Ga naar inhoud

Actuator ipv rotor op Triax 110cm ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Kan iemand mij vertellen of ik met een Triax 110 cm schotel of ik daar een actuator op kan aansluiten in plaats van een rotor zo ja graag hoe sluit ik dat dan aan?

Bijvoorbaat dank Rog

Geplaatst:

Hallo Roq

Een actuator is eigenlijk alleen de motor die de schotel beweegt.

De schotel moet dan op een polarmount bevestigd zijn en de actuator beweegt dan de polarmount.

Er zijn universele polarmounts te koop waar de Traix schotel prima op past.

De meeste actuators zijn 36V motoren met een pulsgever voor de positie bepaling. Deze kunnen rechtstreeks door de ontvanger aangestuurd worden als die daar geschikt voor is. Kan de ontvanger alleen met DiSEqC motoren overweg dan kun je er een Vbox tussen zetten, deze box vertaald de DiSEqC commando's van je ontvanger in de 36V stuursignalen die de actuator nodig heeft.

Er zijn ook actuators die rechtstreeks vanuit DiSEqC bestuurd kunnen worden.

Let daar dus wel op als je er een koopt. Dan kan de Vbox vervallen.

Ook zijn er aparte positioners voor 36V actuators, dit zijn apparte kastjes die zelf de sat posities opslaan. Hiermee wordt dan alleen de schotel gepositioneerd. Hiervoor worden vaak oudere analoge ontvangers gebruikt die de mogelijkheid hebben.

Succes met zoeken en kiezen.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

citaat: Er zijn universele polarmounts te koop waar de Traix schotel prima op past.

Kun je mij dan goede merken noemen misschien per pm die samen zouden kunnen gaan met een triax 110 cm schotel en dreambox 7000s ontvanger bijvoorbaat dank Rog

rloeffen@gmail.com

Geplaatst:

Ik gebruik een SuperJack EZ-6000.

Is een aparte positioner waar je 50 posities in kan opslaan.

Doet het prima. Ik heb er € 49,00 voor betaald.

Dit is voor mij de enigste oplossing als je meerdere ontvangers in huis hebt draaien.

Geplaatst:

Ik heb zelf geen ervaring met dat soort polarmounts, omdat ik de mijne zelf gemaakt heb van roestvast staal. Als je bij de verschillende sat shops even rondkijkt zul je er een stuk of vier verschillende tegenkomen denk ik. Ook hebben verschillende goede schotelmerken hun eigen polarmounts, zoals Jaeger, Gibertini en Triax.

Voor zover ik weet kan de Dreambox niet rechtstreeks een 36V actuator aansturen. Dit zal dus met een Vbox moeten gebeuren, of met een DiSEqC actuator, of je moet de schotel los van de ontvanger instellen, zoals svetik doet.

Albert_H.

Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.

Geplaatst:

Citaat:Polarmount TD Triax

Kan ik met deze polarmount van TD Triax en de schotel van Triax 110 cm in samenwerking met een actuator dan wel samenwerken met een dreambox 7000s zonder de V-Box of kan ik gewoon niet zonder die Vbox werken?

Bijvoorbaat Dank Rog

Geplaatst:

Een actuatormotor heeft 36 volt nodig om te kunnen draaien. De Dreambox levert dit niet.

Je zal dus een V-box nodig hebben, zonder gaat niet.

groeten,

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Geplaatst:

Er is wel een speciale polarmount voor de Triax schotel in de handel.

triax%20polarmount.jpg

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Geplaatst:

Er zijn ook actuators die DiSEqC aangestuurd kunnen worden zoals deze in de bijlage.

Albert_H.

post-12344-1318258171,4091_thumb.jpg

Geplaatst:

Citaat:actuators die DiSEqC aangestuurd kunnen worden

Dus bij deze heb ik dan geen V-box nodig in samenwerking met mijn dreambox 7000s?

Bijvoorbaat Dank Rog

Geplaatst:

Als de Dreambox DiSEqC 1,2 compatible is heb je inderdaad geen Vbox nodig om de aangegeven actuator te besturen.

Kijk wel even naar de kosten, de aangegeven actuator kost rond de €90,- een Vbox II nieuw € 100,- en een 18 inch 36V actuator €60,-.

Een polarmount heb je in alle gevallen nodig.

Voor de 36V actuator met Vbox moet je wel een extra 4 aderige kabel naar de schotel trekken. De DiSEqC actuator wordt via de coax bestuurd, dus daarvoor hoef je geen extra kabel te trekken.

Een 36V actuator en een Vbox of losse positioner is waarschijnlijk wel tweedehands op de kop te tikken. Kijk maar eens rond in te koop.

Succes Albert_H.

Geplaatst:

Als je toch aan de actuator gaat, doe het dan meteen goed:

plaats een extra actuator om de elevatie van je schotel te

regelen.

Dan hoef je nooit meer het dak op en kun je ook inclined

satellieten ontvangen.

Mvg, wammes.

Ik lees veel dus ik hoef niet veel te posten.

Geplaatst:

Nog een aanvulling ter overweging :

Qua stabiliteit maakt het geen verschil , maar een 36 V actuator draait een stuk sneller .

Ik weet niet of dat bij de specs terug te vinden is .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen