Ga naar inhoud

Deftecte computer, cpu of moederbord kapot???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb hier een computer die het niet meer doet... lampje gaat aan als je power knop indrukt, maar verder gebeurt er niets. Ook geen output op het scherm.

Vraag is nu of dit de cpu of het moederbord is.. Zou ik in ieder geval beeld moeten krijgen als het alleen de cpu was, of piepjes moeten horen? kweetniet.gif

Geplaatst:

Als het de CPU is komt er van piepjes niks meer.

Als je nog piepjes krijgt is het meestal de videokaart of het geheugen.

Gaat de cpu fan nog wel lopen? Zo ja, dan zit er nog wel wat leven in je moederboard.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Geplaatst:

Ik hoor niks, en ik zie niks... Hoe komt ik er nou achter wat het probleem is? Alleen het voedingslampje gaat branden.

Dus met kapotte cpu krijg ik geen beeld? Bij die oude 486's enzo was dat altijd wel zo toch?

Het gaat hier trouwens om een P4.

Iemand een idee? De cpu ventilator gaat nog wel draaien, en de uitknop reageert ook wel bij lang indrukken

Geplaatst:

kun je de volledige voeding eens wisselen?

met een andere pc bijvoorbeeld...

had zo'n zelfde geval op bureau onlangs, voeding gewisseld hoppa, draaien

cheers

uh toevoeging.. zo snel gaat je p4 of andere cpu niet stuk..

Nothing Compares 2U

Jimmy Scott

Geplaatst:

alles uitbouwen en je moederbord alleen voorzien van een geheugenmodule, pro6or en een videokaart (en uiteraard de voeding), geen IDE of FDD apparatuur aansluiten, es kijken wat er dan gebeurd (wellicht sluiting).

merDe

deze ruimte is te huur
Geplaatst:

Ik zou alle kaarten, harde schijven,cdroms,floppie-drives etc ontkoppelen. Dan de videokaart en geheugen testen in een andere pc zodat je zeker weet dat niet 1 van 2 dingen kapot zijn. Daarna de batterij op je mobo eruit halen en er weer instoppen (of met jumpertje cmos setting resetten) , alle kabeltjes (powerled etc) eraf halen behalve de power-on en speaker , de geteste videokaart en geheugen terugzetten en dan eens de stroom er weer op zetten, eventueel andere voeding is ook geen slecht idee.

Check ook of het moederbord niet toevallig ergens kortsluiting maakt met de massa van de kast, het wil wel eens voorkomen dat men van die koperen busjes gebruikt op de achterkant die te groot zijn en daardoor kortsluiting kunnen maken.

Dus mobo eruit halen en op een stuk karton leggen om dit uit te sluiten.

check ook of er niet toevallig de jumper van de cmos settings clearen niet verkeerd staat, als die namelijk op de verkeerde pennetjes staat (= leeg maken) en je zet hem niet terug dan blijft je bordje ook dood.

Suc6

/edit/

Ik bedenk me net nog: check ook eens de elco's op het moederbord of ze niet lekken, er zijn een heleboel borden verkocht met een verkeerde serie elco's (die bekende gestolen formule condensators..) Ik had het laatst op mijn eigen mobo, pc sloeg uit en was compleet dood, na grondige inspectie kwam ik erachter dat er minimaal 7 elco's lekten, na deze vervangen te hebben draaide ie weer als een klokje smile.gif

/edit/

Geplaatst:

Ik ben er al achter wat het probleem was.. Ik had namelijk laatst een keer het koelblok verwijdert omdat deze in de weg zat bij het demonteren van een harde schijf.

Bij het terugplaatsen was schijnbaar de bruine plastic beugel die de processor vasthoudt in de socket losgeschoten. Ff opnieuw vastgezet, en alles werkt weer... Iedereen verder toch bedankt he!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen