Ga naar inhoud

Problemen met partitionering bij installeren FC2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gisteravond bezig geweest om FC2 te installeren. Dit is niet gelukt!

Na de automatische herkenning van beeldscherm en muis kwam ik bij het onderdeel Partitionering.

Het systeem gaf de melding (vrij vertaald) :

"Partition Table inconsistent met BIOS. Gebruik van LBA wordt aanbevolen. Mogelijke problemen verwacht [wel oplosbaar] bij het gebruik van sommige Bootloaders. Doorgaan is wel mogelijk"

Daarna gekozen voor handmatige Partitionering. Ik krijg dan wel een overzicht van mijn partities, maar blijf vast zitten in dit scherm. Muis beweegt nog wel, maar kan niks meer aanklikken (en Linux is zo stabiel ... )

Extra info : Ik wil FC2 installeren naast Suse, Windows 2000 en Windows98. Systeem heeft 2 harde schijven, elk met 3 fysieke partities. Vrije ruimte op schijf 1 = 1,5GB (begint onder de 1024 Cylinders), schijf 2 = 8GB (begint voorbij 1024 Cylinders). Partitionering uitgevooerd onder Windows2000 met PartitionMagic 8. Ik gebruik SystemCommander voor MultiBoot.

Hoe krijg ik FC2 geinstalleerd?

Humax irci5400z,h.2.08, Hot emu 0.9m schotel+rotor

Geplaatst:

Heel vaak (zeg maar bijna altijd) blijkt partition magic dit soort inconsistentie problemen te veroorzaken.

Op het nedlinux forum is dit probleem ook vaak aangehaald en beantwoord met (vrij vertaald) : gooi PM in de prullenbak.

Die 1024 cylinders is een probleem van oude computers, niet meer die vandaag de dag. Daar kon de bios maar toch cylinder 1024 aansturen om een os te starten.

Anders zou ik willen zeggen, begin eens met een lege harde schijf indien mogelijk, en partitioneer deze met ©fdisk van linux.

En LBA is een optie die je o.a. in je bios evt. kunt kiezen, en bij een linux install van redhat kun je dit vaak ook aangeven.

Verder heeft linux zijn eigen multiboot progjes. LILO ( de vroegere versie ) en vandaag de dag veel gebruikt : GRUB.

Geplaatst:

Installeren op een lege harde schijf is denk ik de laatste optie.

Ik heb inderdaad Partition Magic gebruikt.

Is er een beter alternatief om mijn partitionering aan te passen/corrigeren?

Bij voorkeur onder Windows, evt onder Suse-Linux (daar zit een LVM manager bij, maar ik weet nog niet precies hoe dit werkt). Ik heb ook nog een Knoppix-CD liggen (versie 3.x). Kan ik daar iets mee?

Geplaatst:
Citaat:

Is er een beter alternatief om mijn partitionering aan te passen/corrigeren?
Bij voorkeur onder Windows, evt onder Suse-Linux (daar zit een LVM manager bij, maar ik weet nog niet precies hoe dit werkt). Ik heb ook nog een Knoppix-CD liggen (versie 3.x). Kan ik daar iets mee?

Beginnen op een lege schijf met Windows installeren. Alleen de partitie voor windows aanmaken, eventuele data partities nog niet aanmaken. Dan Linux installeren ( in de verschillende smaken indien nodig ) en alle noodzakelijke partities aanmaken met de linux partitie manager...

LVM moet je maar niet gaan gebruiken, aangezien dat een vrij complex systeem kan worden waar Windows niets van snapt.... Het kan dan helemaal fout gaan, aangezien Windows nog wel eens wil denken voor je, en daardoor de data gaat overschrijven.....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Bedankt voor het antwoord.

Maar ik zat meer te denken aan het volgende : Een programma als QtParted of Terrabyte laten kijken naar de bestaande partities, en evt.herstellen (ik hoop maar dat dat kan).

Maar goed, vanavond ga ik weer verder met mijn installatie. Heb intussen ook al het een en ander gelezen op het NedLinux Forum

Geplaatst:

Help, het gaat niet goed!

Met partitioner van Suse een extra partitie aangemaakt op 1e harde schijf. Daarna bleek dat alle harde schijven weg waren ????!!!! Harde schijven in andere PC geschroefd en opstarten vanaf live-knoppix-Cd. Met QtParted nieuw aangemaakte partitie weer verwijderd. Boel terug geschroefd in originele PC. Na wat aanklooien(master - slave,hoe zat het ook al weer) worden de harde schijven weer herkend door de Bios. Met Knoppix zijn alle partities op beide schijven zichtbaar.

Maar systeem wil niet meer booten (MBR weg?). Ik gebruik SystemCommander als MultiBootsysteem.

Hoe krijg ik de boel weer aan de praat? (Multi-Boot Windows 98, Win 2000 en Linux?, zie eerdere posting in deze thread).

Fdisk /mbr schijnt te kunnen helpen. Of gewoon FC2 installeren met Grub, en dan komt alles weer goed?

Na al deze problemen vraag ik liever eerst een professional ...

Geplaatst:

Als je normaliter je bootscherm ervoor kreeg en nu niet, dan zal je systemcommander even opnieuw moeten installeren.

Of met de knoppix cd even grub installeren, maar als je hierin nieuw bent, dan is het van belang om even te weten hoe grub.conf ingesteld dient te wordne.

In jou geval zou ik het eerst proberen met die ene waarmee je vertrouwd bent.

Geplaatst:

Daar zit het probleem nou juist. SystemCommander heb ik gedraaid onder Win2000. Maar als ik een Bootflop gebruik dan zie ik geen enkele harde schijf, alleen een paar partities die niet te booten zijn. Hoe dit kan snap ik niet. Met Knoppix kan ik wel de harde schijven zien, maar dan boot ie van CD natuurlijk.

Hoe krijg ik de MBR van de Harde schijf aangepast? En bij voorkeur nog zo, dat al mijn partities weer bootable zijn.

Geplaatst:

Ik had altijd met de multibooter van partition magic, dat de te booten partities (bijv. die van windows 98, dit is een fat32), dat deze omgetoverd was naar een hidden fat 32 partitie.

Misschien dat het lukt met de boot flop, de multiboot eerst weer te verwijderen, en dan opnieuw te installeren.

Anders kun je altijd nog met fdisk van linux, de hexcodes aanpassen, zodat je weer de juiste partitiecodes tevoorschijn kan toveren.

Als leidraad uit fdisk :

win95 fat 32 partitie met LBA = code 0x0C

dezelfde maar dan hidden = 0x1C

HPFS/NTFS = 0x07

Hidden NTFS = 0x17

Kijk hier eerst maar eens naar.

Zodra deze partitiecodes weer goed staan, dan zou je zonder problemen weer die systemcommander erop moeten kunnen gooien

Geplaatst:

Hiervoor moet je'Testdisk' gebruiken(kan je terug vinden op de knoppix cd-rom)...testdisk zoekt naar gewiste en beschadigde partities !

Mocht iets de partitietabel hebben beschadigd, dan kan testdisk verdwenen ext2-en ext3-, ReiserFS-, swap-,

UFS-, Netware-, FAT- en NTFS-partities eventueel nog herstellen.

Het programma pakt dit stapsgewijs aan:

na de keuze van de te analyseren harde schijf wordt de actuele partitietabel weergegeven.

Hierna doorzoekt het programma de harde schijf naar mogelijke startsectors van partities en toont een nieuwe

partitietabel inclusief de gevonden herstelbare partities.

Die kun je dan bewerken en naar de harde schijf schrijven

het is aan te raden eerst de documentatie in /usr/share/doc/testdisk te raadplegen.

Ook gpart probeert beschadigde of vernielde partitietabellen te herstellen: gpart -v -l /tmp/gpart /dev/hda onderzoekt de eerste IDE-schijf en schrijft de resultaten naar het bestand /tmp/gpart

Een handleiding hoe 'testdisk' werkt kan je hier vinden:

http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

• 1 maand later...
Geplaatst:

Het is een tijd stil geweest van mijn kant, maar intussen heb ik de boel weer aan de praat, zoals het was.

Samengevat heb ik het volgende gedaan.

- Ruimte gemaakt op de tweede harde schijf, en hier met QtParted (opstarten vanaf Knoppix-CD) een nieuwe primaire FAT32 partitie gemaakt - partitie minimaal net zo groot als bestaande F-schijf met Win2000 OS (F-schijf = logische partie).

- Met PartImage (zie Google) de "F-partitie" gekopieerd naar nieuwe partitie

- Op deze Primaire partitie Win2000 opnieuw ge-installeerd.

- SystemCommander opnieuw ge-installeerd

- Nieuwe Win2000 wordt nu wel herkend

- Toen kwam ik er achter dat System-Commander Win2000 opstart via de Boot.ini op C:\ ( C:\ = 1e windows-partitie op de 1e harde schijf.)

- In de Boot.ini van Win2000 kun je aangeven vanaf welke partitie je wilt starten. Hierbij tellen ALLE partities (ook niet-Windows partities).

- Vervolgens Boot.ini zo aangepast dat er weer wordt verwezen naar mijn oorspronkelijke Win2000 op F

Een ingewikkeld verhaal, maar het is mij gelukt om alles weer in de oude staat terug te krijgen. Volgens de Recovery-CD van Win2000 had ik alles opnieuw moeten formatteren/installeren.

Deze informatie wilde ik graag met jullie delen. De volgende uitdaging nu is het installeren van FC, waar alles mee is begonnen. Ik zal laten weten of dit is gelukt.

Geplaatst:

je kan toch gewoon met system commander een ext3 part maken en formatteren?

nix extra voor nodig hoor

john

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen