Ga naar inhoud


Juridische vraag


realist

Aanbevolen berichten

Voorheen was het zo dat je een brief schreef naar een bepaalde instantie en dat je wéér een brief terug kreeg, waarvan je aan de inhoud min of meer juridische rechten kon ontlenen.

 

Gemakkelijker is het om een e-mail te sturen en weer terug te ontvangen.

Kan je wat het bovenstaande betreft een e-mail gelijkstellen aan een brief?

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een e-mail is rechtsgeldig.

Ik citeer uit het Burgelijk wetboek boek 3 art.37 "-1 Tenzij anders bepaalt, kunnen verklaringen, met inbegrip van mededelingen, in iedere vorm geschieden, en kunnen zij in een of meerdere gedragingen besloten liggen."

Praatjes vullen geen gaatjes, maar PUR wel !!!!!

 

Dream 800HD 13/19.2/23.5/28.2

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Willem en GreenPolo,

 

Mooi om te weten.

Ik vraag mij trouwens af ,(en dat bij zowel een brief, fax en vooral een e-mail.), hoe groot het probleem wordt wanneer de instantie domweg ontkent dat de brief, fax en vooral de e-mail van hun afkomstig is.

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Een e-mail is rechtsgeldig.
Ik citeer uit het Burgelijk wetboek boek 3 art.37 "-1 Tenzij anders bepaalt, kunnen verklaringen, met inbegrip van mededelingen, in iedere vorm geschieden, en kunnen zij in een of meerdere gedragingen besloten liggen."


[color:"red"] Tenzij anders bepaalt [/color]
dat kan dus vaker voorkomen dan je denkt...

de algemene voorwaarden (vaak het kleingedrukte genoemd) kunnen bij een contract tussen een dienst aanbieder en een afnemer zodanig zijn opgesteld dat je alleen per aangetekende brief over contractuele zaken kunt communiceren.

veel firma's hebben zulke voorwaarden ondergebracht bij hun kamer van koophandel in de stad van hun hoofdvestiging, de elke voorwaarden kunnen aldaar ingezien worden.

veel firma's verwijzen naar hun algemene voorwaarden via de bijlagen van een contract doch wie leest die?

e-mail is niet per definitie een veilig medium te noemen en vandaar dus ook nog niet algemeen geaccepteerd als correspondentie.

cheers

Ti Lascio Una Canzone

Gino Paoli

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Daar hebben wij belgen een nieuw pasport voor gekregen. Deze dienen wij in een kaartlezer te steken, en de code invoeren.

Een sleutel wordt dan samen met de email verstuurd, zou er door een of andere persoon iets of wat zijn veranderd aan het document dan wordt de sleutel gewijzigd die bij de email is gevoegd en is dan niet meer officieel, en niet meer rechtgeldig.Anders wel!!

 

 

Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Homer,

1.Van wie krijgen jullie die kaartlezer?

2. Is het bij jullie dan gewoonte dat instanties vrijwillig een sleutel meesturen met een e-mail?

 

@ Iedereen,

Ik denk dat als het er op aan komt dat je alle correspondentie aangetekend moet versturen.

 

Hoe zit het feitelijk met het volgende denkbare geval:

Je krijgt een aanmaning (die niet aangetekend is verstuurd) om een openstaande rekening te betalen. De aanmaningskosten zijn xx euro.

Je betaalt de rekening zonder aanmaningskosten en beweert dat je de aanmaning nooit gekregen hebt.

Hij kan immers weggeraakt zijn bij Tante Post.

De instantie dreigt met verdere stappen enz. enz.

Wie zou er dan aan het langste eind trekken?.

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goeiemorgen,

 

Eerst dien je wel zelf een reader te kopen maar die kost ongeveer tussen de 6 en 10€. De nieuwe pasporten zijn dus geleverd van de overheid, en daar krijg je een code bij net zoals bij een bankpasje. Indien je een mail stuur en je wilt zeker zijn dat deze rechtkrachtig is dan voeg je de bankpas in de druk je uw geheime code in! de versleuteling wordt door het pasje gedaan en daar zit dan ook de sleutel in!

 

Als ook kan je dan met uw pasje uw eigen medisch dossier inkijken, zal ook nog gebruikt worden om het rijbewijs op de zetten, enz. beveiligde documenten opvragen via de overheid noem maar op!! deze laatste staan nog niet echt op de startplanken maar ze zijn bezig!!

 

Vandaag op terzake (tv1 nu één) is zelf onze bill.G op tv geweest om de pas te loven en dat belgie de voorloper is van de eID kaart, en hij heeft er zelf ook al een kunnen kriigen , natuurlijk Ongeldig gemaakt hé. Daar sprak hij zelf over windows aan te passen eveneens msn zodat je kan zien wie er online is indien je aant chaten bent, want der zijn al genoeg ongevallen gemeld betreffende misbruik!!

 

 

Groeten

 

 

Homer

80cm Schotel smart twin lnb tvv Vu+ 1Terab

 

Onlangs overgestapt naar Belgacom Tv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij was heel even op het beeldbuis om o.a. te vertellen dat de Belgen op dit gebied primeur hebben, en dat hij hoopt dat rest zal volgen (omdat Jumbosoft via zijn ramenoperatingsysteem softwarematig zal ondersteunen)

 

Trouwens ik vond hem hoe langer hoe meer op die kleine Bart van NNB (andersom) te lijken, vind je niet ?

 

(Excuses ! Ik weet soms niet meer wat men aan namen of merken alhier WEL of NIET kan plaatsen)

7000/7020

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...