gerrit B Geplaatst: 28 december 2004 Geplaatst: 28 december 2004 Ik weet niet wat voor methode jullie gebruiken, maar ik monteer bijna dagelijks telefoon en data verbindingen af en geloof mij de binnenste 2 aderparen wit/groen groen en wit/blauw blauw worden gebruikt voor telefoonverkeer de witblauw blauw (4 en 5) voor de A en B van gewone toestellen en de wit/groen groen (3 en 6) wordt gebruikt bij 4 draads toestellen of ISDN. Bij een data verbinding kun je de binnenste 2 aderparen rustig wegknippen, deze worden nl. alleen gebruikt als je in het zelfde stopkontakt een telefoonstekker steekt. Dus bij een 8 aderige data-aansluiting zijn steeds 4 adres voor jan met de korte achternaam afgemonteerd het enigste voordeel is dat, als je de indeling van een kantoor wijzigt, je van een data aansluiting dan simpel een telefoonaansluitig kunt maken door er een telefoonstekker in de stoppen en in de pachkast een verbinding te maken met de telefooncentrale. Ga maar eens na. Een MJ plugje van een telefoon is 2 of 4 draads, stop deze maar eens in een 8 polige RJ 45 stopkontakt je zult zien dat alleen de binnenste 2 of 4 aders gebruikt worden en de buitenste niet. Overigens maakt het niet uit hoe je e.e.a bedraad, als je het maar aan beide kanten hetzelfde doet en de aderparen bij elkaar houdt. Alleen moet je dan ook je patchsnoeren zelf maken en knutselen om het geheel aan de praat te krijgen. Dus waarom moeilijk doen en gewoon standaard houden kun je ook gewoon standaard (bijgeleverde) snoertjes gebruiken. Pak anders maar eens een origineel ISDN stopkontakt (8 polig) hier kun je maar 4 adres aan sluiten. gebruik je data kabel dan is 3 oranje 4 blauw 5 wit/blauw 6 wit oranje gebruikt je telefoonkabel dan is 3 oranje 4 rood 5 blauw 6 wit suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Gast Geplaatst: 28 december 2004 Geplaatst: 28 december 2004 Gezien jij het dagelijks op de verkeerde manier doet, zie bijlage. TIA en EIA normen zouden voor mensen die "het" dagelijks doen geen onbekende normen moeten zijn.
gerrit B Geplaatst: 28 december 2004 Geplaatst: 28 december 2004 zou je willen zeggen dat KPN dan alle aansluitingen verkeerd zou maken? Er zijn uiteraard meerdere wegen die naar Rome leiden, en ik denk dat we alle beide gelijk hebben, maar er zijn 2 standaard bekabelingsmethoden nl. de A en B methode waarbij de B methode in de praktijk de meest gebruikte is. Maar ook dat maakt weinig uit, als je aan beide zijden maar dezelfde methode gebruikt B methode 1 = wit/orange 2 = oranje 3 = wit/groen 4 = blauw 5 = wit/blauw 6 = groen 7 = wit/bruin 8 = bruin A methode 1 = wit/groen 2 = groen 3 = wit/oranje 4 = blauw 5 = wit/blauw 6 = oranje 7 = wit/bruin 8 = bruin Het enigste verschil is dat de aderparen wit/groen groen en wit/oranje oranje zijn opgedraaid, maar nog steeds gaat het standaard telefoonsignaal via 4 en 5 en als er isdn of een 4 draads toestel wordt gebruik ook via 3 en 6. Ik heb even een foto gemaakt een Nedap ISDN wcd welke je in de bijlage kunt vinden. En inderdaad werkt veel apparatuur op aderpaar 1/2 en 3/6 en dan werkt het ook. De bekabeling is immers universeel en het maakt voor een data signaal echt niets uit of ze nu door een groen, blauw of oranje draadje gaat alleen dan zit aderpaar wit/bruin bruin zo geheel voor spek en bonen in een kabel want deze worden op deze manier nooit gebruikt. Maak je gebruik van 8 aderige kabel dan zal het niet opvallen dat apparatuur van 1/2 en 3/6 of van 1/2 en 7/8 gebruikt maakt immers alle aders zijn er. Maak je gebruik van maar 4 aders dan weet je 1 ding zeker aders 1 en 2 zitten goed, werkt het niet dan kun je het aderpaar op 3/6 verplaatsen naar 7/8 De meest gebruikte kabel cat5 of cat5e is zo ontworpen dat er gegarandeerd 100MB overheen gestuurd kan worden binnen en bepaalde tijd en met een maximale kabellengte van 95m in de praktijk wordt vaak 100m aangehouden, maar men moet eigenlijk nog de kabellengte van de patchsnoeren er bij optellen en wil je dan aan de veilige kant zitten dan is het beter om 95m aan te houden, maar ik heb ook kabels gelegd van 140m (let wel kabels leggen, wie kabel wil trekken komt vaak bedrogen uit alhoewel de kabels de laatste jaren sterk verbeterd zijn) Als je deze gaat meten dan werken ze prima, alleen zal de testmeter geen Pass geven ivm. de kabellengte. Ik zal kijken of ik het aansluitschema kan vinden van een IBM, Lexcom of brand-Rex kabelsysteem en het hier posten. suc6 gerrit B zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Pionewbie Geplaatst: 29 december 2004 Geplaatst: 29 december 2004 Citaat: zou je willen zeggen dat KPN dan alle aansluitingen verkeerd zou maken? Nee KPN doet niets fout, maar die maken telefoonverbindingen en geen ethernet verbindingen. ISDN is geen ethernet, ook al gebruiken ze dezelfde kabel en stekkertjes.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen