Ga naar inhoud


welke geluidsinstallatie combineert goed?


Gast

Aanbevolen berichten


Beste Whale,<P>Stereo = Links en Rechts appart kanaal;<P>Dolby Surround houdt in grote lijnen in dat naast Links en Rechts een apart Achter kanaal meegetuurd wordt (dubbel-mono achtereffect.)<P>Dolby Digital houdt in dat er 5 aparte kanalen gestuurd worden; Links-voor, Rechts-voor, Links-achter, Rechts-achter, 1x centerspeaker en een 6e kanaal voor de aparte extra lage tonen (subwoofer)<P>DTS gaat in kwaliteit nog een stapje verder, o.a. Hannibal, Gladiator etc zijn in deze kwaliteit op DVD verschenen maar is nog niet via de satelliet door een provider meegezonden.<P>Het verschil tussen dolby surround en dolby digital vind ik enorm.<P>Je kunt het op audio-gebied bijna zo gek maken als je wil, boxen en versterkers zijn verkrijgbaar tot duizenden guldens per stuk.<P>Indien je met een middenweg tevreden kunt zijn;<P>Ik heb een Sony tuner/versterker die net boven de fl. 1000,= kost. type uit de 800-serie, 5 x 105 Watt, de 900-serie is hetzelfde maar heeft 1 of 2 aansluitingen meer en kost ca. fl. 1.500,=<BR>o.a.<BR>* Dolby Surround<BR>* Dolby Digital 5.1<BR>* DTS<P>Ik ben hier heel erg tervreden mee, optische digitale en coaxiale digitale aansluiting.<P>Ik heb de sony gekocht omdat ik alles van dit merk heb en dit mooi vind staan in één "toren". Het vermogen heb ik misschien iets te groot gekocht, 5 x 80 was voldoende geweest. Als is hem nu op volume 2-3 (van 10) zet hebben de buren last, bij volume 3-4 gaan de buren van de buren last krijgen.<P>Qua speakers hetzelfde, ik heb gekozen voor een middenweg; Magnat 6 stuks, 5 speakers en 1 subwoofer met ingebouwde versterker.<P>Let met je speakers op dat deze echt hele lage tonen kunnen produceren en dat bij voorkeur de 2 voor- en achterspeakers exact hetzelfde zijn. Bezuinig niet op je speakers, dit is echt een wereld van verschil.<P>Als ik hem een beetje op volume zet en via de schotl of DVD kijk heb je werkelijk een absurd bioscoopgevoel (receiver + boxen waren ca. 3.000,= totaal, boxen zijn dan wel in één keer gekocht met korting en in de aanbieding).<P>Nu nog een plasmascherm .....<P>c-ya !<P>Je krijgt er geen spijt van, succes !!!<BR> <BR>Overigens zeer goede berichten van andere versterkers; Yamaha en Hartman Kardon.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dank voor jullie hulp en duidelijke uitleg. Nog een vraag. loont het de moeite om een apparaat met dolby prologic II te kopen. Dat schijnt een stereo signaal op te peppen tot surround. De meeste signalen zijn tenslotte nog stereo denk ik. Of is dit niet aan te bevelen? <P>bedankt,<P>whale

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ken geen dolby surround ii, maar ik zou als ik jou was gewoon gaan voor dolby digital. Echt veel strakkere kanaalscheiding en vijf volwaardige audiokanalen i.p.v. twee met nog drie beperkte audiokanalen (beginnen ergens bij 400hz)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste whale<BR>Je moet in iedergeval een receiver kopen met DOLBY DIGITAAL verders moet je er opletten dat je genoeg digitalen ingangen hebt .<BR>ik heb zelf de kenwood krf-x9050d 4weken in huis en werkt pefect. daar zit zelfs THX op en de prijs valt wel mee 1400,- hij heeft trouwens ook een digitalen uitgang het is een zeer komplete receiver voor het geld <BR>de groeten Toonsat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oeh, dat is wel HEEL vreselijk erg geil zeg als de Kenwood en THX decoder heeft, deze kende ik tot dusver alleen van Yamaha en die is ca. fl. 6.000,=.<P>Die fl. 1.400,= is inderdaad een redelijke prijs voor een goede versterker.<P>haha, is inderdaad tiepel-foutje "Hartman", maar ik heb wel eens eerder opmerkingen van Freek gekregen over mijn spelfouten (opleiding). laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0laugh.gif" border="0<P>ennuh... surround 2 of niet, zorg dat je minimaal Dolby Digital 5.1 kan decoden via een digitale optische kabel (IN), je Humax gooit de DD namelijk over optisch eruit.<P>c-ya !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,<P>Ik heb eeb humax 5400 en ik wil graag mijn geluidsinstallatie updaten naar een dolby surround systeem. Maar er is tegenwoordig ook DD (=ac3?) en DTS?. Waar moet ik op letten bij nieuwe apparatuur. Ik denk dat ik een receiver van bv Sony, Kenwood, Philips oid moet kopen om surround sound te kunnen krijgen. Ik wil mijn twee goede luidsprekers houden en er de nodige drie ander luidsprekers bijkopen. Combineert dat? Wie heeft goede ervaringen en een nuttig advies?<P>alvast bedankt,<P><BR>whale

Link naar reactie
Delen op andere sites

M.b.t. de speakers is het het beste om speakers met dezelfde driver(middentoner)te nemen, zo blijft het geluid beter.<BR>Als je allemaal verschillende luidsprekers hebt is het effect er wel, maar kan het zijn dat de efeecten steeds verschillend klinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koop net zoals ik een Onkyo TX-DS939 Integra.<BR>Doe dit wel 2e hands want die kost nieuw ook een 7000,-.<BR>Je hebt dan als voordeel dat je in 2 kamers dolby AC3 opstelling kan maken (best leuk).<BR>Maar in principe voldoet de rest net zo goed hoor !<BR>Succes met de aankoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yamaha & THX ?<BR>ik dacht dat Yamaha dat juist niet eens wilde hebben op z'n apparatuur...<P>ik zou dan ook geen type Yamaha kunnen opnoemen die THX certified is..<P>mijn Pioneer (908RDS) is wel THX Ultra certified, maar ja, dat zegt ook niet alles..<P>net zoals de rest zou ik ook voor dolby DIGITAL gaan whale, want dolby surround is eigenlijk net niks...<P>good luck.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ tCC<P>Direct mijn excuses. Yamaha heeft geen THX.<BR>Ik zal met iets anders in de war geweest zijn, zag hem bij de Mediamarkt staan en was ca. 6.000,=, toen ben ik hard doorgelopen.<BR>Wellicht een Denon ? Onkyo ?<P>sorry.<BR>c-ya !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yamaha is de uitvinder van IC die ruimsimulaties kunnen nabootsen, Yamaha had vroeger al versterkers die 4 kanaals waren toen Dolby met Dolby Digital (ook wel AC3 genaamd) kwam moest elke leverancier betalen voor deze licentie. Daar bovenop kwam de firma LuxasArts (starwars jonegens) met THX certifisering (THX is een downmastering van een bioscoopzaal naar een huiskamer). Yamaha had dit soort technieken zelf in huis en vond het dus kolder om er voor te betalen.<P>Tooaangevende merken op Dolby Digital en DTS ( Digital Theather Sound = tegenhanger van Dolby gemaakt door Sony heeft een hogere bitrate dus beter geluid) zijn:<BR>Yamaha<BR>Denon<BR>Kenwood<BR>Onkyo<BR>de rest kun je overslaan op een paar zeer dure merken na zoals McLaren, T+A, Arcam en nog een paar van dit soort 10.000 en plus spul.<P>Dolby Prologic II is een zeer mooi iets (heeft mijn versterker niet *snik*) maar is enkel bedoeld voor analoge geluidsbronnen.<BR>Resultaat is dat van een saai mono geluid of stereo een 5 kanaalsgeluid wordt gebouwd.<P>uitleg prologic gewoon: <A HREF="http://www.dolby.com/tech/whtppr.html" TARGET=_blank>http://www.dolby.com/tech/whtppr.html</A> <BR>uitleg prologicII: <A HREF="http://www.dolby.com/tech/l.wh.0007.PLIIops.pdf" TARGET=_blank>http://www.dolby.com/tech/l.wh.0007.PLIIops.pdf</A> <P>Grootste verschil is dat PrologicII het geluid op de achterspeakers in stereo weergeeft van 20-20.000hz en bij gewone prologic is dit in mono tot 7000hz<P>Hoop je hiermee wat informatie te hebben verschaft.<P>Groeten Tuurtje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit onderwerp is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...