Ga naar inhoud

Hoe ontdek je kabelbreuk (coax)?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb afgelopen weekend een draaibare opstelling neergezet, maar ik krijg het niet goed uitgericht. Op de DM500 krijg ik SNR-waarde nooit hoger dan ~45%, en de AGC-waarde varieert van 20% tot 75%, maar uiteraard geen lock. Op het scherm blijft de boodschap "even geduld a.u.b. terwijl schotel draair naar..." hangen, ook al is de schotel klaar met draaien.

De motor (SG-2100A) draait goed, dus de spannign/voeding komt goed door. Kan het dan toch zijn dat de kabel (door een knik o.i.d.) een breuk heeft, ondanks dat de motor goed draait? Is dat (simpel) te testen? Ik zal de F-connectoren ook even nogmaals nalopen.

Mijn opstelling:

- DM500 (met PLi image)

- SG-2100A (elevatiehoek ~37 graden -> latitude ~52 graden)

- Triax 88 cm (elevatiehoek ~22 graden)

Ook andere ideeën zijn uiteraard welkom.

Geplaatst:

Een onderbreking in een coaxkabel is gemakkelijk te controleren met een Ohm-meter (en liefst nog met een "beepertje"): verbind de massa en de kern aan één kant en meet op de kern en de mantel aan de andere kant of de aldus gevormde "lus" stroom doorgeeft (een voltmeter met beepertje laat je toe het te horen).

Gerdy

Geplaatst:

Logisch en simpel redeneren en uitsluiten van defecte onderdelen van de installatie.

-Je motor draait.

Dus: je motor krijgt spanning.

Conclusie: Je motor is in orde, de kabel tot aan de motor is in orde.

-Je krijgt geen signaal.

Wat kan daarvan de oorzaak zijn.

of: kabel verkkerd aangesloten op de motor (LNB en ontvangerzijde omgewisseld)

of: kabel tussen motor en LNB niet in orde

of: LNB niet in orde

of: schotel staat gewoon niet goed uitgericht.

Hoe te onderzoeken welk onderdeel defect is ?

-zet je motor op 0 graden (Sirius)

-zet de ontvanger uit

-neem de coax die van de ontvanger naar de motor loopt aan de motorzijde los.

-sluit de coax zonder tussenkomst van de motor aan op de LNB.

-zet de ontvanger wederom aan.

Krijg je het nu wel voor elkaar signaal op Sirius te krijgen dan is de LNB in orde. Blijft over het coaxkabeltje tussen de motor en de LNB.

Krijg je het nu nog niet voor elkaar dan is de LNB defect.

Kan natuurlijk ook nog zijn dat je tuner van je ontvanger defect is.

Gebruik wel een signaalsterktemeter zoals een satfindertje bijvoorbeeld. Zonder zo'n ding is het gewoon erg lastig werken, of je moet het gewoon gewend zijn (ik kan het niet zonder).

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Wat het ook nog kan zijn is dat binnen in de motor de F connector die naar de LNB gaat is losgekomen.. Zijn al meer mensen geweest met dat probleem....

Wil je dat testen, dan moet je je kabel die naar de LNB toegaat loshalen, en dan meten of je op de uitgang van je motor 13 of 18 V hebt staan.. Zo niet, dan kan je wel eens last hebben van dit probleem....

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Even een satfindertje tussen de motor en de LNB hangen. Gaat het lampje branden dan komt de spanning aan bij de LNB en is er dus geen los contactje in de motor. Gaat het lampje niet branden dan kan dat inderdaad de oorzaak zijn.

succes,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Ik heb inmiddels het volgende gedaan. De satfinder geplaatst op de volgende 2 punten:

1) schotel -> satfinder -> ontvanger (uitgericht en signaal is goed op de sirius)

2) schotel -> motor -> satfinder -> ontvanger (eveneens signaal)

Kan ik daarmee concluderen dat de kabel in orde is?

Ik heb alleen nog steeds geen beeld. SNR blijft op 45% en als ik een zender kies, blijft de boodschap "ogenblijk geduld aub, rotor draait nu naar...".

De gevoeligheid van de satfinder staat ongeveer halverwge en daarmee piept die nog behoorlijk. Is het signaal daarmee voldoende?

Is er dan toch iets mis met de ontvanger of kan het nog aan iets anders liggen?

Geplaatst:

De gevoeligheid van de satfinder kan je regelen met het knopje, dat zegrt dus weinig. Je kan een satfindertje alleen gebruiken om je schotel maximaal af te stellen op een satelliet, nix meer en nix minder.

Met je installatie is dus niets mis, je hebt zeer waarschijnlijk de verkeerde satelliet te pakken. Dat je geen signaal op je ontvanger krijgt komt waarschijnlijk doordat je "kijkt" op een transponder die op de door jou gevonden satelliet gewoon niet bestaat.

Wat je dus zal moeten gaan doen is vaststellen op welke satelliet je schotel staat uitgericht. Er zijn diverse topics in het schotelpark te vinden over hoe je dat kan doen. Er zijn gewoon meerdere manieren. Degene die jou het beste lijkt kan je proberen.

Ik heb ooit dit verhaaltje geschreven. Als je de aanwijzingen volgt kan het bijna niet mis.

succes,

Peter.

Geplaatst:

Ik ken dat verhaal wat je geschreven had, ik heb mijn werkwijze grotendeels daarop afgestemd, goed verhaal.

Ik had geprobeerd om een automatische transponderscan uit te laten voeren, maar het vindt niks, ondanks dat de satfinder aangeeft dat er wel een signaal is. Nu is het wel zo dat ik al een settingslijst heb ingeladen. Ik had gelezen dat het (soms) beter om zonder settingslijst te scannen, klopt dat?

En hoelang duurt zo'n scan normaal (ongeveer)?

Geplaatst:

Het maakt in principe niet uit of je een panklare settingslijst in je ontvanger hebt staan en dat je alsnog een scan uitvoert. Het gaat erom dat je de satelliet weet te vinden waarop je schotel staat. Hoe je dat doet doet toch niet ter zake ?

Ik zou toch eens proberen een andere satelliet te vinden. Gewoon met de motor in de nulstand, en handmatig de paal een slinger geven.

Wat ook nog zou kunnen is dat je de instellingen van je LNB niet goed zijn. Controleer deze eens.

groeten,

Peter.

Geplaatst:

Wat bedoel je precies met "de instellingen van de LNB"? Ik heb een InvaCOM single 0,3 db LNB. Wat zou ik daarop moeten instellen of controleren?

Geplaatst:

Als je deze in je ontvanger als "universeel" hebt ingesteld zal het wel goed zijn. Zo niet dan zal je de volgende zaken moeten controleren.

-LO (local oscillatorfreqentie) laag (moet zijn 9.75)

-LO hoog (moet zijn 10.6)

-22Khz aan

-14 / 18 volt aan

Een van bovenstaande niet juist = geen goede werking.

succes,

Peter.

Geplaatst:

Je geeft aan goed uitgericht te hebben op Sirius.

Heb je als je de motor niet laat draaien, dus op 0 graden laat staan, wel ontvangst op Sirius dan?

Weet je zeker dat je de goto functie gebruikt en dat je de juiste coordinaten hebt opgegeven.

Als ik alles zo lees heb ik de indruk dat je iets in de instellingen niet goed hebt staan of de schotel op de verkeerde sat hebt uitgericht (dus niet Sirius)

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen