Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De splitters werken inderdaad zonder problemen twee kanten op, althans wat betreft het HF signaal. In principe is een splitter niet meer dan een impedantie aanpassing die er voor zorgt dat de 75 Ohm op alle ingangen aanwezig is. Als je drie kabels koppelt met een T stukje dan koppel je drie kabels met een impedantie van 75 Ohm aan elkaar en ziet iedere kabel een impedantie van 37,5 Ohm. Dit geeft natuurlijk verlies, maar ook reflexties voor het HF signaal en daardoor vervorming. Een splitter zorgt er nu voor dat iedere kabel toch 75 Ohm blijft zien. Dit geeft ook verlies, maar geen reflexties.

Voor het sat gebeuren komt daar nog bij dat er gelijkstroom moet kunnen lopen van de ontvanger naar de LNB, en dat, als er twee ontvangers aangesloten worden, deze gelijkstroom niet van de ene ontvanger naar de andere kan lopen. Er zijn sat splitters met een gelijkstroom doorgang in één tak, en in beide of alle taken als het om drie, vier of nog meer voudige splitters gaat. Als een splitter maar één gelijkstroom doorgang heeft, dan moet de ontvanger op deze tak dus altijd aanstaan om de LNB van spanning te voorzien. Als een splitter doorgang geeft op alle takken zijn ze zo gemaakt dat er geen stroom van de ene naar de andere ontvanger kan vloeien. Omdat de LNB vanuit de ontvanger via de spanning op de coax, 13 of 18V en via een 22KHz al of niet aanwezig, bestuurd wordt, ontstaan er bij het aansluiten van meerdere ontvangers via een splitter op één LNB conflicten in deze besturing. Dit geeft beperkingen aan het gebruik van splitters. De ontvangers kunnen niet alle kanalen onafhankelijk van elkaar ontvangen.

Deze conflicten zijn met een goede splitter niet destructief voor de ontvangers of LNB.

Het gebruik van de splitter zoals in deze draad aangegeven kan goed gaan, maar ook veel verlies geven. Omdat hier een TV signaal van 80 tot 800 MHz gekoppeld wordt met een LNB signaal van 900 tot 1300 MHz hangt de werking af van de uitgangs impedantie van de TV koppeling. Deze kan voor signalen boven de 800 MHz veel lager zijn dan de 75 Ohm die hij zal zijn voor de signalen die hij moet verwerken. Daardoor kan er voor de LNB signalen in de hoge band een behoorlijk hoger verlies optreden dan voor signalen in de onderband.

Maar, theoretische verhalen worden in de praktijk vaak zonder merkbaar effect met voeten getreden dus in de praktijk vallen dingen soms erg mee.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

ik weet uit ervaring dat niet alle splitters kunnen werken als combiner.

gek genoeg zijn er wat oudere splitters die dit zonder probleem kunnen

wat betreft de freq tot 850 Mhz en zonder sat signaal

als je belang hebt stuur me dan een pm ik denk dat er bij mij nog wel 1 ligt.

voor ongeveer 10 euro. stuur ik hem dan op

als je een lnb signaal en een gewone tv signaal wilt combineren dan is een combiner het beste deze zijn volop te koop en anders kan ik je wel een verkoop adres geven combiner plus filter die de signalen weer uit elkaar haalt kost ongeveer 25 euro

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:

Hoi mede satters. Om de kabel aansluiting te combineren met het satelliet signaal, om zo de mogelijkheid te krijgen om op meerdere plaatsen, naar zowel kabel als ook satelliet te kunnen kijken. Dit kun je i.d. het beste doen via de RF ingang van je satelliet ontvanger. Omdat je dan geen gebruik hoeft te maken, van koppel apparatuur. b.v.b. een splitter heefd op 800mhz 'n verlies van 6-7 db. Maar wat zeker zo belangrijk is, het kanaal waarop je de satelliet ontvanger afsteld, dit moet 100% schoon zijn . gebruik hier voor een kanaal, dat vrij hoog in de freqente band zit. Omdat deze meestal niet gebruikt worden voor de kabel. Ook kun je als het nodig mocht zijn 'n sperfilter plaatsen tussen de kabel aansluiting, afgesteld op het kanaal, wat je gaat gebruiken voor je satelliet ontvanger.

Vriendelijke hobby gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen