Gast Geplaatst: 10 oktober 2004 Geplaatst: 10 oktober 2004 Omroepen en mediabedrijven storten zich massaal op digitale kanalen. VPRO, MTV, RTL, Endemol, SBS en de Publieke Omroep komen allemaal met nieuwe initiatieven. MTV begint in januari met vier nieuwe zenders, de VPRO al in december. Met de lancering van deze digitale kanalen wil de televisie-industrie de omslag van analoge naar digitale tv versnellen. Via het analoge signaal zijn de extra zenders namelijk niet te krijgen. Ook de betere beeldkwaliteit van digitale tv wordt als verkoopargument gebruikt. Het kost de consument wel geld: de extra zenders zijn alleen te zien als de kijker een digitaal abonnement neemt en een decoder aanschaft. Een nieuwe tv is niet nodig. Wel komt hiermee de weg vrij voor betaalkanalen. RTL komt met Gouwe-ouwekanaal Dat Nederland uiteindelijk overgaat op digitale tv is zeker, zegt Erik Huizer van het NOB. 'Dat komt ook door de rest van de wereld. De Engelse overheid heeft al een harde datum gesteld: in 2010 moet iedereen digitaal zijn. Op een gegeven moment zullen er ook geen analoge televisies meer worden gemaakt.' RTL-directeur Fons van Westerloo: 'De hele industrie is gericht op de omschakeling naar digitale tv.' RTL werkt samen met Endemol aan GO Channel, een 'gouwe-ouwekanaal'. Van Westerloo onderhandelt nog met kabelbedrijven over de prijs die ze voor zijn kanaal moeten betalen. De VPRO komt met een documentairekanaal en een geschiedeniskanaal. Documentaires van andere omroepen zijn ook welkom, zegt VPRO-directeur Peter Schrurs. Over reclame wordt nog gediscussieerd. Het initiatief van de VPRO staat los van de plannen van de Publieke Omroep om vijf digitale kanalen te beginnen. TMF Pure, TMF NL, partyzender en Nick Junior MTV Networks (MTV, TMF) begint met drie muziekkanalen en een kinderkanaal. Op TMF Pure wordt 24 uur per dag urban muziek uitgezonden. TMF NL heeft Nederlands producten, maar niet alleen Anouk of Kane: MTV maakt op de Nederlandse zender voor het eerst ruimte voor clips van Frans Bauer en Marianne Weber. Verder komt MTV met een partyzender en met Nick Junior, een geweldloos 24-uurskanaal voor kinderen van 3 tot 7. De zenders zijn reclamevrij, al zijn er wel gesponsorde programma's te zien. Ongeveer 90 procent van Nederland kijkt nu tv via een analoog signaal. Digitale tv is te ontvangen via de kabel, de ether en de satelliet. De satelliet krijgt 80 duizend abonnees per jaar erbij. Internet is in ontwikkeling. Kabelbedrijven proberen de consument niet alleen met nieuwe zenders te verleiden, maar beginnen nu ook met prijzen te stunten. Casema komt op 1 januari met digitale tv als onderdeel van het normale kabelabonnement. Afgelopen week werd ook het relatief goedkope KPN TV gelanceerd: digitale tv via de ether. (Via de Volkskrant)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen