Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Hallo allemaal, Inmiddels weer wat wijzer geworden door de links en rechts verkregen tips. Ik heb al wel gemerkt dat met name de signaalkwaliteit van sommige transponders behoorlijk variëert op de NSS806, 40West. Ik ga de komende tijd eens geregeld wat metinkjes doen. Ik vermoed dat ik overdag ook last heb van zonneruis(?) gezien de lage zonnestand. Mogelijk dat er ook een wisselende hoeveelheid ruis vanaf het aardoppervlak een rol speelt. Mijn schotel staat overigens op de grond (onderkant schotel ca. 15cm boven maaiveld) en kijkt nét over een huis 30m verderop. Satelliet staat één à twee meter boeven de nok.......... Het lijkt er voorlopig dus niet op dat een LNB met een lager ruisgetal veel zal uithalen.... Wellicht dat faseruis uit de lnb een belangrijkere rol speelt. Ik ben benieuwd naar de ervaringen met C-band ontvangst van anderen. De C-band blijft een interessante band waar heel veel valt te experimenteren, en te leren.............
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 wat ook een vrij grote rol speelt is de hoeveelheid vocht in de lucht , in de vorm van mist en bewolking kennen we het allemaal , niet te vergeten regen. krijn
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Regen en water spelen voor c band geen enkele rol van betekenis. Zie grafiek in bijgaande link. De stippelijn geeft het extra verlies aan bij regen. http://www.geo-orbit.org/sizepgs/Noise.html#anchor1149220
adje Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 mijn ervaring is dat een lnb met een laag ruisgetal zeker wel uitmaakt ik had altijd 17 k chapparal maar omdat hij niet meer werkt heb ik er een 20 k opgezet en nu heb ik veel zenders die ik vroeger wel had niet meer ik ga snel weer op zoek naar een 17 k of lager groeten adje
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 @ stardust het is meet baar volgens de grafiek dus speelt het een rol . eigen ervaringen bijv.58west laag over de hemel verschil met bewolking zo'n krappe 10 procent met de skystar 2 water aan boomblaadjes geven een totaal dichte muur dus geen ontvangst , terwijl er net voor de bui wel ontvangst was (niet te vergelijken met vrij zicht) . conclusie water dan wel vocht speelt zeker een rol op de C-band krijn
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 7 graden K = 0.1 dB Het verschil tussen een 17K en een 20K is dus minder dan 0.05 dB. Ik denk dat andere factoren een grotere rol spelen. @ kryn63 Water kan onder sommige omstandig heden een rol spelen, op 58 west kan de lage satelliet stand die omstandigheid zijn. Een tijdje geleden waren er dusdanige zware buien met onweer dat mijn 1,2m ku schotel er mee op hield, de veel zwakkere c band zenders op de 806 gingen gewoon door, zonder merkbaar signaal verlies. Wat bij mij wel uitmaakt is de dag/nacht cyclus, s'avonds en s'nachts ontvang ik de zenders sterker.
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Ik heb recentelijk mijn C-band corotor met 30K LNC vervangen door een 17k LNBF, maar wat ik ook probeerde, het werd er absoluut niet beter van maar slechter..... dus wellicht zoals Stardust terecht opmerkt zegt het ruisgetal niet zo veel...... Ik denk zelf dat de faseruis uit de lnb een grotere invloed heeft op de signaalkwaliteit. De 30K lnc is een California Amp, de 17k is een Chapparal. die er wel 'goedkoop' uit ziet. Ook ik heb gemerkt dat signalen 's avonds en 's nachts beter zijn. Dit kan te maken hebben met de 'sky-temperature'. Ik ben eigenlijk wel benieuwd in hoeverre directe uitstraling van de aarde vlak voor de schotel een rol speelt....want in dat geval moet het mogelijk zijn de schotel wat af te gaan schermen hiervoor. Het zou ook betekenen dat wanneer de schotel bijvoorbeeld op een hoog gebouw aan de rand van het dak staat er minder last van deze ruis zou moeten zijn. (en dus betere signaalkwaliteit
Gast Geplaatst: 22 december 2004 Geplaatst: 22 december 2004 Koop een lnb met een PLL LO, die zijn duur, maar dan heb je ook wat. Stabiliteit 250Khz of beter (=lager)
Gast Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 zo'n PLL LO kan dan wel stabieler zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ie minder faseruis e.d. produceert. Ik heb overigens vandaan het 90 graden hoekstuk verwijderd en de LNB rechtstreeks op de polarotor aangesloten. Hoewel de signalen niet harder zijn geworden, is de ontvangstkwaliteit op met name de net op het randje transponders een procent of 5 verbeterd hierdoor.... De komende dagen ga ik verder knutselen op jacht naar die paar tienden van dB's die er nog uit te halen zijn.......
harry37 Geplaatst: 23 december 2004 Geplaatst: 23 december 2004 Voor mij ook nog steeds een vraag waarom iedereen zo aan die stabiele LNB's hecht. Volgens mij volgt elke ontvanger gewoon de satelliet als de LNB frequentie een beetje wegdrijft. Wat wel zo is dat als je een stabiele oscilator bouwt, dat ie dan waarschijnlijk ook een lage faseruis heeft. Want de frequentie is stabieler dus zal de fase ook stabieler zijn, en zal er dus minder geruis op zitten. Wat aan de Veronica LNB test opvalt, is dat de sharp LNB er goed uitkomt. Sharp maakt ook frontends van DVB ontvangers waarbij wordt vermeld dat het een gevoelig frontend is. Dat kan ook wel kloppen want ook in de DVB ontvanger wordt het signaal weer naar beneden gemengd alvorens het in de QSPK decoder gaat. Dus ook de DVB ontvanger gooit wat faseruis in het eten. Dus het verhaal van Stardust dat je de LNB altijd in combinatie met een ontvanger moet meten klopt dan daarmee. Norsat LNB's staan bekend om de goede faseruis eigenschappen. Het zijn behoorlijk kostbare LNB's en ik ben best wel benieuwd of die LNB's nou zoveel beter zijn dan standaard LNB's. Ik vermoed dat het toch niet zoveel uitmaakt als een paar decimeter meer schoteldiameter.
Gast Geplaatst: 25 december 2004 Geplaatst: 25 december 2004 Ik heb nu gedurende een aantal dagen de signaalsterktes en kwaliteits getallen van een flink aantal transponders op de 40West satelliet bijgehouden. Wat mij opvalt is dat de signaalsterkten vrijwel constant zijn. Het enige wat behoorlijk variëert is de signaalkwaliteit van de zwakkere transponders. Sommigen variëeren tussen de 40% (geen beeld) tot 60% over een aantal dagen bekeken. Mijn ontvanger houdt het bij minder dan 45% signaalkwaliteit voor gezien....
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen