Ga naar inhoud

pc kapot..nieuw mobo en proc.welke?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

MSI (schreef ik al) komt vaak al beste per soort en type mobo uit de tests van pcpro en pcm

maar let wel: hoe men test is altijd belangrijk

soms neem je zo'n mobo en verkloot speed en stabiliteit met een of ander suf onderdeel wat je nog had liggen erin te stoppen.

chiao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

• Reacties 41
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Citaat:
Ze zullen allemaal wel warm worden, maar zit er geen verschil tussen de verschillende typen Pentium 4?
En welk merk kast/ voeding is het stilste?

Idd worden alle kasten intern warm. Goede koeling is dan ook belangrijk. Om toch even een antwoord te bedenken op jouw vragen: Intel P4 zijn allemaal hetzelfde In ieder geval de 3ghz uitvoering is 800mhz en 1 mb second level. Alleen de afkomst (welke fabriek) kan wel eens verschillen. Voor een dergelijke proc. heb je in ieder geval een 400W voeding nodig en tenminste een midi kast vanwege de koeling. Gebruik je meerdere HD's cd-rom enz, Radeon krt of GF dan adviseer ik om een of 2 extra ventilatoren in de kast te bouwen. Wees niet bang voor het geluid want vandaag de dag zijn er fluisterstille soorten te koop. Zorg er ook voor dat de luchtstroom intern voldoende koeling geeft aan je grafische kaart. (de oorzaak van jouw probleem is/was ws. koeling van de grafische chip).
MSI is idd een redelijk goed en stabiel mb. Persoonlijk ben ik meer een asus aanhanger vanwege de software ondersteuning voor het mb (BIOS enz).
Houd er wel rekening mee dat het geheugen wat je nu gebruikt misschien wel eens te licht voor je nieuwe systeem kan zijn (bv. pc2700 is niet goed). Ook de S-ATA kan weleens de bottlenek zijn voor de harde schijven, omdat je nu waarschijnlijk ATA 100 of 133 hd's hebt. Dat gaat dus niet passen. Ga niet klooien met convertors, da's vragen om ellende.

Koekje erbij ????

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog 2 hdd's die ik wil gebruiken. Een ATA/66 80G en een ATA/100 160Gb harddisk. Verder een reepje DDR geheugen 512 MB (2200 ofzo?), draait dat uberhaupt niet?

Verder heb ik een oude grafische kaart Radeon SDR uit 2001 maar ik speel geen spellen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de P4P800 of P4C800 sets? En hoe werkt Hyperthreading in de praktijk? Kan ik dan videobewerking op de achtergrond laten draaien en bij normale snelheid andere applicaties draaien?

Geplaatst:
Citaat:
Bedankt voor je reactie.

Ik heb nog 2 hdd's die ik wil gebruiken. Een ATA/66 80G en een ATA/100 160Gb harddisk. Verder een reepje DDR geheugen 512 MB (2200 ofzo?), draait dat uberhaupt niet?

Verder heb ik een oude grafische kaart Radeon SDR uit 2001 maar ik speel geen spellen.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de P4P800 of P4C800 sets? En hoe werkt Hyperthreading in de praktijk? Kan ik dan videobewerking op de achtergrond laten draaien en bij normale snelheid andere applicaties draaien?

Als mb kan ik persoonlijk aanbevelen de Asus P5GD1, i915P, 800 MHz, ATA-100, Dual Ch. DDR, Snd, USB2, GbLan, Sata/IDE Raid, PCI-E, ATX . Deze heeft zowel ATA 100 als SATA interface onboard. Het geheugen dat nu bij jou in gebruik is (pc2200 of zo, is NIET in een p4 bord te gebruiken. Minimaal pc3200.
DeDe Radeon sdr zal in een P4 systeem een zeer vertragende factor gaan spelen. Voor gewoon gebruik... net aan, maar voor wat geavanceerdere zaken beslist te weinig. Op tweakers enz. kun je vaak voor weinig geld een betere 2e hands vinden.
Hyperthreading is bij de P4 versies (Willamette en Northwoord) niet beschikbaar. Of het zit er niet in of het is afgezet. De opvolger (Prescott) zal wel hyperthreading aan boord hebben. Daarnaast moet het mb ook hyperthread ondersteunen.
Het voordeel van HT is dat je idd net als dual processor, je huidige proc opslitst in 2 (of meer) afzonderlijke proc''s. Video bewerking enerzijds (achtergrond) en andere applicaties (voorgrond) zullen dan beide op nagenoeg volle processorsnelheid behandeld worden. (theoretisch dan).
kijk voor de tests en dergelijke van de p4p800 en p4c800 hier

Khep hier trouwens nog een Dual P3 mb (slot 1) liggen met een p3 800 er op, die mag je wat mij betreft zo hebben, Procje er bij en je kan redelijk uit de voeten. Het is niet een van de snelste proc's meer maar voor de meeste toepassingen meer dan voldoende.
Ik kan hem eventueel voor je meenemen naar de sat-dag.

Koekje erbij ????

Geplaatst:

Bedankt voor je aanbod, maar ik toch liever nieuw en snel. Heb nu een Athlon XP 1800 dus wil er niet op achteruit gaan.

Wat is beter, socket 478 of 775? Snelheid maakt niet zoveel veel uit 2800Mhz of 3400Mhz is me om het even.

