Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb Direct ADSL van KPN en ik draai exchange server 2000. In principe werkt alles, maar de emails van 1 bepaald bedrijf komen niet bij mij aan.

Daarbij maakt het niet uit wie van dit bedrijf het mailtje verstuurt. Het lijkt er dus op dat het om alle mailtjes met username@domain.com gaat.

Tests wijzen uit dat de mailtjes wel bij dat bedrijf vertrekken. Er verschijnt geen bericht dat de mailtjes niet aangekomen zouden zijn.

Voor zover bekend kan dit bedrijf naar iedereen behalve mij emailen.

Heeft iemand een idee waar ik dit moet zoeken?

Geplaatst:

Dat weet ik niet, maar ik heb er wel aan gedacht. Ikzelf heb in elk geval geen spamfilter draaien.

De KPN heeft die volgens eigen zeggen bij direct-ADSL ook niet draaien.

Punt is, mocht het een spamfilter zijn, hoe kom ik daar dan achter?

Geplaatst:

Heb je toevallig popConnect draaien?

Kijk daar dan eens in.

Avensis

Geplaatst:

Als je de mogelijkheid hebt: probeer eens iemand vanaf dat domein wat niet naar jouw kan mailen te laten telnetten op poort 25 naar jouwn mailserver, wil dat wel?

Geplaatst:

Dat wil ik wel proberen, maar ik denk bij voorbaat dat dat niet lukt, omdat KPN poort 25 blokkeert. Daarvoor in de plaats staat er bij KPN een mailrelay server, die de mailtjes opvangt, en daarna alsnog op mijn mailserver dumpt. Ping naar mijn mailserver gaat overigens wel, maar ik weet niet of dat bij dat bedrijf ook lukt. Ik zal laten proberen om te telnetten en te laten pingen.

Geplaatst:

Ohh je hebt dus een dns verwijzing naar de kpn server waar jij de mail weer vandaan haalt? dan zou een telnet op poort 25 gewoon moeten lukken tenzij dat bedrijf op een blacklist van spam-domeinen staat (spamcop ofzo) of door andere (abuse) redenen geblokt wordt door de kpn.

Het kan ook nog mogelijk zijn dat er een routering probleem ergens is dan kun zou je vanaf dat domein dus niet de mailserver van de kpn kunnen pingen.

Overigens waren vage mail problemen met batched email ophalen, waar zo nu en dan ook de helft niet binnenkwam ( via toen nog de planet business mailserver waar ook poort 25 gesloten was) voor ons de reden over te stappen naar kpn office dsl waar je wel een eigen mailserver kunt draaien via poort 25, en nu draait alles perfect.

Geplaatst:

Volgens mij niet helemaal.

Ik heb 2 MX-records. De eerste verwijst naar mijn ip-adres en het tweede naar de server van de KPN.

Nu komt het: ik haal de mail niet op. Mijn ip-adres kan uiteraard niet in 1 keer gevonden worden (immers poort 25 wordt geblokt), waardoor het tweede MX record wordt gebruikt (inderdaad een dns-verwijzing) om naar de server van KPN te gaan.

Die stuurt het op basis van het eerste MX record weer door naar mijn IP-adres, en nu wel via poort 25.

Dit gaat ook normaal gesproken allemaal goed en dit is ook de bedoeling van KPN (er bestaat hiervoor een uitgebreide handleiding).

Volgens KPN (ik heb ze gebeld) is het onmogelijk dat verkeer vanaf een bepaald domein door hun wordt tegengehouden. Andersom, zegt KPN, is het wel mogelijk dat mijn domein door de ISP van dat andere bedrijf wordt tegengehouden, door een virusscanner of spamfilter. Ik betwijfel dit, maar goed.

Als het een routeringsprobleem is, dan vraag ik mij af waar de fout moet worden gezocht: bij mij of bij die anderen? En bovendien: zou een routeringsprobleem het onderhavige probleem kunnen verklaren. Mijn beperkte kennis zegt dat, ingeval het een routeringsprobleem is, geen enkel domein mijn mailserver kan bereiken. En dat is dus niet zo, maar als ik een redenatiefout maak, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Misschien moeten we eens andersom redeneren (er zijn vast wel slimmerikken die weten hoe dit moet): stel, ik wil de email die vanaf een bepaald domein komt (of desnoods van een bepaalde ISP) blokkeren. Hoe pak ik dat aan?

De antwoorden op deze vraag geven misschien de richting aan in welke de oplossing moet worden gezocht.

Overstappen naar een andere ISP of een ander contract wil ik nu nog even niet in overweging nemen. De setup die ik gebruik zou moeten werken.

Des ondanks: nu al hartelijk dank voor de reacties.

Geplaatst:

Citaat:
Als het een routeringsprobleem is, dan vraag ik mij af waar de fout moet worden gezocht: bij mij of bij die anderen? En bovendien: zou een routeringsprobleem het onderhavige probleem kunnen verklaren. Mijn beperkte kennis zegt dat, ingeval het een routeringsprobleem is, geen enkel domein mijn mailserver kan bereiken. En dat is dus niet zo, maar als ik een redenatiefout maak, dan hoor ik dat uiteraard graag.

Met routeringproblemen bedoel ik dat het ene domein het andere niet kan bereiken omdat er iets mis gaat in de routers van de isp. Bv vroeger had je bij chello dat je onmogelijk een gebruiker uit de andere range van chello kon bereiken. Dmv een statische route toe te voegen op beide pc's kon men ineens wel de andere bereiken. Maar laten we er vanuit gaan dat dat het probleem niet is.

Als je email van een andere domein wilt blokken gebruik je meestal een blacklist die er al voor zorgt dat mail op header nivo geweigerd wordt. Op me werk gebruiken wij hiervoor mailmarshal die op zijn beurt weer via online RBL lijsten checked of de zender op de spamlijsten staat, zoja dan weigeren , zo nee dan op inhoud en virussen scannen en doorsturen naar de interne exchange server.

Hoe je dit zelf door exchange (dus zonder mail-marshal) kunt laten regelen weet ik niet maar daar is vast genoeg info op het web over te vinden.

hier kun je veel interessante info vinden over rbl lijsten en hoe je servers in te stellen.

Geplaatst:

Mmmmmh, die routeringsproblemen die jij noemt klinken ineens akelig plausibel, maar helaas voor mij ook akelig ondoorgrondelijk. Is er een mogelijkheid om dit uit te sluiten? Daarbij weet ik niet wat een statische route is en al helemaal niet hoe ik dat moet instellen (nog los van het feit of dat andere bedrijf dat ook zou willen). Positief aan deze routeringsproblemen vind ik wel dat dat zou kunnen verklaren waarom de problemen bij 1 enkel bedrijf zijn ontstaan, en bij alle anderen niet.

Overigens: telnet bij mezelf gaat wel goed, telnet vanaf elk ander domein gaat, zoals ik al had verwacht, niet goed, vanwege blokkade op poort 25. Pingen gaat overal, dus ook vanaf het gewraakte domein, wel goed.

Dan nog wat informatie waar ik eerst even niet aan gedacht heb. Eerder had ik ook een exchange server, maar toen haalde elke client met pop3 de mail op bij de provider (niet zijnde KPN). In die tijd konden we de mail van dit bedrijf wel ontvangen.

Volgens mij ging het fout toen we via DNS de mail op onze eigen server lieten ploffen. Ik zeg dit volledigheidshalve, want als de DNS verwijzing niet goed zou zijn, zou niemand mij per email kunnen bereiken.

Geplaatst:

Ehmm je moet vanaf dat andere domein niet telnetten naar het ipnummer maar naar je domeinnaam dus 'telnet mailhost.jouwndomein.nl 25 ' dat zou altijd moeten werken aangezien de dns doorverwijst naar de knp mailserver die op zijn beurt wel poort 25 open heeft staan.

Als dat niet lukt, dan kan dat domein ook nooit geen mail afleveren op je adres. Check of je wel mailhost.jouwndomein.nl pingen kan vanaf dat domein en voer eens een tracert mailhost.jouwndomein.nl uit om te kijken waar de boel vast blijft hangen.

lukt bovenstaande wel allemaal dan gaat er iets mis tussen de communicatie van jouwn exchange en de kpn server, of er staat iets in je exchange geblokt of verkeerd waardoor het niet verder komt.

Je DNS mxrecords verwijzingen staan goed aangezien je de andere mail wel gewoon binnenkrijgt . Misschien dat de provider waar dat andere domein op aangesloten is , erg traag is met dns updaten ? (heb je toevallig pas net die mx records aan laten passen, bij sommige isp's kan het lang duren voordat ze updaten namelijk)

Geplaatst:

JaNuZz ,

Telnetten naar mijn domein vanaf dat andere domein: ga ik proberen, maar pas de eerst volgende werkdag na nu, dus maandag.

Pingen vanaf dat andere domein naar mijn domein gaat wel goed. Tracert: nog niet gedaan, maar moet dan ook maandag gebeuren.

De laatste wijziging van de MX records dateren van 3 dagen terug. De eerste wijziging van de MX records dateren van 2 weken terug. Ik wist dat het lang kon duren voordat bepaalde wijzigingen daadwerkelijk zijn doorgevoerd, maar 3 dagen vind ik lang. Evengoed, maandag (en dan zijn we dus 5 dagen verder) probeer ik het weer. Of vind je dat 5 dagen kort is voor een dns update? Want dan kan ik het beter nog een weekje aanzien.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen