Ga naar inhoud

schotel groter maken

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

IK ben zeeeeeer benieuwd wat je er van maakt met aluminium van 1mm dik.Ik hoop dat je het zonder plooien een beetje strak krijgt aangebracht.Heel veel knutselplezier toegewenst van TerranoIII.

M.V.G.TerranoIII

Geplaatst:

Na veel knutselwerk heb ik vanavond in duisternis en regen de laatste hand gelegd aan de uitbreiding van mijn 180cm schotel naar 220cm.

Ik zal er nog wel het een en ander aan moeten bijwerken, maar voorlopig ben ik

tevreden over de resultaten.

Zoals het er nu naar uitziet zijn de signalen inderdaad sterker geworden.

'Net wel/net niet' transponders komen nu storingsvrij binnen, en ik heb zelfs

wat nieuwe transponders kunnen detecteren.

Even wat mechanische details: de uitbreiding bestaat uit een aluminium rand van

24cm rondom (is ongeveer 20cm schoteluitbreiding rondom).

De rand is opgebouwd uit 6 delen welke elk weer uit 3 stukken aluminium plaat van 1mm dikte bestaat.

Elk deel heeft 4 steunribben gemaakt van 15mm L-profiel in de juiste vorm gebogen, en voorzien van extra ondersteuning tegen doorbuigen.

De aluminiumplaten en profielen zijn met blindklinknagels aan elkaar gemaakt.

Ik heb alles zo berekend dat de brandpuntsafstand gelijk is gebleven.

Wat uiteraard wel is veranderd is de f/D welke van 0.4 naar 0.33 is gegaan.

Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van houten en kartonnen mallen die ervoor zorgden dat de 'produktie' van de losse onderdelen een stuk sneller en eenvoudiger verliep.

Ik denk wel dat ik de positie van de rand door het nodige buigwerk nog kan optimaliseren; maar dat is voor later als het beter weer is.

Wat het me precies gekost heeft weet ik niet precies, maar in elk geval stukken minder dan een nieuwe 240cm schotel.(ik schat rond de 50-75 euro)

't Was en is nog steeds in elk geval een leuk zelfbouwproject

Geplaatst:

Dick2,

Een foto zou natuurlijk leuk zijn dan kunnen we allemaal van je knutselwerk genieten.Als de F/D verhouding gewijzigd is,dan heb je toch ook de stangen van je lnb moeten verlengen neem ik aan?De parabool wordt bepaald door de verhouding focusafstand tot diameter.F=D2:16d.

Kan je ook aangeven hoeveel vermogenswinst je hebt verkregen door de aanpassing?

M.V.G.terranoIII

Geplaatst:

Wacht ook met spanning op de foto. @TerranoIII: We zullen zien, maar ik zou het zo oplossen: De stangen gewoon laten zitten op de oorspronkelijke schotel. Zo zit de LNB mooi stabiel en goed afgesteld. Het brandpunt zit tenslotte nog steeds op dezelfde plaats. Alleen de diameter van de schotel is groter geworden door de uitbreiding. Voor een optimaal resultaat heb je dus misschien wel een andere feedhorn nodig.

Groeten van de zolder.

Geplaatst:

het brandpunt zit inderdaad nog steeds op dezelfde plaats (theoretisch).

Het enige dat ik heb moeten veranderen is de positie van de zgn scalar ring.

De praktijk was een ietsie pietsie anders, ik moest nog wel wat spelen met de

optimale 'brandpuntsafstand' voor het beste resultaat.

Over de winst kan ik weinig zeggen, zou theoretisch ergens rond de 1.5dB kunnen zijn. Wat echter op z'n minst zo belangrijk is, is dat de schotel 'dieper' is geworden en daardoor wat minder ruis op pikt, hetgeen ook een gunstige bijdrage leverd.

Wat foto's betreft: ik zou ze graag plaatsen, maar aangezien ik geen digitale camera heb, wordt dit lastig.

Ik ben bezig om er ergens een te gaan lenen.......

Langs deze weg iedereen bedankt voor de tips en getoonde interesse.

Ook voor de 'mechanise/hardware' knutselaar is er voldoende te doen...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen