sweex niet, het kan zijn dat je werkt zonder firewall maar het kan ook zijn dat de populaire instellingen (denk daarbij ook aan on-line gamen met de meest populaire spellen) al ingesteld zijn.

Regards

'Life Is A Joke'

Geplaatst:

@All,

schiet mij maar ff af. Kan iemand mij ff een samenvatting geven wat ik nu exact moet doen.

Nog 1 ding hoe is het nu met beveiliging van het spul gesteld. Trouwens stel dat ik MSN afsluit is het dan zo dat de "opengesteld" poort ook mee is afgesloten.

mvg

Olav

Geplaatst:

olav12,

Ik heb alles nog eens doorgelezen. In je vraag staat dat je wel kan MSNen e.d. Alleen heb je last van veel disconnects. Mijn conclusie is dan, dat alles wel goed ingesteld staat want anders kom je er helemaal niet doorheen. Een router/firewall laat je wel of niet door.

Ik heb hier geen enkele port forwarded. Alleen NAT staat aan. Dit is voldoende voor heen en weer typen en filetransport en werkt ook prima. Dit was wel na een update van de firmware. Mogelijk kan dit verbetering geven. (ik heb hier een sitecom dus geen E-tech. Weet dus niet zeker of dit je zal helpen)

Wat ook kan is een instabiele ADSL verbinding aan jouw kant of aan de andere kant. Heb je verder geen problemen met de ADSL verbinding? Heeft de tegenpartij soms problemen? Ook zijn er regelmatig problemen met de MSN servers. Dit alles kan je klachten geven.

Flappie

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen