Ga naar inhoud


Koel, koeler, koelst


Gast

Aanbevolen berichten

Na het een en ander geexperimenteerd te hebben mbt de humax koeling, bij deze mijn bevindingen:<BR>Als de humax aan de bovenzijde niet wordt afgedekt blijft het warmte probleem binnen de perken.<BR>Staat hij in een audio/video meubel, dan geeft dit op lange termijn waarschijnlijk problemen ivm versnelde veroudering van de (voeding) componenten.<BR>Als een ventilator wordt ingebouwd, verspreid deze voornamelijk de warmte, terwijl het beter is om de warmte af te voeren.<BR>Ik heb goede resultaten geboekt met de volgende opstelling.<BR>In de computer vakhandel zijn ventilatoren te koop die in een vrij slot van de pc te bouwen zijn. <BR>Ontdoe deze ventilator van de metalen bevestigingsstrip en plak 'm met dubbelzijdig plakband aan de bovenzijde van de behuizing thv de voeding.<BR>Deze ventilator zuigt de warme lucht uit de behuizing en blaast deze naar de achterzijde van het audio/video meubel waar meestal toch al ventilatie gaten zijn gemaakt.<BR>Ikzelf heb dit uitgebreidt met een warmte sensor die aan de binnenzijde tegen het deksel is gemonteerd, ongeveer in het midden van de behuizing.<BR>Als je de sensor goed afsteld zal de ventilator pas starten als de humax uit de stanby wordt gehaald, en stoppen nadat deze ca 5 minuten in standby staat.<P>ps. de ventilator kan het best extern gevoed worden ivm extra warmte ontwikkeling van de voeding. De sensor wordt bewust in het midden gezet om te verkomen dat de ventilator gat pendelen. Ik heb ook een axiale ventilator geprobeerd, maar omdat de lucht tegen het "plafond" van de kast wordt teruggekaatst werkt dit niet zo goed als de genoemde semi radiale ventilator.<P>Groeten,<P>sat-urnus

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...