Gast Geplaatst: 17 december 2004 Geplaatst: 17 december 2004 Een technisch vraagstukje: ik heb een C-band corotor die ik gebruik voor de ontvangst van linksom of rechtsom circulaire signalen. Normaal gesproken wordt zo'n corotor bestuurd met pulsen, en verder heeft hij een plus 5 Volt en een massa aansluiting. Helaas heeft mijn ontvanger géén pulsuitgang o.i.d. Ik moet mij voor de polarisatie behelpen met 13/18V of ik kan de 0/12V uitgang activeren bij één der polarisaties. Weet iemand of hier trucjes voor zijn? Misschien bestaan er apparaatjes die 13/18V of 0/12V omzetten naar iets wat een corotor kan laten omschakelen. (Er zit 90 graden verschil tussen linksom en rechtsom circulair........) Ik heb weliswaar ook een andere LNB die wél L/R kan omschakelen mbv 13/18V, maar deze geeft een slechter signaal dan de oude corotor opstelling. (Ook na veelvuldig afregelen........) Voorlopig behelp ik mij met een oude analoge Johanson ontvanger om de corotor te besturen..........
Gast Geplaatst: 17 december 2004 Geplaatst: 17 december 2004 truukjes voor die omzetting heb ik nog niet gehoord wel is een van de manieren om de corotor aan te sturen een oude ontvanger denk aan nokia en echostar lt8700 met een rs 232 kabel ertussen voor band omschakeling en h / v er moeten ook een paar nieuwe ontvangers zijn die de meeste mogelijkheden van beide ontvangers in zich hebben krijn
harry37 Geplaatst: 17 december 2004 Geplaatst: 17 december 2004 De corotor besturing is door een normale servomotor besturing. Daar zijn wel schakelingetjes op internet voor te vinden, maar een oude analoge ontvanger met mechanische polarizer aansturing is denk ik net zo makkelijk (afstandsbediening!). Het leuke zou zijn als je van het 14/18V signaal de omschakeling naar de pulsduur maakt. Lijkt me geen moeilijke schakeling voor een elektronicus, maar als je dat niet bent doe je daar weinig mee. PS: Overigens heeft jouw Echostar 7000 wel een servo-skew aansturing, of wil je de corotor per sé met je andere ontvanger besturen?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen