Gast Geplaatst: 9 oktober 2004 Geplaatst: 9 oktober 2004 ik ben dus bezig met het afregelen van mijn eigen verbouwde ss-99 ( draaibaar) merkloze schotel, dit alles dus zonder merktekens meer van frabrikant hier onder een paar vragen maar eerst even wat meet gevens van mijn humax f1ci oja met tikker gp700 om sg-99 te draaien tikken , sat , signaal level, signaal qauliteit 724,turksat42oost--57...50 707,hellas39oost---40...60 643,asta28oost-----76...100 590astra 19oost----49...90tot100 553 hotbrid13oost--52...40tot50 503 sirius5 oost --68...80tot90 454 amos 4west-----53...70 404 altan??(12,5w)-35 ..20 388 telestar-------45...60 369 intelsat-------37...30 346 nss7-----------53...50 298 hispasat(30w)--41...60 vragen : hoe zit dat nauw eigenlijk met die level en q ?? oost is de level soms hoger dan de q west is de level soms lager dan de q is de level de juiste getal voor sterkte sat zender of is het een combi van level en qualiteit, het gaat hier om het afstellen ?? 404 altantic brid is een vreemde uitslag, wat denken jullie ?? staat schotel niet goed op deze sat,eerst dacht ik van wel maar ik heb toch nog hispasat30w en turksat 42 oost. als clark belt geheel verkeerd was had ik of turksat niet of hispasat niet of sirius niet.natuurlijk kan zowel het ware zuiden,elev van motor niet goed zijn maar zoveel naast zit ik niet denk ik ?? kortom soms vreemde waarde wat ik ook niet snap is sg-99 tikker midden =500 astra= 15.6 graden*5.48==86 tikken(586)nu 590 dat kan een graden mis atlanticbird= 16.1 graden*5.48=88 tikken(412) nu best 401 das 2 graden mis klopt 5.48 volgens frabrikant wel ?? maar dan toch zit alantic 1 graden mis ik neem astra, anlantic bird omdat deze in vliss(3.6oost) dezelfde elev hebben dus zou het ook dezelfde tikken uit het ware zuiden moeten zijn toch ??
Gast Geplaatst: 10 oktober 2004 Geplaatst: 10 oktober 2004 weinig meningen hier ?? dit 5.48 tikken per graad kloppen niet erg zit meer naar de 6
Albert_H Geplaatst: 10 oktober 2004 Geplaatst: 10 oktober 2004 Hallo Jacoboot. Met draaibare actuator systemen en aansturingen daarvan heb ik geen ervaring, dus daarop heb ik geen commentaar. Over de level en quality aanduidingen kan ik wel het een en ander zeggen. De level indicatie geeft aan hoeveel signaal de LNB ontvangt, en deze moet normaal boven de 50% liggen. De quality geeft de kwaliteit van dit signaal aan na demodulatie van het ontvangen signaal, deze ligt normaal tussen de 80 en 100%. De ontvanger demoduleerd het ontvangen signaal en produceerd daaruit een bitstream die de digitale informatie bevat. Deze digitale informatie bestaat uit data blokken met daaraan toegevoegd controle blokken. Aan de hand van deze controle blokken kan de ontvanger vaststellen of er in de data fouten zitten. Als de ontvanger fouten ontdekt, kan hij, tot op zekere hoogte, de originele data terugrekenen. Hierdoor kan de ontvanger toch een goed beeld produceren ook al is er in het transport van de bitstream iets fout gegaan. De quality indicatie geeft aan hoeveel procent van de data goed is. Als dit meer dan 80% is geven de meeste ontvangers een prima beeld, komt het onder de 80% dan kan het beeld gaan haperen en blokken. Komt het onder de 60% geven veel ontvangers geen beeld meer. Vooral de level informatie verschilt nogal van de ene ontvanger naar de andere. De plaats van meting, voor of na de AGC, en de mate van AGC in de ontvanger hebben een grote invloed op deze indicatie. Ik stel zelfs vast dat DVB software voor mijn PCI DVB kaart van invloed is op deze waarde. Bij mij geeft DVBdream betere waarden dan progDVB b.v. Sommige ontvangers geven AGC waarden of SNR waarden weer, maar deze zijn nog meer ontvanger specifiek dan de level aanduiding. Als ik zo je lijstje bekijk dan loopt vooral de kwaliteit vanuit het midden naar beide kant weg. Het level blijft redelijk gelijk. Het level verschilt van stat tot sat, en kan zelfs van transponder tot transponder op één sat verschillen. Mijn ervaring met het afstellen van een schotel is dat de skew van de LNB, de draaiing om zijn as, om de antenne in de LNB goed op de polarisatie van het ontvangen signaal in te stellen, eerst de Quality beïnvloed en dan pas het level. Maar bij een draaibaar systeem wordt deze normaal alleen op de "nul" sat, voor ons dus meestal Sirius, afgesteld en kan voor de andere sats niet meer beïnvloed worden. Misschien dat meer ervaren schotel afstellers daar een mening over hebben. Succes. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Geplaatst: 11 oktober 2004 Geplaatst: 11 oktober 2004 kortom van de signaal level valt niet veel af te leiden. is mij ook al op gevallen, want ook al heb ik geen sat in de buurt dan geeft mijn ontvanger een signaal van 33% ??. ook al is de kabel los van de lnb blijft de level 33% de qualiteit gaat tenminste wel naar nul. nu zit er in mijn ontvanger ook een balkje bij manual scannen van een transporter//zender. deze reageert sneller en beter dan al die levels en qualiteit dingen bij elkaar alleen staan hier geen getallen bij alleen een balk
Gast Geplaatst: 11 oktober 2004 Geplaatst: 11 oktober 2004 vreemd blijft toch: hotbird 40 tot 50 qualitiet tussen 100 astra en 90 sirius. atlantic bird 12.5 west 20 q. tussen amos 70 en telestar 60 heel,heel voorzichtige conclusie mijn boog is te stijl ik zit onder sat na astra 28 oost en mijn boog zit te hoog bij sirius. (elevatie fout) verder denk ik ware zuiden is iets meer naar westen daar ik turksat wel heb en verder dan hispasat niet
Gast Geplaatst: 11 oktober 2004 Geplaatst: 11 oktober 2004 o ja die tikken van de sg99 is volgens mij geen 5.48 per graad maar 5.92 per graad. maar dat kan ik nog niet 100% zeggen daar ik nog niet de perfecte boog heb
Albert_H Geplaatst: 11 oktober 2004 Geplaatst: 11 oktober 2004 Het beste kun je kijken op welke manier je de kwaliteit van b.v. Hotbird beter kunt krijgen. Laat de schotel naar Hotbird draaien en kijk dan eerst of je met de elevatie het signaal beter krijgt, is dat zo dan weet je meteen of je te hoog of te laag in de boog zit. Als je het signaal beter krijgt door de azimuth aan te passen, dan is de positie van die sat in het de schotel besturing niet juist opgeslagen. Merk wel duidelijk de uitganspositie van de schotel. Als je dat op verschillende satellieten doet die minder signaal binnenbrengen moet je goed kunnen vaststellen hoe je moet corrigeren. Succes Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Geplaatst: 11 oktober 2004 Geplaatst: 11 oktober 2004 "Als je het signaal beter krijgt door de azimuth aan te passen, dan is de positie van die sat in het de schotel besturing niet juist opgeslagen" bovenstaande snap ik niet, als ik de azimuth verandert doe ik dat toch met de gehele motor en schotel dus rond paal draaien ?? dan zal de tikker toch altijd een andere stand geven ??. trouwens dit kan ook gebeuren met elev. corr. wie zegt dat dan de tikker zo optimal staat ??
Albert_H Geplaatst: 12 oktober 2004 Geplaatst: 12 oktober 2004 Ik ga ervan uit dat je schotel echt maximaal afgsteld is op Sirius. Als de schotel dan door de ontvanger naar een bepaalde sat gestuurd wordt, en je krijgt daar een beter signaal door de schotel iets verder of terug te draaien dan is de positie waarop de ontvanger denkt dat de sat staat dus niet optimaal, dat bedoel ik met die opmerking. Hoe je dat eventueel aan moet passen weet ik zo ook niet omdat ik de mogelijkheden van de ontvanger daaromtrend niet ken. Het ging mij erom een mogelijkheid aan te geven om uit te zoeken wat er mis is in het volgen van de Clarckbelt. Succes Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Gast Geplaatst: 12 oktober 2004 Geplaatst: 12 oktober 2004 heb na veel gereken en denken en zoeken alle sat's van 45 oost tot 45 west das voorlopig genoeg. het ware zuiden is nu echt het ware zuiden. de elevatie is nog niet perfect. ik zit waarschijnlijk onder alle sat's of boven siruis en onder turksat, panasat maar eerst alles weer meten en vastleggen. andere dag van 95% naar 100% uitrichten
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen