Ga naar inhoud


5400 een jaar oud of '-' in display ->Dit lezen


FredjeV

Aanbevolen berichten

Bij twee van ons is het gebleken dat we een evenoud systeem hebben (ca 1 jaar) dat hetzelfde probleem heeft. Zijn wij de enige of zijn er meerdere die dit hebben?<P>Het probleem is alsvolgt:<BR>Indien het systeem langere tijd uitstaat (ca 3 uur/nacht) dan start het systeem niet meer op maar geeft het een knipperende '-' in het beeld. Deze kan zowel fel knipperen als heel zwak tot bijna uitgaan. Indien je de systeem-kast openmaakt en met een fohn de voeding weer opwarmt start het systeem spontaan weer op en werkt alles weer naar behoren.<P>Test dit (op eigen risico natuurlijk)!<BR>Indien er meerdere zijn die dit probleem hebben kunnen we samen onze krachten bundelen en het misschien gerepareerd krijgen (er is al een kleine toezegging???<BR> wink.gif" border="0 )<P>Systeem<BR>Humax 5400 IRCI<BR>H/W versie OAK I&II 2.1<BR>S/W versie HIC 1.03.06+<BR>Loader L1.37<BR>Systeem id 0016.0000<P>Op het mainboard staat<BR>CPU B/D Rev 1.3N<BR>in het blokje van de Assay rev zijn de getallen 1 en 4 doorgestreept.<P>Op de voeding (waar de 220V binnenkomt) zijn de A en 5 doorgestreept, aan de andere zijde van de voeding (vooraan dus) staat Rev 1.8.<P>Fred

Rebox RE8500 V2.11.34

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Het lijkt wel een beetje een spook humax Fred.<BR>Zoals ik in het vorige topic ook al als reactie had gegeven, het is dus waarschijnlijk een voedingsprobleem.<P>Ik begreep dat je de kap van de hummie er al af gehaald hebt.<BR>Links in de hummie zit de voeding en rechts midden op de voedingsprint zit de spanningsconnector die naar het mammieboard gaat.<P>Daar staan op de print aangegeven waar welke spanning uit moet komen, wellicht is het handig om met een multimeter, 1 pen aan massa, en met de andere pin eens te kijken of alle spanningen aanwezig zijn en kloppen.<P>Uiteraard in de stand aan, in bedrijf dus, en als het probleem zich voordoet, wellicht kan je zo nog iets analiseren wat mogelijk de oorzaak kan zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

misschien hint ,1 of meerdere elko,s worden te warm na verloop van tijd.na de uitval kan er niet meer gemeten worden.de snelste manier<BR>haal frieser spree bij de elektronica winkel<BR>als de hummy uitvalt spuit de elko,s een voor een ,en wacht steeds op de reactie.als hij dan aangaat is deze elko kapot,een andre<BR>mogelijk is dat een voedings transister los<BR>ligt,en dat is te verhelpen door deze over te solderen

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Fred<P>Heb ff in de hum gekeken en het mainboard en voedingsprint nummer komen allemaal overeen met die van jou.<P>En jawel de hum was 10 min. uit DOOD, 2 min. fohn op de voeding en draaien.<P>Ik laat de hum nu continu aanstaan, maar omdat de temp. dan erg hoog oploopt(je houd je hand niet op de kast boven de voeding)heb ik er een pentiumcooler ingebouwd.<BR>De bedrijfstemperatuur is nu rond de 30-35 graden.Nu ff afwachten hoe het verder gaat.<P>vogelaar

2 x DM8000HD, DM800HDse, VU+ Ultimo 4K, VU+ Duo 4K SE met T90, Draaibare Triax 110, Deltastar gregorian 120, Laatste OpenPli, LG65UB980V 4K TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Digitaal: Je hebt volledig gelijk het is de voeding! Ik ga de spanningen meten.<P>@qmabir: Je geeft als hint het gebruik van een Freezer Spray, maar ik moet hem juist warm fohnen voordat hij het weer doet. Denk je dat hetzelfde truckje werkt als je hem afkoeld?<BR>Al met al lijkt het me nog een gevaarlijk spelletje, ik ben geen electronicus (okee ik heb een multimeter en ik weet het verschil tussen stroom en spanning) maar ja daar blijft het bij.<P>Op het moment doet hij het weer volledig, en nu is het maar hopen dat de stroom niet uitvalt laugh.gif" border="0 Ik kan hem ook weer gewoon aan en uitzetten, alleen durf ik hem niet meer voor langere tijd uit te zetten.<P>Fred

Rebox RE8500 V2.11.34

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vogelaar: Het lijkt er toch op dat wij de enige zijn met dit probleem. Ik heb een melding gemaakt bij Humax, eventueel kan jij als je een melding maakt hiernaar refereren Techinal Support Request 20010914-015.<P>PS Hoe staat het met de koeling? Ik het van CrazyIvan begrepen dat de patch ook stabieler loopt MET koeling? Klopt dat.<P>Fred

Rebox RE8500 V2.11.34

Link naar reactie
Delen op andere sites

gekoeld voorkomt dat er met sommige encrypties<P>zich een grote warmte ontwikkeling voordoet, denk<P>alleen wel dat dit type gebonden is maar je weet<P>wat ze zeggen,<P>better save then sorry<P>en met bv de koeler van lorisdam hoef je ook nog <P>niet eens veel te doen.... brillllljant<P>sccszz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie vorige topic van Fred, als ik het zo lees is het gewoon een elko die te weinig capaciteit heeft, als je de spanning er volledig afhaalt duurt het zeer lang of helemaal niet voordat deze elko spanning kan opbouwen en dus de voeding kan opstarten, daarom dat je met een fohn dit proces kan versnellen, dit probleem is zeer gewoon in de verschillende produkten. (tv's, video's etc.) Gelukkig maar, wij moeten ook een boterham verdienen.<BR>Kijk wel uit want je werkt natuurlijk met 220V, dat overleef je wel maar doet een beetje pijn.<BR>Suc6, JD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat mijn Hummie mogelijk het zelfde euvel heeft. Na enige tijd in de stand-by stand gaat het klokje uit. Weer uit en aan zetten helpt dan meestal niet. Als de Hummie aanstaat in deze toestand dan komt er een zacht tikkend geluid uit. Na verloop van tijd doet hij dan uiteindelijk wel weer, maar het blijft lastig.<P>Sinds dit probleem ontstaan is lijkt er ook veel storing te zitten op de doorgegeven UHF kanalen met de Hummie in de stand-by stand.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook hetzelfde gehad met m'n Humax. De voorloper van dit probleem was dat de tv-ingang het signaal blijkbaar niet meer versterkte, en ik enkel nog gewoon deftig beeld via de kabel kreeg, als de Hummie aanstond! Op een morgen geen display meer, dan achteraan de aan/uitschakelknop ingedrukt, en opnieuw beeld (alles ok). De dag nadien idem, doch achteraan de schakelaar omzetten lukte niet meer. (ook tikkend geluid). Hummie naar een electronica bolleboos gedaan, en probleem was snel gevonden (???), maar Humax moest nog steeds aanstaan om deftig beeld te hebben via de kabel. Daarna terug naar bolleboos (en toen bleek de Humax geen zenders meer weer te geven!). Daarna de Humax opgestuurd, en nu is alles terug in orde...zou niet weten wat ermee gebeurd is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

begin er eens mee de printplaat van de voeding eruit te halen en deze na te solderen. dit natuurlijk met een goede soldeerbout, en harskern 60/40 soldeertin.<BR>Het klinkt inderdaad als een elcoprobleem, maar het kan ook heel goed voorkomen dat de solderingen van een van de powertransistoren los is gaan zitten.<BR>Dit kan je ook met kaltespray of gelijkwerkend proberen te detecteren, maar even nasolderen is niet teveel werk, en levert vaak leuke resultaten op. een slechte soldering herken je aan de dofheid ervan. een soldering moet glimmen.<BR>Oh ja, let wel op, als je de spanning van je hummie haalt, dan staat op de elco's nog steeds PRIK !! (ongeveer precies 311vdc).<BR>je gaat er niet aan dood (normaalgesproken), maar je hoeft even niet naar de wc.<BR>Laat je hummie een half uurtje uitstaan voordat je de voeding eruitsloopt, en voor alle zekerheid, sluit de elco's even kort met een draadje (tussen de polen van de elco).<BR>soldeer gewoon alle grote onderdelen even na. dwz. elco's, transistoren, connectoren ed.<BR>Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...