Ga naar inhoud


Humax 5400 met positioner..?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo Satters.<P>Tot vanmiddag kon ik mijn schotel nog draaien mbv een oude analoge ontvanger.<BR>Deze was voorzien van 36 volt en een puls aansluiting zodat mijn schotel (1,20 mtr) van 53° oost tot 45° west kon draaien.<BR>Nu is sinds vanmiddag deze oude ontvanger ter ziele en schijnt niet meer repareerbaar te zijn.<BR>Mijn vraag is nu, of het mogelijk is, mijn oude 36 volt positioner op het dak aan te sturen met mijn Humax 5400. Is er hiervoor een adapter verkrijgbaar die de Diseqc signalen omzet in 36 volt met pulsjes. (een vierdraads aansluiting dus). Is zoiets bij Humax te krijgen of zijn er misschien meerdere fabrikanten? En wat kost zoiets?<BR> confused.gif" border="0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb hier een humax satcruiser staan die mijn positioner perfect aanstuurt.<BR>Je hebt er wel een beetje signaal verlies bij, vooral een goede lnb is belangrijk bij gebruik van een satcruiser.<BR>Kostprijs: niet zeker maar ik dacht rond de 300FL<p>[ 25-09-2001: Message edited by: alfadude ]

Quo signo nata es?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad.<BR>De VBOX is veel beter en 100 gulden goedkoper. In plaats van signaal verlies, krijg je er zelfs iets meer signaal bij! en dan bedoel ik dus signaal op de kwaliteits meting. Met de humax satcruiser vallen diverse zenders totaal weg (rtl4 signaal van ongeveer 65% naar 10% !!!!).<BR>En de humax sat cruiser heeft diverse bugs! als je de west limit programmeert dan ben je de east limit kwijt!<BR>KOOP DUS EEN VBOX.<BR>heeft namenlijk ook een display (LED) met cijfers waardoor je de pulsen van de motor kan zien. (0 t/m 999).<BR>werkt hier in ieder geval oke.<BR>Ben trouwens naar 2 winkels geweest en heb er bij allebij diverse satcruisers getest.<BR>De winkeliers schrokken zich rot toen ik ze even vroeg om de humax sat cruiser te testen.<BR>Rond bepaalde frequenties zeer veel signaal verlies (50% a 60%). DAT IS DUS NIET EEN BEETJE ZOALS DE EERSTE REPLY-er SCHREEF!<BR>Beidde zaken hebben direct humax gebeld, maar die kwamen er dus ook niet uit.<P>Ik zou dus kiezen voor de VBOX.<P>hij heeft 1 nadeel:<BR>als de ontvanger de motor laat draaien, dan gaat het display aan. maar hij gaat alleen maar uit door op het uit knopje te drukken.<BR>Dit houdt bij mij dus in, dat de VBOX dus altijd aan staat.<P>We lezen wel wat je gekocht hebt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, was niet persoonlijk bedoeld.<BR>Maar toen ik het verhaal las over die sat-cruiser, kwamen er weer vervelende gedachten naar boven. Toen die sat-cruiser uit was, heb ik hem (bijna) direct gekocht. Maar toen ik hem had aangesloten, viel bij mij regelmatig RTL4 weg. We praten dan over een schotel van 1 mtr. doorsnede! Toen ben ik er meer terug gegaan, en hebben ze hem in de sateliet zaak getest. daar hebben ze natuurlijk geen zielige 1 mtr. schotel op het dak staan. Maar ook bij hen viel RTL4 bijna weg. Het gekke is, dat dit alleen rond een bepaalde frequentie gebeurd. Mijn vriendin kijkt altijd naar RTL4, dus die was er ook niet zo blij mee toen (al die spullen allemaal en dat geld en nu zie geen RTL4 meer!). Ze hebben er nog een paar andere uit de doos gehaald, maar die hadden allemaal hetzelfde probleem. Op een nokia wilde hij ook niet zo best ingesteld worden. (ik heb beidde ontvangers). Ben uiteindelijk naar een andere sateliet zaak gegaan, waar ze beidde motor besturings kastjes hadden. Ik had ze vantevoren gebeld, en ze zeidden dat ze geen probleem kende met de sat-cruiser. Maar na ongeveer 125Km gereden te hebben en ongeveer 1 uur gewacht te hebben, hebben we beidde positioners uitgetest. En ook daar viel met de sat-cruiser RTL4 weg.<BR>Dat met die juiste LNB betekend gewoon dat je een LNB moet hebben met een hoge output naar de ontvanger. Maar dan nog heb je een te hoog signaal verlies rond de frequentie van RTL4. En aangezien ik een draaibare set heb, zou ik toch niet hier en daar een signaal verlies willen hebben, zodat ik net een leuke (zwakke) zender zou moeten missen, of een leuke feed.<BR>En toen ik in de 2e sateliet zaak de VBOX aansloot, toen ging het signaal zelfs omhoog ten opzichte van geen kastje! (zowel de signaal sterkte als het signaal kwaliteit).<BR>Nieuwsgierig als ik was, heb ik het kastje maar even open gemaakt thuis.<BR>En zoals ik dacht (en zoals het denk ik ook hoort) wordt in de VBOX het signaal van de LNB eerst versterkt en daarna pas afgetakt ten behoeve van het oppikken van het disecq signaal) zo blijft er dus genoeg signaal over voor de ontvanger. Ik denk dat de sat-cruiser van humax geen versterker heeft ingebouwd en dat door een verkeerde opzet er ergens een zuig kring onstaat rond een bepaalde frequentie. Ik weet zeker dat als je het kastje er tussen uit haald, je een hogere signaal sterkte en kwaliteit(belangrijk!)nivo hebt rond de frequentie van RTL4. Met de VBOX ertussen viel het op dat beidde signalen of hetzelfde bleven of juist beter werden.<P>Het uizoeken van dit, had mij echter zoveel tijd,ergenis en geld (benzine) gekost, dat toen ik het verhaal las weer alle nare herineringen naar boven kwamen.<P>Sorry als je het persoonlijk opvatte, want zo was het niet bedoeld.<P>Ik raad je toch eens aan om het kastje er tussenuit te halen, en te kijken hoeveel het scheeld. Het kan ook nog altijd een slechte serie zien geweest. Ik lees hier wel weer of je het getest hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er inderdaad ook een beetje last van in die mate dat bij RTL4 het signaal minder wordt. Daar heb ik een signaal van 15% en een kwaliteit van 30%. Ik weet het dat zijn geen goede waarden. Ik heb er zelf ook al aan gedacht om een versterker te zetten voor de satcruiser maar aangezien ik daar niets van ken moet er iemand maar eens een tip geven.<BR>Ik heb wel iets raar opgemerkt. hoe langer de kabel tussen 5400 en cruiser hoe minder last je hebt van het probleem.<BR>Merkwaardig.<BR>bye AlFaDuDe

Quo signo nata es?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou als ik dat allemaal zo lees, dan wil ik die SatCruiser dus niet.<BR>Iedere echte Sat Freak (zoals ik dus), wil juist ieder dB-tje verlies tegengaan.<BR>Ik heb niet voor niets een schotel van 1,20 mtr. aangeschaft. Eigenlijk heb ik daar nu nog spijt van. Had liever een nog grotere gehad 1,5 of nog beter 1,8 mtr.<BR>Helaas kon ik niet op tegen de tegenstand van mijn vrouw, waarom dat nou allemaal nodig is. Jullie begrijpen me vast wel.<BR>Goed, ik kan er nu praktisch alles mee ontvangen sinds de meeste satellieten voldoende veldsterkte leveren.<BR>Maar het is toch weer leuk één of andere exoot op het beeldscherm te toveren en dan vol trots aan je buurman te laten zien (die er geen bal verstand van heeft).<BR>Ik stam nog uit het buizentijdperk en vond het prachtig zenders van ver weg te ontvangen met een zelfgebouwde ontvanger en antenne van het HLHB type (Hoe Langer Hoe Beter)<BR>Goed, ik geloof dat ik nu wat afdwaal.<BR>In ieder geval lijkt het mij onzinnig om ontvangstverslechtering in koop te nemen om de schotel te kunnen draaien. Dat is niet de bedoeling.<BR>Ik ga van het weekend kijken of die analoge ontvanger weer tot leven te brengen is.<BR>(Is een PalCom GS4)<P>Groet,<P>Fred

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar vindt ik de technische gegevens van de V-box ?<BR>Ik heb een 1 Meter gregorian offset schotel en wil weten of de V-box ook op deze opstelling werkt.<BR>Aansluiting als volgt:<BR>2 voor de motor 36VDC<BR>Ground<BR>Pulse<BR>+5V<BR>Dus totaal 5 aansluitingen.<BR>THX

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Raven: je gebruikt er maar 4 van de 5 aansluitingen.<BR>Je gebruikt of de GND en Pulse aansluiting of de +5V en Pulse aansluiting.<BR>In het ene geval schakelt de positioner een reed-contactje van 0 naar ground (komt het meeste voor) of van ground naar +5V<P>Groet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ook de VBox en ben uitermate tevreden! Hij zit nu gezellig aan de Humax 5400 en draait keurig naar de geprogrammeerde satellieten.<P>Nadelen:<BR>1. Gaat automatisch AAN maar niet UIT (was al beschreven)<BR>2. Heel klein beetje signaalverlies (wordt beslist niet meer!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...