Geplaatst:
Citaat:
ik ben nooit gecharmeerd geweest van AMD.alleen als ik al naar de snelheid kijkt.en het kan natuurlijk een gevoel zijn maar ik vind de pentium toch een stuk stabieler.

Vreemd dat iedereen toch maar terug komt die pentium processors. Oke, over stabileit kan ik niet oordelen, omdat ikzelf weiger een pentium te gebruiken. Wat mij betreft is de prijs/prestatie verhouding t.o.v. van AMD wel heel erg scheef. Kijk eens in deze link wat processors zoal presteren tijdens een stevig robbetje Doom. De hele dure pentium processors vallen hier wel heeeeel erg tegen nietwaar? Bij toepassingen met 64 bit techn. zullen de verschillen nog vele malen groter worden.

Ik kan je vertellen dat ik vorige week voor het eerst een systeem met de 64 bit processor van AMD (AMD 64 2800+) heb opgebouwd en hiervan hevig onder de indruk ben.

@ Bigfoot

Dit is toch minstens het overwegen waard. Bovendien ben je dan klaar voor de toekomst die 64 bit gaat heten.

Doe eens een prijs vergelijk van de AMD Athlon 64 2800+ en een qua prestaties vergelijkbare pentium processor en oordeel zelf.

Succes met je keuze

Greetz Q

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Geplaatst:
Citaat:

Dit is toch minstens het overwegen waard. Bovendien ben je dan klaar voor de toekomst die 64 bit gaat heten.

Doe eens een prijs vergelijk van de AMD Athlon 64 2800+ en een qua prestaties vergelijkbare pentium processor en oordeel zelf.

Succes met je keuze

Greetz Q

Belangrijk voor mij is stabiliteit en niet teveel lawaai van de ventilatoren. En snehlheid ook, maar ik zal geen Doom ofzo spelen.

Welk mobo raad je aan dan voor een AMD? Liefst waar ik mijn harddisk en evt. geheugen in kan steken?
Geplaatst:

Ingeval; een 64 bit AMD zou ik gaan voor de: MSI K8T800 NEO FSR, K8T800, 800 MHz, ATA-133, DDR400, Snd, USB2, Sata-Raid, Gblan, ATX

Kun je in ieder geval de HD's zonder problemen aansluiten.

Je kunt het geugen wel gebruiken maar dan werkt het negatief op de sneldheid. pc2100 ofzow is "maar" 266 mhz terwijl het bord en de rest van de periferie lekker op 400 (ddr pc 3200 geheugen) en 800 (proc) zijn werk probeert te doen.

Koekje erbij ????

Geplaatst:

Na vele jaren Intel ben ik al een jaar of 2 gebruiker van AMD. Tot nog toe met de gebruikte mb, mem, pro's weinig tot geen problemen in stabiliteit ondervonden. Ook de snelheid bij het grafische werk (pinacle videobewerking) is tip-top in orde. Benchmarks P4 en AMD64 zijn bij tomshardware terug te vinden. Als je daar een beetje ingelezen bent, denk ik dat de keus voor jou niet zo moeilijk meer is.

Koekje erbij ????

Geplaatst:
Citaat:
Ingeval; een 64 bit AMD zou ik gaan voor de: MSI K8T800 NEO FSR, K8T800, 800 MHz, ATA-133, DDR400, Snd, USB2, Sata-Raid, Gblan, ATX
Kun je in ieder geval de HD's zonder problemen aansluiten.
Je kunt het geugen wel gebruiken maar dan werkt het negatief op de sneldheid. pc2100 ofzow is "maar" 266 mhz terwijl het bord en de rest van de periferie lekker op 400 (ddr pc 3200 geheugen) en 800 (proc) zijn werk probeert te doen.

Gaat de CPU dan ook langzamer lopen?
Geplaatst:

Citaat:
Gaat de CPU dan ook langzamer lopen?

Natuurlijk niet, alleen de snelheid waarmee de data aangeleverd wordt loopt omlaag. Zie het als een 8 baans snelweg die plots overgaat in een 3 baans. Dan krijg je dus files. Zolang de verkeersdrukte niet hoog is (weinig data via mem) valt het nog mee, echter als de spits van start gaat (renderen video e.d.) krijg je dus langzaamrijdend verkeer.

Resume: de proc blijft op volle snelheid draaien maar staat 80% van de tijd te wachten op aanlevering van data.

Koekje erbij ????

Geplaatst:

heb maar eens de 64 bit s XPee CDee van Bill Gates aangevraagd om die processor eens wat te doen te geven...

zelf testen is lijkt me informatiever dan elke site / of / papieren vergelijking... mbt tot snelheid en stabiliteit..

(benchmarks zeggen zowiezo geen drol... als je geen enkel van die programma's hebt, maar andere gebruikt.)

chiao

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

Ik ben bij een winkel hier in Hilversum geweest en die hebben de volgende offerte gemaakt:

Inwin kast 300 Watt

MSI PT880 Neo LSR 800FSB

P4 -E 3.0 Ghz

Nexus CPU cooler 18Db

Prijs Euro 434,-

Daar zouden dan mijn ATA schijven en DDR 2100 gehugen in kunnen

Wat denken jullie ervan?

Deze mobo heeft een VIA chipset, is Intel niet stabieler?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen