Ga naar inhoud

Bepalen op welke satelliet je uitgericht staat?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik ben mijn draaibare schotel aan het uitrichten. En ik kan wat vinden. Het signaal is zo sterk dat mijn (nieuwe) satfinder compleet uitslaat, ook in de minst gevoelige stand. Mijn vraag is nu, hoe weet ik waar ik op uitgericht sta.

Ik gebruik het Hydra 1.08.2 image. Het image zegt dat deze kanalen kan vinden op de Sirius satelliet, maar ook op de astra 19e satelliet. Dit terwijl als ik op Thor scan niets kan vinden. Hoe weet ik welke satelliet ik te pakken heb?

Ik ben al al flink zitten zoeken op Lyngsat, maar daar kan ik het nog niet vinden.

Geplaatst:

Aan de hand van de stand van je compas zal je heel aardig kunnen inschatten op welke satelliet je schotel staat. Zit je rond het magnetische zuiden dan zou je Amos 1, 2 op 4 west wel eens te pakken kunnen hebben.

Dit even afhankelijk van de grootte van je schotel natuurlijk.

Gewoon kijken naar je compas en even tellen. Je locatie weet je, dus de compasafwijking ook.

Dan is het een kwestie van proberen en aanhouden totdat je weet op welke sat je schotel staat.

een tip, als je de gevoeligheid van je satfindertje niet verder terug kan draaien en het wijzertje blijft hardnekig in de rechterhoek staan dan je satfindertje aan de ontvangerzijde monteren. Doordat je er dan een aantal meters coax meer tussen de LNB en het satfindertje zitten wil het vaak wel.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:
Citaat:
Aan de hand van de stand van je compas zal je heel aardig kunnen inschatten op welke satelliet je schotel staat. Zit je rond het magnetische zuiden dan zou je Amos 1, 2 op 4 west wel eens te pakken kunnen hebben.
Dit even afhankelijk van de grootte van je schotel natuurlijk.

Gewoon kijken naar je compas en even tellen. Je locatie weet je, dus de compasafwijking ook.

Dan is het een kwestie van proberen en aanhouden totdat je weet op welke sat je schotel staat.

een tip, als je de gevoeligheid van je satfindertje niet verder terug kan draaien en het wijzertje blijft hardnekig in de rechterhoek staan dan je satfindertje aan de ontvangerzijde monteren. Doordat je er dan een aantal meters coax meer tussen de LNB en het satfindertje zitten wil het vaak wel.

succes,
Peter.

Ik volg tot dusver inderdaad jouw handleiding. Met een kompas kom je aardig in de richting. Maar het is volgens mij toch vrij ruw. Ik bedoel ik hou mijn kompas boven de schotel en ik schat ongeveer of de schotel in lijn met het wijzertje van het kompas staat. Dit kun je dus nooit erg nauwkeurig doen, al weet ik dat het ook weer niet superprecies komt.

Hoe kom ik erachter via welke satelliet een bepaald kanaal uitgezonden wordt. Via Lyngsat?
Geplaatst:

Denk eraa dat je kompas in de buurt van metaal

miswijzingen geeft, alsook onder invloed van aardmagnetisme onstaat enige miswijzing.

Blijf in ieder geval een paar meter van je schotel vandaan als je het kompas gebruikt!

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Geplaatst:

Open in een settingeditor (bv Human voor de Humax) een willekeurige draaibare zenderlijst die van oost tot west gaat en je zult de kanalen met freq zien.

Als je op de Sirius wilt uitrichten,zet de ontvanger dan op een fta zender,deze hebben over het algemeen ook een logo in beeld zodat je kunt zien of je de goeie zender te pakken hebt.

succes!

compu's leuke dingen,had ik er maar meer verstand van.

Geplaatst:

Dat laatste is inderdaad een hele goede tip. Ik zie dat je een Dreambox gebruikt, dus gewoon even een zenderlijst erin van 45 oost tot 45 west. Dan heb je alles wel zo'n beetje te pakken.

Er is trouwens ook een simpelere manier met de Dreambox.

-Dreamknop (hoofdmenu)

-setup

-service searching

-satellite configuration (instellen op many satellites via Diseqc rotor)

-Apply (groene knop)

-Automatic transponder scan

-kies hier een sateliet die in de buurt van het magnetische zuidel ligt

Komt er een kruisje in het hokje voor LOCK en SYNC dan heb je zeer waarschijnlijk de satelliet gevonden waar je schotel op staat. Je kan dan nog even een scan uitvoeren.

Er zin meerdere manieren in dit geval. Gewoon doorgaan, de aanhouder wint.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Ik ben gaan scannen op de receiver, de kanalen die ik terug kreeg kwamen toen alleen op de Eurobird voor. Dus stond ik blijkbaar op eurobird uitgericht. Krijg je ervan als je probeert uit te richten met een goedkoop magneetje van de kermis :+

Geplaatst:
Citaat:
Dat laatste is inderdaad een hele goede tip. Ik zie dat je een Dreambox gebruikt, dus gewoon even een zenderlijst erin van 45 oost tot 45 west. Dan heb je alles wel zo'n beetje te pakken.

Er is trouwens ook een simpelere manier met de Dreambox.
-Dreamknop (hoofdmenu)
-setup
-service searching
-satellite configuration (instellen op many satellites via Diseqc rotor)
-Apply (groene knop)
-Automatic transponder scan
-kies hier een sateliet die in de buurt van het magnetische zuidel ligt

Komt er een kruisje in het hokje voor LOCK en SYNC dan heb je zeer waarschijnlijk de satelliet gevonden waar je schotel op staat. Je kan dan nog even een scan uitvoeren.

Er zin meerdere manieren in dit geval. Gewoon doorgaan, de aanhouder wint.

succes,
Peter.

Sjerom had een andere methode, ook met een zenderlijst. Vandaar dat ik toen straks reeds een zenderlijst ingeprogrameerd had. Ik wou dan inderdaad (morgen) het kanaal Sirusus Channel proberen.

Die methode die je nu noemt, dan moet ik dus wel mijn rotor aansluiten?

Oh ja, over mijn satfinder die helemaal uitslaat. Je zei dat dit vaker voorkomt en dat je de satfinder dus tussen de ontvanger en de kabel naar de LNB moet aansluiten. Dit zou kunnen, maar dan kan ik de schotel niet meer alleen uitrichten. Zijn er nog andere (eenvoudige) manieren waarop je de gevoeligheid van de satfinder kunt verminderen? Dan zou ik namelijk op het dak kunnen blijven. Het stelschroefje aan de achterzijde misschien?
Geplaatst:

Nee, laat je motor nog maar even op het nulpunt staan. Dus nog niet aansluiten. Je zal immers eerst de hoogste satelliet in de polaire baan moeten vinden. Dat je eerst een ander vind maakt in dit geval niet uit.

Er zijn zoals ik al schreef meerdere methodes, met een voorgeprogrammeerde zenderlijst werkt prima, met het laten herkennen van transponder / symbolrate (dan lockt de ontvanger) werkt ook.

Als je nu eenmaal weet op welke satelliet je schotel staat dan weet je dus ook of je verder naar links, of naar rechts moet.

succes,

Peter.

Geplaatst:

Ik probeer de methode met een automatic transponder scan. Dan krijg ik inderdaad een vinkje bij lock en sync bij de sirius. Ga ik echter scannen op de astra 19.2 dan krijg ik ook een vinkje bij lock en sync. Deze satellieten liggen volgens mij toch zo ver uit elkaar dat dit niet zou moeten kunnen? (Mijn schotel is 78cm)

Geplaatst:

Je ontvanger gebruikt een database met frequenties en bijbehorende symbolrates.

Als je schotel dus op een onbekende satelliet staat moet deze frequentie en symbolrate dus overeenkomen met de waardes die in deze database staan. Dan pas kan je ontvanger een "lock" geven op het signaal. Klopt de symbolrate niet dan krijg je geen lock, en geen synchronisatie (sync).

Nu kan het natuurlijk heel goed zijn dat een bepaalde transponder op satelliet A dezelfde frequentie, dezelfde polarisatie, en dezelfde symbolrate gebruikt als op satelliet B. Dat zal echter vaak maar voor 1 of 2 transponders opgaan, en niet voor allemaal.

Krijg je dus een lock en een sync dan kan je ook even een andere frequentie proberen. Krijg je op diverse frequenties een lock en een sync dan kan je er dus gevoegelijk van uitgaan dat je de juiste satelliet hebt geselecteerd.

Vervolgens kan je een scan uitvoeren en kijken of je inderdaad de satelliet hebt gevonden die jij hebt geselecteerd. Dat is vrij simpel te doen door te kijken of een bepaald bekend kanaal te vinden is in de gescande lijst. Die frequenties en lijsten kan je vinden op www.lyngsat.com of www.satcodx.com

succes,

Peter.

Geplaatst:

fec en symbolrate

27500 3/4

bij beide satelieten eenzelde waarde

daardoor zal ie een lock geven , maar dat wil niet zeggen dat je de andere sateliet ontvangt

dus ff zender cheqe

krijn

Geplaatst:

Ik zou Thor niet gebruiken om uit te richten, niet alle transponders zijn even sterk. Sirius is in elk geval goed.

Ook eerst een settinglijst was bij mij geen succes, ik heb alle settinglijsten verwijderd, freq en symbol rate opgezocht van een transponder die alleen op Sirius voorkomt, dan de schotel draaien tot je een lock krijgt. Vervolgens transponder scan en je weet of je goed staat.

Als je usuals hebt is het vanaf hier makkelijk plaats invullen en je bent klaar.

Als je dit niet hebt (net als ik) moet je dus de satelieten handmatig zoeken, en bovenstaande per sateliet uitvoeren en deze telkens opslaan.

Met eerst een settinglijst invoeren en hiermee gaan zoeken kreeg ik het niet voor elkaar.

DM8000, DM500HD Loewe Xelos, Samsung LED, WD My Book T55 4x Alps Quad

Geplaatst:

(quote)

Oh ja, over mijn satfinder die helemaal uitslaat. Je zei dat dit vaker voorkomt en dat je de satfinder dus tussen de ontvanger en de kabel naar de LNB moet aansluiten. Dit zou kunnen, maar dan kan ik de schotel niet meer alleen uitrichten. Zijn er nog andere (eenvoudige) manieren waarop je de gevoeligheid van de satfinder kunt verminderen? Dan zou ik namelijk op het dak kunnen blijven. Het stelschroefje aan de achterzijde misschien?

(unquote)

Ik weet niet welk satfindertje je hebt, maar ik heb er 2, 1 digitaal en 1 analoog, dus met een gewone wijzer. Het digitale doet het veel beter. De [color:"red"] ook de grootgrutter is commercieel!! [/color] heeft die dingen af en toe.

JW

Geplaatst:

Als het goed is, heb je, misschien onder een plakkertje, een gaatje zitten waardoor je het ingangssignaal via een regelaar kunt dimmen.

Zelf heb ik een van de eerste Satfinders, heeft hetzelfde probleem, later zijn sommige signalen zo sterk geworden zodat bij het helemaal terug draaien van beide (pot)meters de wijzer nog geheel uit slaat.

Ben ik mee naar electronica winkel gegaan voor advies.

Het beste bleek om de oude instelmeter te verwijderen (3 poot waar er 2 van gebruikt worden) maar de print kon er niet uit, vandaar dat ik de oude pootjes zo hoog mogelijk liet staan, daar een draadje op gesoldeerd naar een zwaardere instelpotmetertje (500K)

Aan de zijkant een klein gaatje geboord op de goede hoogte en daar tegen de de instelpotmeter met een dot lijm vast gezet.

Nu kon alles nog net dicht (gelijk dat irritante piepertje doorgeknipt) en kan ik bij harde signalen even de instelling veranderen.

De meter komt nu niet helemaal naar 0, maar naar 4, maar dat maakt niet uit, doe ik net dat de 4, de nul is. dan kun je toch nog goed het sterkste signaal uitrichten.

Ik heb nog een nood schotel staan dus moet hem straks gebruiken voor 2 schotels.

Misschien heb je hier iets aan.

en zit er geen gaatje, maak hem dan open, als het kan, en zoek aan de kant waar de LNB op wordt aangesloten, daar zou een regelaar moeten zitten.

Als die nog niet op minimaal staat, kun je dat eerst proberen.

Uiteraard er aan werken zonder spanning erop.

Groeten,

Fred.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen