Ga naar inhoud


Twee mono lnb's richten op één satelliet


moonchild

Aanbevolen berichten


het handigste is inderdaad een dual-lnb, maar in principe kan het wel twee lnb's boven elkaar vertikaal dus , verlies weet ik niet zo maar zal in dezelfde buurt komen als dat ze op twee sat's staan b.v. hotbird astra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, gaat echt niet!

 

de toeters van monoblocks zijn dusdanig groot dat het effect hetzelfde is als wanneer je moedwillig de elevatie van de schotel 5 graden fout zet, geen beeld dus....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat hier over mono lnb's ik neem aan geen monoblocks?

 

Ik heb wel es getest door de LNB gewoon een eind boven de juiste plek te houden, kreeg nog steeds beeld met een triax 88cm schotel. Paar cm naar links of rechts en het beeld was weg.

 

Maar het hangt ook af van de schotel. Hoe slechter die is hoe meer kans dat dit lukt zou ik denken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

de hier genoemde "mono lnb's"worden normaal ook "single lnb's"

en de hier genoemde "dual lnb's"worden normaal ook "twin lnb's",

 

dit om spraak verwarring te voorkomen.

 

Citaat:
Maar boven elkaar zou moeten gaan.

dan zou naast elkaar ook moeten gaan, maar volgens mij gaat het beide niet,

je zit n.l. met de breedte van de lnb en dat geeft ± 3 graden afwijking.

 

VU+ Solo2 HD, XTrend ET 9200 , XTrend ET 4000, TF 7700hsci
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
dan zou naast elkaar ook moeten gaan, maar volgens mij gaat het beide niet,

je zit n.l. met de breedte van de lnb en dat geeft ± 3 graden afwijking.

 

Tenzij de vertikale openingshoek veel groter is dan de horizontale , en dat kan de ervaring van bigfoot verklaren .

Ik denk dat , wanneer je zo'n recht model lnb's neemt met zo'n spitse feedhoorn , dat je ze dan aardig dicht bij elkaar kan zetten.

Het zal ook nog verschil uitmaken , of je dit met een 60 cm schotel of een 90 cm exemplaar probeerd .

Uiteraard speelt de uitgezonden signaal-sterkte hierbij ook een grote rol .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met een beetje schuiven en klooien lukt het wel op Astra of Hotbird met een 1.00 m schotel.

Maar het is verre van ideaal.

Ook hoef je het niet te proberen op een andere satelliet die zijn te zwak.

Voor een paar centen heb je een lnb met twee uitgangen dus waarom zo moeilijk doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Met een beetje schuiven en klooien lukt het wel op Astra of Hotbird met een 1.00 m schotel.
Maar het is verre van ideaal.
Ook hoef je het niet te proberen op een andere satelliet die zijn te zwak.
Voor een paar centen heb je een lnb met twee uitgangen dus waarom zo moeilijk doen.

Bedankt voor de reacties! Enige uitleg bij het klooien van mijn kant is wel op zijn plaats.
Op dit moment heb ik een opstelling met diseqc-motor en technotrend ss1 (pci-card), de stroomvraag aan de satcard zit met mono-lnb en motor tegen de limiet aan. Deze week komt de tweede kaart binnen (technotrend budget) en ik wil hem het liefst eerst naast de bestaande opstelling proberen. Het uiteindelijke resultaat wordt een vaste opstelling voor astra/hotbird en een draaibare voor de rest. De beelden worden via twee videokaarten naar twee tv"s/monitoren gestuurd.

Daarnaast was ik benieuwd hoe groot het "focusgebied" van een schotel is.

Toch nog een vraag: zijn de twee gedeeltes van een dual/twin lnb volledig van elkaar gescheiden (stroomverbruik?).

VU+ Duo 4K SE BT met openpli 8.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vraag is waarom je niet een LNB koopt met 2 uitgangen.

Ben je van het geklungel af. Dat kost nauwelijks wat tegenwoordig.

Als je 2 LNB´s zou hebben met een flensaansluitng, kun je ze op een T-Orthomode koppelstuk zetten en aan de andere kant een feedhoorn.

De ene LNC ontvangt dan H en de andere V. Dat werd vroeger gedaan toen er nog geen universele LNC´s waren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...